Typ:
Rozsudok
Právna veta:
Inšpektorát práce v protokole označil podklady a popísal zistené skutočnosti. Zároveň
uviedol, v čom videl porušenie zákona a uviedol tiež konkrétne ustanovenie právneho
predpisu, ktoré bolo porušené. Popis tohto zisteného nedostatku je zrozumiteľný, bez
vyvolania pochybností o jeho obsahu. Je potrebné rešpektovať povahu a zákonom stanovený
obsah protokolu, ktorý inšpektorátu práce neukladá povinnosť popisovať závery právneho
posúdenia veci a jemu predchádzajúce úvahy, ktorými sa pri hodnotení zistených skutočností
– nedostatkov spočívajúcich v porušení právnych predpisov riadil. Na výkon inšpekcie
práce, ani na vyhotovenie protokolu o jej výsledku sa nevzťahuje Správny poriadok.
Z tohto dôvodu protokol nemá náležitosti rozhodnutia. Jedná sa o opatrenie orgánu
verejnej správy. Účelom inšpekcie práce je dozor nad dodržiavaním pracovnoprávnych
a iných právnych predpisov. V rámci inšpekcie práce sa primárne zisťuje dodržiavanie
právnych predpisov, čomu zodpovedá obsah protokolu. Výkon inšpekcie práce predstavuje
skôr faktickú činnosť spočívajúcu v získavaní, zaznamenávaní a zadokumentovaní informácií
zodpovedajúcich objektívnej realite preverovanej oblasti pracovnoprávnych vzťahov
u konkrétneho zamestnávateľa v určenom období (zisťovanie skutkového stavu). Úlohou
inšpektorátu práce pri tejto činnosti je kontrola úrovne dodržiavania pracovnoprávnych
predpisov, t. j. overovanie súladu výkonu práv a povinností vyplývajúcich zamestnancom
a zamestnávateľom z pracovnoprávnych vzťahov so zákonom, ako aj overovanie ďalších
skutočností tvoriacich obsah inšpekcie práce podľa § 2 ods. 1 z. č. 125/2006 Z. z.
V rámci inšpekcie práce inšpektori práce nevykonávajú dokazovanie, nakoľko na postup
pri výkone inšpekcie práce sa tak, ako už bolo uvedené, Správny poriadok nevzťahuje
a ani z platnej právnej úpravy výkonu inšpekcie práce žalovanému nevyplýva povinnosť
zistené porušenia právnych predpisov v rámci vyhotovenia protokolu dokazovať. Z uvedeného
vyplýva, že skutkové zistenia inšpektorátu práce uvedené v protokole ako zistené nedostatky
(porušenia právnych predpisov) nie sú založené na hodnotení dôkazov, vychádzajú len
z posúdenia predložených podkladov a vyjadrení počas výkonu inšpekcie práce, resp.
z inšpekčných zistení na mieste samom.
Protokol o výsledku inšpekcie práce v časti zistených porušení právnych predpisov
predstavuje základný podklad pre ďalší postup, či už je to na účely uloženia opatrení
alebo pre samostatné konanie o správnom delikte. Práve nadväzujúce konanie o správnom
delikte podľa § 19 zák. č. 125/2006 Z. z., ktoré bolo začaté na základe písomného
oznámenia inšpektorátu, bolo vedené podľa ustanovení Správneho poriadku, ktorý poskytuje
žalobcovi ako účastníkovi takéhoto konania záruky spravodlivého procesu. Až v rámci
tohto samostatného administratívneho konania má žalobca ako účastník konania dostatočne
širokú škálu procesných práv, ktoré môže využiť na účinnú ochranu svojich práv, resp.
právom chránených záujmov. Jedným z takýchto práv je aj právo a zároveň aj povinnosť
žalobcu v rámci dokazovania predložiť a navrhovať všetky známe dôkazy a iné podklady,
ktoré preukazujú jeho tvrdenia (§ 33, § 34 Správneho poriadku). Následne žalovaný
ako orgán verejnej správy má povinnosť zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za
tým účelom si obstarať podklady potrebné pre vydanie zákonného rozhodnutia, ktoré
bude obsahovať presvedčivé odôvodnenie, voči ktorému bude prípustné odvolanie a ktoré
bude v konečnom dôsledku samostatne preskúmateľné správnym súdom. Protokol samotný
nevyvodzuje deliktuálnu zodpovednosť žalobcu, pretože neobsahuje opatrenia sankčného
charakteru a ani právne posúdenie veci.