Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

123/1978 Zb. v znení účinnom od 1. 1. 1979 do 31. 12. 1990
123
VYHLÁŠKA
Federálneho ministerstva financií
z 24. októbra 1978
o vykonávaní periodických revízií hospodárenia
Federálne ministerstvo financií podľa § 32 písm. c) zákona č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev ustanovuje:

§ 1

Predmet a rozsah úpravy

Táto vyhláška upravuje vykonávanie periodických revízií hospodárenia v štátnych hospodárskych organizáciách, v rozpočtových a príspevkových organizáciách, v organizáciách zahraničného obchodu, v tuzemských účastinných spoločnostiach so štátnou účasťou, v organizáciách vzniknutých na základe zmluvy o združení1) a v štátnych fondoch.

§ 2

Základné ustanovenia

Periodické revízie hospodárenia sú jednou z foriem kontroly, pri ktorej sa na základe dokladov zisťuje dodržiavanie socialistickej zákonnosti a rozpočtovej a finančnej disciplíny a uplatňovanie zásad hospodárnosti a efektívnosti pri správe a vynakladaní hmotných a finančných prostriedkov.

§ 3

Orgány vykonávajúce periodické revízie hospodárenia

(1)
Periodické revízie hospodárenia vykonávajú:
a)
orgány hospodárskeho riadenia vo všetkých nimi priamo riadených štátnych hospodárskych, rozpočtových alebo príspevkových organizáciách, v organizáciách zahraničného obchodu, v tuzemských učastinných spoločnostiach so štátnou účasťou a v organizáciách vzniknutých na základe zmluvy o združení,
b)
krajské národné výbory, Národný výbor hlavného mesta Prahy a Národný výbor hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy (ďalej len „krajské národné výbory“) v organizáciách nimi riadených alebo spravovaných a okresných (obvodných) národných výboroch; okresné (obvodné) národné výbory v organizáciách nimi riadených alebo spravovaných, v mestských2) a miestnych národných výboroch a organizáciách nimi riadených3) alebo spravovaných,
c)
Federálne ministerstvo financií na federálnych ústredných orgánoch a vo federálnych fondoch,4)
d)
Ministerstvo financií Českej socialistickej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej socialistickej republiky v ústredných orgánoch, krajských národných výboroch, fondoch a ústrediach organizácií v pôsobnosti republík.5)
(2)
Periodické revízie hospodárenia vykonávajú alebo organizujú a vedú pracovníci kontrolných útvarov. Na periodických revíziách hospodárenia sa zúčastňujú na základe rozhodnutia revidujúceho orgánu alebo organizácie v rozsahu určenom plánom kontrolnej činnosti pracovníci odborných útvarov revidujúcej organizácie alebo podriadených jednotiek a prizvaní experti-znalci. Revízie výdavkov na potreby brannej povahy vykonávajú podľa osobitných smerníc6) pracovníci tým poverení.

§ 4

Lehoty a spôsob vykonávania periodických revízií hospodárenia

(1)
Periodické revízie hospodárenia sa vykonávajú najmenej raz za tri roky. Pri vykonávaní periodických revízií hospodárenia postupujú revidujúce orgány alebo organizácie v súlade so všeobecnými predpismi platnými pre kontrolnú činnosť.7)
(2)
Revidované obdobie musí nadväzovať na predchádzajúcu revíziu hospodárenia a končiť sa uzavretým štvrťrokom pred začatím novej revízie. Revízie sa uskutočňujú výberovým spôsobom alebo za určený časový úsek.

