Publikováno:
3/2008 Zb.Us.
Zbierka nálezov a uznesení Ústavného súdu
Typ:
Nález
Právna veta:
Ústavný súd je toho názoru, že základné právo na primerané hmotné zabezpečenie, ktorého
podrobnosti sa majú v súlade s ústavou upraviť zákonom, zahŕňa predovšetkým primerané
hmotné zabezpečenie v starobe prostredníctvom systému dôchodkového zabezpečenia, v ktorom
kľúčovú pozíciu má sociálne poistenie. Sociálne poistenie ako systém založený na poistnom
princípe, osobnej participácii premietajúcej sa do zohľadňovania „zásluhovosti“ pri
výpočte dôchodkovej dávky, na sociálnej solidarite a na garancii štátu je založený
na princípoch, ktoré sa premietajú nielen do výpočtu dôchodkovej dávky, ale premietajú
sa aj do systému jej zvyšovania, ktoré sa podľa všeobecného mechanizmu zákona č. 461/2003
Z. z. má realizovať k 1. júlu každého kalendárneho roka, s ohľadom na medziročný rast
spotrebiteľských cien a rast priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Tento mechanizmus
podlieha vopred presne ustanoveným pravidlám a s takto založenou valorizáciou najväčší
sociálny systém počíta tak, aby dôchodkový systém bol funkčný a spoľahlivý. Tým, že
integrálnou súčasťou systému sociálneho poistenia sú tak dôchodkové dávky, ako aj
ich valorizácia pravidelne uskutočňovaná každoročne v určitom čase a podľa určitých
kritérií, možno ju považovať za súčasť základného práva na primerané hmotné zabezpečenie
v starobe podľa čl. 39 ods. 1 ústavy a podľa čl. 30 ods. 1 listiny a z tohto pohľadu
ju treba aj posudzovať. Podľa názoru ústavného súdu preto opakovaným vylúčením uplatnenia
všeobecne ustanoveného valorizačného mechanizmu a zavedením hornej hranice pre zvyšovanie
dôchodkových dávok môže dôjsť nielen k neprípustnému zásahu do právnej istoty a z
nej vyplývajúcich legitímnych očakávaní adresátov tejto právnej úpravy a k vážnemu
narušeniu ich dôvery v právny poriadok, čím sa namietané ustanovenie môže dostať do
rozporu nielen s čl. 1 ods. 1 ústavy, ale aj do rozporu s čl. 39 ods. 1 ústavy a s
čl. 30 ods. 1 listiny, lebo bez akýchkoľvek akceptovateľných dôvodov sa v systéme
dôchodkového poistenia naruší proporcionalita uplatňovaných princípov, predovšetkým
medzi mierou sociálnej solidarity a mierou osobnej participácie (zásluhovosti) na
sociálnom zabezpečení spôsobom vedúcim k ničím neodôvodnenej nivelizácii dôchodkových
dávok narúšajúcej ústavný princíp zabezpečenia primeranosti, ktorá sa posudzuje aj
podľa kritéria zásluhovosti. Podľa názoru ústavného súdu opakované novelizácie zákona
urobené s cieľom vylúčenia uplatňovania všeobecného zákonom ustanoveného systému zvyšovania
dôchodkových dávok v príkrom rozpore s princípmi jasnosti, stability a právnej istoty,
ale aj s princípmi tvorby práva, ktoré vyplývajú zo všeobecného princípu právneho
štátu, ako je obsiahnutý v čl. 1 ods. 1 ústavy, ako aj s garanciou základného práva
na primerané hmotné zabezpečenie v starobe podľa čl. 39 ods. 1 ústavy a podľa čl. 30
ods. 1 listiny.