Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

164/1971 Zb. v znení účinnom od 1. 8. 1972 do 31. 12. 1973
164
VYHLÁŠKA
Federálneho cenového úradu a Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj
z 24. novembra 1971
o tvorbe cien a výskumných a vývojových prác
Federálny cenový úrad s Federálnym ministerstvom pre technický a investičný rozvoj ustanovuje na základe § 47 písm. a) zákona č. 133/1970 Zb. o pôsobnosti federálnych ministerstiev:

§ 1

(1)
Ustanovenia tejto vyhlášky platia pre tvorbu cien za
a)
riešenia výskumných a vývojových úloh plánov rozvoja vedy a techniky;
b)
ostatné výskumné a vývojové práce a výkony ekonomického a technického zamerania, ktoré majú povahu technického rozvoja a ktoré vykonávajú socialistická organizácie.*)
(2)
Ustanovenia tejto vyhlášky neplatia pre úlohy plánu základného výskumu zostaveného Československou akadémiou vied (Slovenskou akadémiou vied), s výnimkou úloh vyplývajúcich zo štátnych programov technického rozvoja a úloh riešených ostatnými rezortami v rámci štátnych programov základného výskumu.

§ 2

Kategórie cien

Ceny za riešenia úloh a plnenia podľa § 1 ods. 1 sa zaraďujú do kategórie maximálnych limitovaných cien.

§ 3

Spôsob tvorby cien

(1)
Ceny za riešenia a práce podľa § 1 ods. 1 (ďalej len „úlohy“) sa tvoria na základe predbežnej kalkulácie**) pred zaradením úlohy do plánu rozvoja vedy a techniky, resp. pred uzavretím hospodárskej zmluvy.
(2)
Predbežná kalkulácia sa zostavuje buď v členení predpísanom typovým, prípadne odborovým kalkulačným vzorcom*) alebo pomocou hodinových zúčtovacích sadzieb. Tieto sadzby ustanoví rozpočtovým, príspevkovým a hospodárskym organizáciám priamo riadeným ústrednými orgánmi ústredný odvetvový orgán; ostatným organizáciám ich určí nadriadená organizácia. Posúdenie predbežnej kalkulácie pri úlohách zahrnutých v pláne rozvoja vedy a techniky je súčasťou oponentského konania.
(3)
Ku kalkulovaným nákladom sa pripočítava zisková prirážka vo výške:
25 %zo spracovacích nákladov***) v hospodárskych organizáciách,
15 %zo spracovacích nákladov v príspevkových organizáciách,
5 %zo spracovacích nákladov v rozpočtových organizáciách len pri úlohách riešených nad rámec plánu (nadplánované úlohy). Pri plánovaných úlohách sa zisková prirážka v rozpočtových organizáciách nekalkuluje.
(4)
Cena vytvorená na základe predbežnej kalkulácie podľa odseku 1 sa spresňuje podobnou cenou kalkulácií
a)
pred začatím každej etapy riešenia (výskum, vývoj, príprava sériovej výroby),
b)
pri zmene vecného rozsahu, ktorou sa menia náklady za riešenie o viac ako 3 %.
Spresnenie, ktoré má za následok zvýšenie ceny, možno vykonať, len ak s ním odberateľ súhlasí.
(5)
Určená (spresnená) cena sa po dokončení prác overuje pomocou výslednej kalkulácie pri všetkých úlohách, ktorých cena presahuje 1 mil. Kčs. Výsledná kalkulácia použitá na overenie určenej ceny bude v položkách priamych nákladov zostavená na podklade účtovnej alebo preukaznej operatívnej evidencie a v položkách nepriamych nákladov a zisku vo výške sadzieb platných v období určenia ceny.
(6)
Ak sú skutočné náklady overené výslednou kalkuláciou zvýšené o ziskovú prirážku podľa § 3 ods. 3 oproti určenej (upresnenej) cene
a)
nižšie o viac než 5 %, vracia sa odberateľovi rozdiel medzi overenými nákladmi zvýšenými o zisk (pri použití hodinových zúčtovacích sadzieb rozdiel medzi skutočnými nákladmi na jednicový materiál, kooperáciu a počtom odpracovaných hodín) a určenou (upresnenou) cenou zníženou o 5 %.
Pri úlohách financovaných zo štátneho rozpočtu sa tento rozdiel vracia prostredníctvom nadriadeného ústredného orgánu;
b)
vyššie, cena sa nezvyšuje.
(7)
Výška ceny po jej overení sa ďalej
a)
môže zvýšiť maximálne o 10 % v prípade, že výsledky riešenia významne prekračujú výsledky predpokladané plánovacím aktom alebo na jeho základe uzavretou hospodárskou zmluvou,
b)
znižuje v prípade, že výsledky riešenia nedosahujú výsledky predpokladané v plánovacom akte alebo v hospodárskej zmluve. V prípade neúspešnosti z viny riešiteľa sa cena zníži minimálne o výšku kalkulovaného zisku. Cena sa neznižuje, ak záverečné oponentské konanie preukáže, že konečné výsledky riešenia, i keď sa líšia od určených cieľov, neznižujú úroveň a hodnotu riešenia.
(8)
Podobné podmienky pre úpravu ceny podľa odseku 7 určuje plánovací akt alebo na jeho základe uzavretá hospodárska zmluva.
(9)
Zhodnotenie výsledkov podľa odseku 7 je záväznou súčasťou záverečného posúdenia oponentskou radou ako podkladu pre rozhodnutie príslušného orgánu, príp. organizácie o konečnej výške ceny.
(10)
Pri úlohách štátnych a rezortných plánov rozvoja vedy a techniky financovaných zo štátnych rozpočtov nesmie celkový objem cien prekročiť celkový limit určený v príslušných plánoch a štátnych rozpočtoch.
(11)
Cieľové prémie alebo mimoriadne odmeny vypisované a poskytované podľa osobitných predpisov**) nie sú súčasťou ceny.