§ 5

Obsah periodických revízií hospodárenia

(1)
Periodické revízie hospodárenia sa zamerajú predovšetkým na dodržiavanie zásad hospodárnosti, a to:
a)
v štátnych hospodárskych organizáciách, v organizáciách zahraničného obchodu, v tuzemských účastinných spoločnostiach so štátnou účasťou a v organizáciách vzniknutých na základe zmluvy o združení
- na vynakladanie hmotných a finančných prostriedkov včítane mzdových z hľadiska dodržiavania zásad hospodárnosti, rozpočtovej a finančnej disciplíny,
- na správnosť vykázaných hospodárskych výsledkov, ich tvorby a použitia aj z hľadiska plnenia plánovaných úloh, dodržiavania určených cien, predpisov o odvodoch do štátneho rozpočtu, do rozpočtov národných výborov a nadriadenému orgánu,
- na čerpanie a používanie dotácií a subvencií z hľadiska dodržiavania účelovosti, rozpočtovej a finančnej disciplíny,
- na správnosť a vierohodnosť účtovníctva, rozpočtovníctva a kalkulácie v revidovaných úsekoch,
- na stav správy a ochrany národného majetku;
b)
v ústredných orgánoch a v rozpočtových organizáciách nimi riadených, na národných výboroch a nimi riadených rozpočtových organizáciách a v štátnych fondoch:
- na kvalitu zostavovania rozpočtu vo vzťahu k plánovaným úlohám a úplnosť a správnosť rozpočtových príjmov,
- na zachovávanie rozpočtovej disciplíny, účelnosť a hospodárnosť vynakladaných rozpočtových prostriedkov,
- na dodržiavanie finančnej disciplíny vo vzťahoch k nadriadeným orgánom, správnosť tvorby a hospodárenia s fondami, účelovými rezervami, dotáciami a subvenciami,
- na správnosť a vierohodnosť účtovníctva,
- na stav správy a ochrany národného majetku;
c)
v príspevkových organizáciách, pokiaľ v nich prevažuje hospodárska činnosť, sa postupuje podľa písmena a), v ostatných podľa písmena b).
(2)
Vedúci revidujúceho orgánu alebo organizácie môžu program periodických revízií hospodárenia zamerať podľa svojich potrieb aj na iné oblasti hospodárenia.
(3)
Zameranie a rozsah revízie určí vedúci revidujúceho orgánu alebo organizácie podľa výsledku prípravy revízie.

§ 6

Oprávnenia a povinnosti revidujúcich a revidovaných orgánov a organizácií

(1)
Revidované orgány a organizácie sú povinné vytvoriť pracovníkom vykonávajúcim revízie vyhovujúce pracovné podmienky, poskytnúť im všetku pomoc, najmä umožniť vstup do všetkých revidovaných objektov, v určených lehotách predložiť vyžiadané písomnosti a iné materiály a podať požadované informácie - pokiaľ osobitné predpisy neustavujú inak.8)
(2)
Vedúci pracovníci revidovaného objektu sú povinní vysvetliť príčiny osobného zavinenia nedostatkov a prerokovať s revidujúcim orgánom alebo organizáciou výsledky revízie. Požadovanú súčinnosť sú povinní zabezpečiť aj u podriadených pracovníkov.
(3)
Pracovníci vykonávajúci revízie sú povinní zachovávať štátne, hospodárske a služobné tajomstvo o veciach, o ktorých sa dozvedeli pri svojej činnosti. Táto povinnosť trvá aj po skončení pracovného pomeru.
(4)
Revidujúce a revidované orgány a organizácie sú povinné bez meškania a dôsledne vykonať opatrenia na odstránenie závad a ich príčin zistených pri periodickej revízii hospodárenia, na zlepšenie riadiacej činnosti a na bezodkladné vyvodzovanie dôsledkov voči zodpovedným pracovníkom za porušenie pracovných povinností včítane včasného uplatnenia nárokov na náhradu nimi spôsobených škôd, ako aj zabezpečiť účinnú kontrolu plnenia opatrení určených na nápravu. Revidujúci orgán alebo organizácia sleduje plnenie opatrení až do úplného odstránenia závad.

§ 7

Metodické riadenie a dohľad

(1)
Federálne ministerstvo financií metodicky riadi periodické revízie hospodárenia v Československej socialistickej republike a sleduje ich vykonávanie na všetkých federálnych orgánoch.9)
(2)
Ministerstvo financií Českej socialistickej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej socialistickej republiky vo svojej pôsobnosti riadia a usmerňujú v rámci predpisov vydaných Federálnym ministerstvom financií výkon periodických revízií hospodárenia.10)
(3)
Orgány hospodárskeho riadenia usmerňujú, koordinujú a sledujú činnosť kontrolných útvarov podriadených organizácií na úseku periodických revízií hospodárenia.

§ 8

Oznamovacia povinnosť

(1)
Revidujúce orgány a organizácie sú povinné závažné skutočnosti zistené pri periodických revíziách oznamovať orgánom, ktorým prislúcha v takých prípadoch robiť príslušné opatrenia podľa osobitných predpisov.11)
(2)
Revidujúci orgán alebo organizácia oznámi revidovanej organizácii alebo príslušnému orgánu aj také nedostatky, ktoré nesúvisia s programom revízie. Organizácia alebo orgán, ktorý také upozornenie dostal, je povinný do 30 dní oznámiť revidujúcemu orgánu alebo organizácii, aké opatrenia na nápravu urobil.

