Typ:
Rozsudok
Právna veta:
Celoročná druhová ochrana medveďa hnedého ako chráneného živočícha európskeho významu
je zabezpečená na základe zákona č. 543/2002 Z. z., ktorý ustanovuje v súvislosti
s uvedeným živočíšnym druhom zakázané činnosti a zároveň aj podmienky, za ktorých
možno povoliť výnimku z ochrany. Povoliť výnimku možno len za predpokladu, že neexistuje
iná alternatíva a zároveň udelená výnimka neohrozí zachovanie populácie dotknutého
druhu, pričom pre povolenie výnimky musí byť súčasne splnený niektorý z taxatívne
vymedzených dôvodov uvedených v § 40 ods. 3 z. č. 543/2002 Z. z.
Je zrejmé, že medveď hnedý ako chránený živočíšny druh na území Slovenska prosperuje
a jeho populácia narastá, pričom na tomto trende nič nemení ani každoročný odstrel
medveďov na základe povolených výnimiek. Súd nie je kompetentný spochybňovať údaje
odborných organizácií ŠOP SR konštatujúce pozitívny vývoj populácie tohto živočíšneho
druhu na Slovensku a tým ani splnenie základnej podmienky pre povolenie výnimky na
usmrtenie medveďa hnedého, ktorou je skutočnosť, že povolená výnimka neohrozí zachovanie
populácie tohto druhu.
Rovnako súd nie je kompetentný posúdiť ani existenciu inej alternatívy k povoleniu
výnimky.
Naďalej platí, že populáciu medveďa hnedého v rámci celého Slovenska je potrebné udržiavať
v takom počte a na takej ploche, aby nedochádzalo k jeho rozširovaniu do tej oblasti,
kde nie je dostatok prirodzenej potravy, kde je však omnoho väčšia ponuka potravy
z umelých zdrojov, ktorých preferenciou by sa zvyšovala hrozba vzniku závažných škôd
na majetku i na bezpečnosti a zdraví obyvateľstva. Povolenie výnimky z dôvodu podľa
[§ 40 ods. 3 písm. c) z. č. 543/2002 Z. z.] je možné len vtedy, keď z konkrétnych
okolností existujúcich v danom území, pre ktoré sa výnimka požaduje, možno vyvodiť
ohrozenie záujmu na ochrane bezpečnosti a zdravia obyvateľov daného územia. Ako súd
v minulosti konštatoval v rozhodnutiach týkajúcich sa povoľovania výnimiek na odstrel
medveďa hnedého, ak má byť dôvodom pre povolenie výnimky ochrana zdravia a bezpečnosti
obyvateľov, mal by správny orgán v konaní požadovať od žiadateľa doloženie určitej
formy monitoringu pohybu najmä synantropných medveďov v blízkosti ľudských sídiel
a zdokumentovať prípady agresívneho správania medveďov, aby bolo možné z takýchto
konkrétnych okolností vyvodiť opodstatnenú obavu o zdravie a bezpečnosť obyvateľov.
Povolenie výnimky z uvedeného dôvodu má mať predovšetkým preventívny charakter, jej
realizáciou sa má predchádzať nebezpečným stretom človeka s medveďom predovšetkým
mimo miest jeho prirodzeného výskytu, najmä v intraviláne obcí a v blízkosti ľudských
obydlí. Keďže poľovný revír, ktorého sa žiadosť o výnimku týkala, je prirodzeným miestom
výskytu medveďa hnedého, nie je podľa názoru súdu možné z každého prípadného stretu
človeka s týmto zvieraťom vyvodiť reálnu hrozbu pre život a zdravie obyvateľstva.
Musí ísť o zdokumentovaný výskyt jedincov tohto živočíšneho druhu mimo svojho prirodzeného
lesného areálu, kde jeho prítomnosť predstavuje reálnu hrozbu pre človeka.
V konaní začatom na základe žiadosti Poľovníckeho združenia žiadateľ doložil svoju
žiadosť len potvrdením Obvodného úradu životného prostredia o výške škôd spôsobených
medveďom hnedým. V potvrdení nebola bližšie označená lokalita, kde ku škodám došlo,
najmä či išlo o miesta v bezprostrednej blízkosti zastavaných území, alebo vo vzdialenejších
oblastiach, kde sa človek vzhľadom na prirodzený výskyt medveďa musí správať obozretnejšie.
Žiaden iný doklad o pohybe jedincov medveďa hnedého v blízkosti ľudských sídiel k žiadosti
doložený nebol.
Na základe uvedených skutkových zistení nie je podľa názoru súdu možné urobiť jednoznačný
záver o tom, že sú splnené zákonné podmienky pre povolenie výnimky podľa [§ 40 ods.
3 písm. c) zákona č. 543/2002 Z. z.], pretože zo zhromaždených podkladov rozhodnutia
v predmetnej veci nevyplýva, že ohrozenie zdravia a bezpečnosti obyvateľov v predmetných
lokalitách je natoľko závažné, že výrazne prevyšuje záujem na ochrane živočíšneho
druhu medveďa hnedého. Súd je toho názoru, že prísna druhová ochrana tohto živočícha
si vyžaduje dôkladnejšie zdokumentovanie pohybu jedincov medveďa hnedého mimo svoj
prirodzený areál, z ktorého by bola zrejmá potreba chrániť záujem na ochrane zdravia
a bezpečnosti obyvateľov povolením výnimky. Pokiaľ príslušné organizácie ŠOP SR v spolupráci
so žiadateľmi či s dotknutými obcami monitorujú pohyb medveďov v blízkosti ľudských
obydlí a v intravilánoch obcí, je potrebné, aby takýto monitoring žalovanému na účely
rozhodovania o povolení výnimiek poskytli, čím by sa zjednodušila dôkazná situácia
v týchto konaniach a proces povoľovania výnimiek by sa stal transparentnejším.
Najdôležitejšie je preukázať, že správny orgán povolil výnimku v záujme verejnej bezpečnosti
ľudí.
V tomto smere určite nepostačuje poukázanie na určité príhody zo života a na neidentifikovateľné
osoby.
Nepostačuje samotné stretnutie medveďa s človekom, ale musí ísť o stretnutie atypické
nielen miestom (napr. v mestskej či záhradkárskej lokalite, kde je veľká migrácia
ľudí), ale aj a najmä správaním sa medveďa voči človeku (agresivita a nedostatok prirodzenej
plachosti).
Napokon, v takom prípade by sa výnimka nemala vzťahovať na akéhokoľvek jedinca, tak
ale o jedinca, ktorý má v danej lokalite najväčšie sklony k prenikaniu do ľudskej
civilizácie, nemá obavy z ľudí, či je dokonca pri stretnutí s ľuďmi agresívny a nedá
sa nijako odplašiť či odohnať.