Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

254/2022 Z. z. v znení účinnom od 1. 8. 2022
254
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky
z 11. júla 2022,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 251/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky podľa § 14 písm. a) zákona č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 181/2022 Z. z. ustanovuje:

Čl. I

Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 251/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 1 písmeno d) znie:
„d)
postup klasifikácie bezpečnosti cestnej siete,“.
2.
V § 1 sa za písmeno d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e)
klasifikáciu bezpečnostných deficitov pozemnej komunikácie,“.
Doterajšie písmená e) a f) sa označujú ako písmená f) a g).
3.
V § 1 sa za písmeno f) vkladá nové písmeno g), ktoré znie:
„g)
prvky cielenej prehliadky pozemnej komunikácie,“.
Doterajšie písmeno g) sa označuje ako písmeno h).
4.
V § 1 písmeno h) znie:
„h)
nápravné opatrenia na zvýšenie bezpečnosti pozemných komunikácií a zníženie dopravnej nehodovosti (ďalej len „nápravné opatrenia“).“.
5.
V § 2 písm. a) sa slová „nulového riešenia“ nahrádzajú slovami „prvotného návrhu riešenia a vykoná sa ich porovnanie“.
6.
V § 2 písmeno b) znie:
„b)
definujú sa ciele zvýšenia bezpečnosti, ktoré by sa mali dosiahnuť realizáciou bezpečnostných opatrení, podstatnou zmenou existujúcej pozemnej komunikácie alebo zhotovením novej pozemnej komunikácie,“.
7.
V § 2 písm. d) sa slovo „parametre“ nahrádza slovami „prvky a bezpečnostné deficity“.
8.
V § 3 písm. a) sa za slovo „nehôd“ vkladajú slová „s následkom ľahkého zranenia, s následkom ťažkého zranenia alebo“.
9.
V § 3 písm. b) sa vypúšťajú slová „a počtu usmrtení“.
10.
§ 3 sa dopĺňa písmenom o), ktoré znie:
„o)
bezpečnosť pohybu zraniteľných účastníkov cestnej premávky; zraniteľným účastníkom cestnej premávky je vodič dvojkolesového motorového vozidla a nemotorizovaný účastník cestnej premávky, najmä chodec a cyklista.“.
11.
V § 4 sa odsek 1 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j)
opatrenia pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky.“.
12.
§ 5 vrátane nadpisu znie:
„§ 5
Postup klasifikácie bezpečnosti cestnej siete
(1)
Pri klasifikácii bezpečnosti cestnej siete sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)
kategória pozemnej komunikácie,
b)
práce na pozemnej komunikácii,
c)
parkoviská a odstavné plochy,
d)
intenzita cestnej premávky vrátane intenzity zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
e)
odhad prúdov chodcov a cyklistov,
f)
spôsob zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti na navrhovanej pozemnej komunikácii,
g)
zariadenia inteligentných dopravných systémov riadenia cestnej premávky,
h)
organizácia dopravy v okolí škôl a školských zariadení z pohľadu zachovania bezpečnosti pozemnej komunikácie,
i)
návrhové prvky pozemnej komunikácie,
j)
pevné prekážky v blízkosti pozemnej komunikácie a ich hustota,
k)
záchytné bezpečnostné zariadenia,
l)
mosty a tunely,
m)
usporiadanie križovatiek,
n)
intenzita a smerovanie cestnej premávky na križovatkách,
o)
stav a vybavenie pozemnej komunikácie,
p)
chodníky, priechody pre chodcov a ich označenie z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky,
q)
infraštruktúra a priechody pre cyklistov,
r)
alternatívne trasy pre chodcov a cyklistov,
s)
informačné a riadiace systémy cestnej siete.
(2)
Pri klasifikácii bezpečnosti cestnej siete sa posudzujú najmä tieto kritériá dopravnej nehodovosti:
a)
počet, miesto a príčina dopravných nehôd s následkom smrti v členení podľa skupín účastníkov cestnej premávky za posledných päť rokov,
b)
počet, miesto a príčina ťažkých dopravných nehôd v členení podľa skupín účastníkov cestnej premávky za posledných päť rokov.
(3)
Pri klasifikácii bezpečnosti cestnej siete sa posudzovaný úsek pozemnej komunikácie hodnotí podľa objektívne meranej integrovanej bezpečnosti na
a)
úsek s nízkou úrovňou bezpečnosti,
b)
úsek so strednou úrovňou bezpečnosti,
c)
úsek s vysokou úrovňou bezpečnosti.“.
13.
Za § 5 sa vkladá § 5a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 5a
Klasifikácia bezpečnostných deficitov pozemnej komunikácie
(1)
Pri posudzovaní vplyvu bezpečnosti pozemnej komunikácie sa určia nevyhovujúce prvky pozemnej komunikácie a jej bezpečnostné deficity s určením miery ich rizika.
(2)
Bezpečnostné deficity pozemnej komunikácie sa klasifikujú podľa miery rizika na
a)
bezpečnostný deficit s nízkou mierou rizika,
b)
bezpečnostný deficit so strednou mierou rizika,
c)
bezpečnostný deficit s vysokou mierou rizika.
(3)
Bezpečnostný deficit s nízkou mierou rizika môže mať vplyv na vznik kolíznych až nehodových situácií alebo môže zvýšiť subjektívny pocit rizika účastníkov cestnej premávky. Bezpečnostný deficit s nízkou mierou rizika môže vyvolať kolíznu situáciu alebo dopravnú nehodu. V prípade vzniku dopravnej nehody môžu byť jej dôsledky závažnejšie ako v prípade použitia správneho technického riešenia.
(4)
Bezpečnostný deficit so strednou mierou rizika má vplyv na vznik kolíznych situácií alebo dopravných nehôd a obmedzuje bezpečné užívanie pozemnej komunikácie. V prípade vzniku dopravnej nehody sú jej dôsledky s vysokou pravdepodobnosťou závažnejšie ako v prípade použitia správneho technického riešenia.
(5)
Bezpečnostný deficit s vysokou mierou rizika má zásadný vplyv na vznik kolíznych situácií a dopravných nehôd a bráni bezpečnému užívaniu pozemnej komunikácie. V prípade vzniku dopravnej nehody sú jej dôsledky výrazne závažnejšie ako v prípade použitia správneho technického riešenia.“.
14.
V § 6 písm. b) sa vypúšťa bodkočiarka a slová „prípadne sa analyzujú správy o nehodách“ sa nahrádzajú slovami „a analyzujú sa správy o nehodách“.
15.
V § 6 písm. c) sa slová „počas posledných troch rokov; prípadne sa analyzujú správy o nehodách“ nahrádzajú slovami „za posledných päť rokov“.
16.
Za § 6 sa vkladá § 6a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 6a
Prvky cielenej prehliadky pozemnej komunikácie
Pri vykonávaní cielenej prehliadky pozemnej komunikácie sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)
návrhové prvky pozemných komunikácií,
b)
návrhové prvky križovatiek,
c)
opatrenia pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
d)
osvetlenie a vybavenie pozemných komunikácií,
e)
záchytné bezpečnostné zariadenia a oplotenie,
f)
vozovky,
g)
mosty a tunely.“.
17.
Doterajší text prílohy sa označuje ako prvý bod a dopĺňa sa druhým bodom, ktorý znie:
„2.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 z 23. októbra 2019, ktorou sa mení smernica 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry (Ú. v. EÚ L 305, 26. 11. 2019).“.

Čl. II.

Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. augusta 2022.
v z. Jaroslav Kmeť v. r.