Typ:
Rozsudok
Právna veta:
E-mail, ktorý bol žalobcom odoslaný obsahoval odkaz na webovú stránku klienta žalobcu
spolu s textom, v ktorom prezentoval činnosť svojho klienta a ponúkané služby. Aj
keď v texte e-mailu nie je výslovne uvedený produkt v zmysle zákona o reklame, obsah
e-mailu má za cieľ upútať konkrétneho adresáta v súvislosti s možnosťou zlepšenia
jeho hospodárskeho výsledku v podnikaní a to spolu s odkazom na konkrétnu internetovú
stránku. Formulácia textu bola potenciálne schopná ovplyvniť ekonomické správanie
sa adresáta a propagačnou technikou formulovania textu dokázala efektívne ovplyvniť
jeho rozhodovanie bez toho, aby bol priamo schopný uvedomiť si reklamné pôsobenie
obsahu predmetnej e-mailovej správy. Napriek tomu, že text e-mailu z formálnej stránky
nevyvoláva dojem, že sa jedná o reklamu, je potrebné skúmať aj úmysel žalobcu, ktorý
ako reklamná agentúra má záujem o odprezentovanie svojho klienta s cieľom získať nových
klientov, či obchodných partnerov a dosiahnuť s tým súvisiaci zisk, čo jednoznačne
možno považovať za zmysel a cieľ reklamy.
Odvolací súd má rovnako ako krajský súd za to, že konanie žalobcu možno označiť za
pokus o obchádzanie zákona. Žalobca v texte e-mailu neuviedol konkrétny produkt podľa
zákona o reklame a týmto konaním sa snažil obísť zákon. Konanie „in fraudem legis“
predstavuje postup, kedy sa niekto správa podľa práva, ale tak, aby zámerne dosiahol
výsledok právnou normou nepredvídaný a nežiaduci. Obchádzanie zákona obsahom alebo
účelom urobeného právneho úkonu spravidla znamená, že právny úkon neodporuje síce
výslovnému zneniu ustanovenia, avšak svojimi dôsledkami sleduje ten cieľ, aby zákon
dodržaný nebol. Odvolací súd poznamenáva, že obsah zákonnej právnej normy nemôže byť
interpretovaný izolovane, mimo zmyslu a účelu zákona, cieľa právnej regulácie, ktorý
zákon sleduje. Požiadavka na ústavne konformnú aplikáciu a výklad zákona je podmienkou
zákonnosti rozhodnutia ako individuálneho správneho aktu.