Typ:
Rozsudok
Právna veta:
Zo stavebného povolenia a kolaudačného rozhodnutia nevyplýva, že predmetné stavby
kanalizácie a vodovodu boli postavené ako verejné, lebo nespĺňali definíciu verejných
vodovodov a verejných kanalizácií podľa [§ 2 písm. a) b) v spojení s písm. c) a d)
zákona o verejných vodovodov a verejných kanalizáciách]. Neboli zriadené na účely
hromadného zásobovania obyvateľstva a iných odberateľov vodou, ako aj neboli zriadené
na účely hromadného odvádzania odpadových vôd.
Na uvedenom nič nemôže zmeniť skutočnosť, že predmetný vodovod a kanalizácia sú napojené
na verejný vodovod a verejnú kanalizáciu, lebo ak by malo ísť o „novú vetvu“ verejného
vodovodu a verejnej kanalizácie, mala ju vo verejnom záujme zriadiť právnická osoba
(ktorá jediná v zmysle § 3 ods. 2 zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách
z dôvodu verejného záujmu môže byť ich vlastníkom) a teda prípadne ich mal zriadiť
aj vlastník verejného vodovou a verejnej kanalizácie, na ktoré by sa takáto „nová
vetva“ napájala.
Pokiaľ by za daného skutkového a právneho stavu došlo k určeniu uvedených sietí za
verejné, išlo by o formu vyvlastnenia, čím by sa neoprávnene zasiahlo do vlastníckeho
práva žalobcu, pretože proti svojej vôli, bez možnosti dohody so štátnym orgánom o odkúpenie
predmetného vodovodu a kanalizácie, by žalobca stratil právo disponovať (jedno zo
základných práv vlastníckeho práva) s predmetnými stavbami a de facto by sa žalobca
stal vlastníkom verejného vodovodu a verejnej kanalizácie, čím by takýmto určením
došlo k vytvoreniu nezákonného stavu, keďže fyzická osoba nemôže vlastniť verejný
vodovod ani verejnú kanalizáciu.
Žalobcovi by takýmto postupom vznikli povinnosti ako vlastníka verejného vodovodu
a verejnej kanalizácie podľa zákona o verejných vodovodoch a verejnej kanalizácie,
čo je v rozpore s uvedeným zákonom a súčasne to nemožno od neho ani spravodlivo žiadať.
Verejnosť vodovodu a kanalizácie nemožno tiež vyvodzovať len zo skutočnosti, že zriadený
vodovod a kanalizácia spĺňajú technické parametre verejného vodovodu a kanalizácie,
keďže technické parametre vyplývajú zo stavebného povolenia a jeho záväzných podmienok.
Verejné vodovody a verejné kanalizácie sa zriaďujú a prevádzkujú vo verejnom záujme
najmä na účely hromadného zásobovania obyvateľov pitnou vodou a hromadného odvádzania
odpadových vôd zo sídelných útvarov (§ 3 ods. 1 zákona o verejných vodovodoch a verejných
kanalizáciách). V prejednávanom prípade však vodné stavby boli realizované v súkromnom
záujme, vo vlastnej réžii, na vlastné nebezpečenstvo a na vlastné náklady. Stavebné
povolenie ako aj kolaudačné rozhodnutie na predmetné vodné stavby boli vydané súkromnej
osobe, nikto nenapadol zákonnosť uvedených rozhodnutí a tieto nadobudli právoplatnosť.
Navyše, v podmienkach a povinnostiach stavebného povolenia nie je vôbec odkaz na zákon
o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách, ktorý ustanovuje povinnosti vlastníka
verejného vodovodu.
Ak by predmetné vodné stavby boli zriaďované vo verejnom záujme, tento záujem by musel
špeciálny stavebný úrad zastávať a chrániť už v stavebnom a kolaudačnom konaní a nevydať
na predmetné vodné stavby stavebné povolenie a kolaudačné rozhodnutie za daných podmienok
fyzickej osobe.
Všetky kritéria uvedené v § 3 zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách
dôsledne sledujú verejný záujem na ochranu zdravia ľudí, zvierat, alebo ochranu životného
prostredia a iba naplnenie týchto kritérií je oprávneným zásahom do vlastníckeho práva
k vodovodu/kanalizácii v zmysle čl. 20 Ústavy Slovenskej republiky.