Typ:
Nález
Právna veta:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií s poukazom na
§ 4 ods. 1 a § 5 ods. 1 a 2 zákona o fonde na podporu športu v znení účinnom do 19. novembra
2020 uviedol, že správna rada Fondu na podporu športu bola v tomto období najvyšším,
výkonným a štatutárnym orgánom, pričom jediným oprávneným subjektom pre vymenovanie
a odvolanie členov správnej rady fondu bola vláda Slovenskej republiky, v nadväznosti
na čo vyslovil názor, že už tým dochádza k naplneniu podmienok stanovených v [čl.
2 ods. 1 písm. zc) ústavného zákona], pričom člen správnej rady fondu ako riadiaceho
orgánu právnickej osoby je verejným funkcionárom. V súvislosti s aktuálne účinnou
právnou úpravou zákona o fonde na podporu športu vymedzil, že navrhovateľ ako člen
a podpredseda správnej rady fondu, ktorá je najvyšším a výkonným orgánom fondu na
podporu športu, spadá pod ustanovenie [čl. 2 ods. 1 písm. zc) ústavného zákona], keďže
je a bol členom riadiaceho orgánu fondu na podporu športu. Štatutárnym orgánom fondu
je síce predseda správnej rady, členovia správnej rady fondu však tvoria personálny
substrát členstva v riadiacom orgáne, ktorým je správna rada ako celok s pôsobnosťou
definovanou v § 4 ods. 3 zákona o fonde na podporu športu a rozhodovacou právomocou
podľa § 7 ods. 2 zákona o fonde na podporu športu.
K tvrdeniu navrhovateľa, že zákon o fonde na podporu športu definoval členov správnej
rady ako zamestnancov, čím vylúčil možnosť, že by konali ako verejní funkcionári,
výbor uviedol, že ústavný zákon nešpecifikuje práva a povinnosti z pracovnoprávnych
vzťahov jednotlivých verejných funkcionárov, ale to, či bola daná osoba v rámci [čl.
2 ods. 1 písm. zc)] priamo alebo nepriamo navrhnutá alebo ustanovená štátom alebo
právnickou osobou so stopercentnou majetkovou účasťou štátu.
Ústavný súd v tejto súvislosti konštatuje, že výborom ponúknutý výklad referenčných
noriem možno v okolnostiach prejednávanej veci hodnotiť ako ústavne udržateľný.