Publikováno:
19/1998 Zb.Us.
Zbierka nálezov a uznesení Ústavného súdu
Typ:
Nález
Právna veta:
1. Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republiky v konaní podľa čl. 125 Ústavy Slovenskej
republiky, ktorými Ústavný súd Slovenskej republiky vysloví nesúlad všeobecne záväzných
právnych predpisov s Ústavou Slovenskej republiky, vyvolávajú právne účinky smerujúce
ku zmene platného právneho poriadku v podobe straty účinnosti a platnosti právneho
predpisu (čl. 132 Ústavy Slovenskej republiky). Takéto právne účinky zásadne však
nenastávajú prijatím rozhodnutia ústavného súdu o výklade ústavy alebo ústavného zákona.
2. Výklad príslušných ustanovení Ústavy Slovenskej republiky Ústavným súdom Slovenskej
republiky nemôže mať žiadne účinky na publikované rozhodnutie prezidenta Slovenskej
republiky o vyhlásení referenda podľa čl. 95 Ústavy Slovenskej republiky. Jeho rozhodnutie
nemôže byť dodatočne po jeho uverejnení v Zbierke zákonov Slovenskej republiky „zmarené“
alebo inak „modifikované“, odvolávajúc sa na výrokovú časť rozhodnutia Ústavného súdu
Slovenskej republiky.
3. Rozhodnutie prezidenta Slovenskej republiky o vyhlásení referenda je platné a nemeniteľné.
Vyvoláva príslušné právne následky a ustanovuje povinnosti všetkých subjektov, ktoré
podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda
v znení neskorších predpisov na vyhlásenom referende participujú. Žiadny štátny orgán,
prezident Slovenskej republiky, vláda Slovenskej republiky, Ústavný súd Slovenskej
republiky, ministerstvá alebo iné štátne orgány nemôžu meniť formuláciu, počet alebo
poradie otázok vyhlásených pre referendum týmto rozhodnutím prezidenta republiky.
4. Pojem „právo zúč astniť sa na referende“ podľ a sémantického, gramatického a logického
výkladu je ústavným právom každého oprávneného občana, aby mu pri rozhodovaní o referendových
otázkach bol vydaný taký hlasovací lístok, ktorý obsahuje referendové otázky, ktoré
zodpovedajú otázkam vyhláseným v rozhodnutí prezidenta Slovenskej republiky o vyhlásení
referenda v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
5. Naplnenie ústavného práva ob č ana upraveného v č l. 94 a č l. 30 ods. 1 Ústavy
Slovenskej republiky môže nastať zásadne iba vtedy, ak sa občanovi, ktorý má právo
hlasovať v referende, umožní zúčastniť sa referenda, ktoré vyhlásil prezident republiky
svojím rozhodnutím uverejneným v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
6. Jedným z legitímnych orgánov Slovenskej republiky, ktorý dozerá na dodržiavanie
právnych predpisov pri príprave a konaní referenda, rozhoduje o sťažnostiach proti
rozhodnutiam okresných komisií a plní ďalšie úlohy podľa § 12 písm. c) až e) zákona
o spôsobe vykonania referenda, je Ústredná komisia pre referendum Slovenskej republiky.
Minister vnútra Slovenskej republiky ako jeden z podpredsedov komisie (§ 12 ods. 3)
má povinnosť (v rámci úloh ministerstva vnútra uvedených v § 30 ods. 1) zabezpečiť
potrebnú spoluprácu všetkých štátnych orgánov a obcí pri vykonávaní referenda.
7. Objektívne ústavné právo upravené v č l. 2 ods. 2, v č l. 1 prvá veta Ústavy Slovenskej
republiky chráni aj základné práva a slobody fyzických a právnických osôb upravených
v druhej hlave Ústavy Slovenskej republiky. Takým je aj ústavné právo občanov Slovenskej
republiky podľa čl. 94 Ústavy Slovenskej republiky, ktoré zahŕňa sekundárne práva
v prípade, ak štátne orgány porušením objektívneho práva podľa citovaných článkov
ústavy porušili konkrétne základné právo alebo ústavné právo dotknutého subjektu.
8. Uznesenie o výklade Ústavy Slovenskej republiky je vo všeobecnosti vyjadrením právneho
názoru nezávislého súdneho orgánu ochrany ústavnosti. Rozhodnutím o výklade ústavného
zákona nie je možné priamo ukladať, meniť alebo rušiť práva a povinnosti účastníkov
konania vo veci výkladu. Rozhodnutie sa nemôže dotýkať ani práv a povinností upravených
v zákonoch prijatých na vykonanie konkrétneho základného práva. Ústava Slovenskej
republiky ani zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii
Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 293/1995 Z. z. nespájajú s rozhodnutiami
Ústavného súdu Slovenskej republiky o výklade ústavného zákona (ústavy) účinky, ktoré
by mali právne dôsledky na konanie tretích osôb. Nie je teda možné, aby v dôsledku
výkladu ústavného zákona štátny orgán konal tak, ako to zákon neupravuje (t. j. v danom
prípade menil otázky referenda vyhláseného prezidentom republiky).
9. Ústava Slovenskej republiky v č l. 2 ods. 2 pre štátne orgány ustanovuje ústavný
príkaz „konať len v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon“. Uvedené ustanovenie
platí aj vo vzťahu k ministerstvu, ktoré nemôže zmeniť, prípadne nahradiť uznesenie
vlády, rozhodnutie prezidenta Slovenskej republiky o vyhlásení referenda, ale ani
výrok Ústavného súdu Slovenskej republiky v konaní o výklad ústavného zákona. Do doby,
kým nie je Ústavným súdom Slovenskej republiky v konaní o súlade právnych predpisov
podľa čl. 125 Ústavy Slovenskej republiky rozhodnuté o opaku, platí prezumpcia ústavnosti
zákona (i rozhodnutia prezidenta republiky o vyhlásení referenda vykonaného na základe
čl. 95 Ústavy Slovenskej republiky).
10. Ministerstvu vnútra, ministrovi vnútra ani žiadnemu inému štátnemu orgánu nebola
zákonom Slovenskej národnej rady č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda zverená
právomoc dozerať na dodržiavanie právnych predpisov pri príprave a konaní referenda
a hodnotiť, či otázky predložené v rozhodnutí prezidenta republiky o vyhlásení referenda
sú formulované v súlade so zákonom. Nedostatok takejto právomoci vylučuje, aby ktorýkoľvek
štátny orgán svojím konaním dodatočne po tom, čo bolo referendum vyhlásené, rozhodoval
o akejkoľvek úprave hlasovacích lístkov (napr. tým, že na nich vynechá otázku, ktorá
bola platne vyhlásená prezidentom republiky). Ministerstvo vnútra nebolo oprávnené
zmeniť obsah referenda (ani počet otázok) vyhláseného prezidentom republiky rozhodnutím
uverejneným v Zbierke zákonov pod č. 76/1997 Z. z.