Typ:
Rozsudok
Právna veta:
V záujme predchádzania zneužitiu pravidiel Európskej únie rozdelením projektov, ktoré
by mohli mať spolu významný vplyv na životné prostredie, je potrebné zohľadniť kumulatívny
účinok takýchto projektov, ak majú objektívny a chronologický vzťah medzi nimi (vec
C-244/12, Salzburger Flughafen, bod 21). Zámerom príslušnej právnej úpravy je tak
možnosť pre príslušný orgán prihliadať na kumulatívne a synergické vplyvy projektu
alebo jeho zmeny, medzi ktorými existuje priestorová alebo prevádzková súvislosť so
zjavným časovým prepojením. Týmto ustanovením sa umožňuje príslušnému orgánu efektívne
zabraňovať účelovému obchádzaniu predmetu a účelu konania podľa tohto zákona.“
Zákon č. 24/2006 Z. z. v ustanoveniach § 37 podrobne upravuje náležitosti a účel vyhotovenia
záverečného stanoviska s tým, že tento dokument je výsledkom posudzovania vplyvov
navrhovanej činnosti alebo jej zmeny. Zákon v prílohe č. 12 ustanovuje náležitosti,
ktoré musí obsahovať záverečné stanovisko a to najmä v čl. VI bod 3 opatrenia a podmienky
na prípravu, realizáciu a prípadne na ukončenie navrhovanej činnosti alebo jej zmeny,
ak je spojená s likvidáciou, sanáciou alebo rekultiváciou vrátane opatrení na vylúčenie
alebo zníženie významne nepriaznivých vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny
a v čl. VII bod 2 odôvodnenie akceptovania alebo neakceptovania predložených písomných
stanovísk k správe o hodnotení doručených podľa § 35 zákona vrátane odôvodnených písomných
pripomienok, ktoré boli doručené dotknutou verejnosťou. Krajský súd v napadnutom rozsudku
správne vytkol, že príslušný orgán podľa § 29a zák. č. 24/2006 Z. z. v rámci posudzovania
vplyvov navrhovanej činnosti a posudzovania zmeny navrhovanej činnosti hodnotí navrhovanú
činnosť taktiež z hľadiska únosného zaťaženia územia a z hľadiska kumulatívnych a súbežne
pôsobiacich javov, a to v rôznych časových horizontoch a s prihliadnutím na ich nezvratnosť.
Zo záverečného stanoviska tak, ako bolo zdôvodnené žalovaným správnym orgánom nie
sú zrejmé žiadne relevantné údaje o ďalších emisiách a priamych či nepriamych vplyvoch
prevádzok v obci a príslušnom území, na životné prostredie, funkcie ekosystémov či
ekologickú stabilitu tak ako to má na mysli relevantná práva úprava zákona o EIA a osobitných
predpisov, ktoré by mohli slúžiť ako východisko pre vyslovenie záveru o splnenie zákonnej
podmienky únosného zaťaženia územia pre posúdenie vplyvov navrhovanej činnosti a taktiež
synergický efekt, spôsobený kumulatívnym a súbežným pôsobením zdrojov znečistenia
životného prostredia, ktorých prevádzky sú umiestnené nadanom území.