§ 9

Vnútropodnikové revízie

Organizácie uvedené v § 1 vykonávajú primerane podľa ustanovení tejto vyhlášky periodické revízie hospodárenia vo svojich závodoch a samostatných organizačných jednotkách, ktoré ako objekty revízií určia nadriadené orgány.

§ 10

Hodnotenie periodických revízií hospodárenia

Vedúci ústredných orgánov a rady krajských národných výborov sú povinní zabezpečiť na všetkých stupňoch riadenia každoročne hodnotenie výsledkov a účinnosti periodických revízií hospodárenia na základe kritérií ustanovených Federálnym ministerstvom financií a o výsledku podávať súhrnnú správu príslušnému ministerstvu financií.

Záverečné ustanovenia

(§ 11-12)

§ 11

Zrušuje sa:
a)
vyhláška Federálneho ministerstva financií č. 163/1971 Zb. o vykonávaní periodických revízií hospodárenia,
b)
metodický pokyn pre zostavovanie programov periodických revízií hospodárenia, uverejnený vo Finančnom spravodajcovi v čiastke 13/1974 a registrovaný v čiastke 27/1974 Zb. z 27. 12. 1974.

§ 12

Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1979.
Minister:



Ing. Lér CSc. v. r.
Poznámky
1)
§ 360a ods. 4 Hospodárskeho zákonníka č. 109/1964 Zb. v znení vyhlásenom pod č. 37/1971 Zb.
2)
Právomoc mestských národných výborov vykonávať periodické revízie hospodárenia v organizáciách nimi riadených podľa schváleného štatútu týmto nie je dotknutá.
3)
§ 27 a 28 zákona č. 69/1967 Zb. o národných výboroch v úplnom znení, ako vyplýva s platnosťou pre Českú socialistickú republiku z neskorších zákonných zmien a doplnkov, vyhlásenom pod č. 28/1972 Zb., a v úplnom znení, ako vyplýva s platnosťou pre Slovenskú socialistickú republiku z neskorších zákonných zmien a doplnkov, vyhlásenom pod č. 27/1972 Zb.
4)
§ 27 zákona č. 134/1970 Zb. o pravidlách štátneho rozpočtu československej federácie a o zásadách hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami štátnych rozpočtov federácie a republík (rozpočtové pravidlá).
5)
§ 32 zákona Českej národnej rady č. 60/1971 Zb. o pravidlách štátneho rozpočtu Českej socialistickej republiky a o hospodárení s rozpočtovými prostriedkami (rozpočtové pravidlá republiky) a § 35 zákona Slovenskej národnej rady č. 32/1971 Zb. o pravidlách štátneho rozpočtu Slovenskej socialistickej republiky a o hospodárení s rozpočtovými prostriedkami (rozpočtové pravidlá).
6)
Smernice Federálneho ministerstva financií pre financovanie príprav civilnej obrany a výdavkov brannej povahy.
7)
Zásady na zabezpečenie kontroly v národnom hospodárstve a v štátnej správe, schválené uznesením vlády Československej socialistickej republiky (uverejnené pod č. 5/1975 Zb.), schválené uznesením vlády Českej socialistickej republiky (uverejnené pod č. 40/1975 Zb.), schválené uznesením vlády Slovenskej socialistickej republiky (uverejnené pod č. 77/1975 Zb.) a metodické pokyny pre kontrolnú činnosť ustanovené vyhláškou ministra štátnej kontroly č. 75/1959 Ú. l. (Ú. v.).
8)
Zákon č. 102/1971 Zb. o ochrane štátneho tajomstva a vykonávacie predpisy.
9)
§ 32 písm. c) zákona č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev.
10)
Zákon Českej národnej rady č. 60/1971 Zb. a zákon Slovenskej národnej rady č. 32/1971 Zb.
11)
Napríklad zákon o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok), Zákonník práce, zákon č. 121/1962 Zb. o hospodárskej arbitráži v úplnom znení vyhlásenom pod č. 38/1971 Zb., zákony Českej národnej rady č. 33/1970 Zb. a Slovenskej národnej rady č. 115/1970 Zb. o finančných správach, zákon č. 174/1968 Zb. o štátnom odbornom dozore nad bezpečnosťou práce, zákon č. 64/1962 Zb., ktorým sa rozširuje pôsobnosť štátnej energetickej inšpekcie, zákon č. 122/1962 Zb. o štátnej poľnohospodárskej, potravinárskej a obchodnej inšpekcii v znení zákona č. 31/1968 Zb., zákon č. 35/1967 Zb. o opatreniach proti znečisťovaniu ovzdušia, zákon č. 18/1958 Zb. o požiarnej ochrane.