§ 4

Náklady rozpočtových organizácií

Náklady rozpočtových organizácií na riešenia výskumných a vývojových úloh, pokiaľ nie sú fakturované, sa do ceny nezapočítavajú. Uvádzajú sa však v návrhu ako evidenčná hodnota predpokladaných, ale nefakturovateľných nákladov rozpočtových organizácií. Tieto náklady sa musia brať do úvahy v prepočtoch efektívnosti riešenia.

§ 5

Cenové konanie

(1)
Návrh na určenie ceny za riešenia úloh podľa § 1 ods. 1 písm. a) vypracúva riešiteľ úlohy. Návrh obsahuje
a)
kalkuláciu navrhovanej ceny s podrobnými podkladmi podľa § 3 ods. 1 až 3;
b)
stanovisko realizátora (odberateľa) úlohy k navrhovanej cene;
c)
návrh plánovacieho listu;**)
d)
podobnú analýzu predpokladaných ekonomických i mimoekonomických účinkov riešenia, včítane prepočtu efektívnosti. Pri úlohách, pri ktorých výsledkom riešenia sú výrobky, údaje o predpokladanom cenovom limite týchto výrobkov;
e)
časový postup riešenia so záväznými termínmi.
(2)
Návrh ceny za riešenia úloh predkladá riešiteľ nadriadenému ústrednému orgánu, s výnimkou odborových a podnikových úloh a výkonov technického a ekonomického zamerania podľa § 1 ods. 1 písm. b). Návrh na určenie ceny predkladá spoločne s návrhom na zaradenie úlohy do plánu rozvoja vedy a techniky a na jeho riešenie.
(3)
Nadriadený ústredný orgán postúpi návrh oponentskej rade,***) ktorá ho prerokuje v termíne určenom pre úvodné oponentské konanie spolu s návrhom na riešenie úlohy. Oponentská rada vo svojom stanovisku k vecnej stránke úlohy zaujme stanovisko k navrhovanej cene, a pokiaľ výsledkom riešenia majú byť výrobky, aj k hornej hranici, ktorú cena výrobku z hľadiska jeho spoločenskej efektívnosti nesmie prekročiť, a k cenovému limitu určenému podľa platných predpisov o tvorbe cien daných výrobkov. Svoje odporúčania odovzdá oponentská rada ústrednému orgánu nadriadenému riešiteľovi.
(4)
Ústredný orgán nadriadený riešiteľovi preverí odporúčanie oponentskej rady a odovzdá návrh do dvadsiatich dní od tých čias, čo ho dostal, so svojím stanoviskom Federálnemu ministerstvu pre technický a investičný rozvoj, príp. Ministerstvu výstavby a techniky ČSR alebo Ministerstvu výstavby a techniky SSR na schválenie (§ 6 ods. 1 až 3), príp. určí cenu vo svojej pôsobnosti (§ 6 ods. 4).
(5)
Pre návrh na určenie ceny úloh podľa § 1 ods. 1 písm. b) platia ustanovenia predchádzajúcich odsekov tohto paragrafu primerane.

§ 6

Pôsobnosť v určovaní cien

(1)
Ceny úloh štátneho plánu rozvoja vedy a techniky (ďalej len „štátne úlohy“) zo štátnych programov technického rozvoja a štátnych úloh mimo programov spadajúcich do odvetví, ktoré sú v pôsobnosti federálnych ústredných orgánov, určí Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj, spravidla na návrh ústredného orgánu nadriadeného riešiteľovi. Ceny ostatných štátnych úloh zo štátnych programov technického rozvoja spadajúcich do odvetví, ktoré sú v pôsobnosti národných ústredných orgánov, ustanoví príslušné ministerstvo výstavby a techniky ČSR alebo SSR po dohode s Federálnym ministerstvom pre technický a investičný rozvoj rovnako spravidla na návrh ústredného orgánu nadriadeného riešiteľovi.
(2)
Ceny štátnych úloh mimo štátnych programov spadajúcich do odvetví v pôsobnosti národných ústredných orgánov ustanoví príslušné ministerstvo výstavby a techniky ČSR alebo SSR, spravidla na návrh ústredného orgánu nadriadeného riešiteľovi.
(3)
Ceny úloh rezortného (odvetvového) plánu rozvoja vedy a techniky ustanoví ústredný orgán nadriadený riešiteľovi.
(4)
Ceny odborových a podnikových úloh, ako aj úloh podľa § 1 ods. 1 písm. b) určí riešiteľ.
(5)
Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj (Ministerstvo výstavby a techniky ČSR alebo SSR), event. ústredný orgán podľa ods. 3 ustanoví cenu za riešenie súčasne s rozhodnutím o riešení úlohy.
(6)
O úprave ceny podľa § 3 ods. 4 až 7 rozhoduje orgán, ktorý je oprávnený ju určiť.
(7)
Bližšie podmienky, za ktorých platia určené ceny, sa uvádzajú v plánovacom akte alebo v uzavretej hospodárskej zmluve.
§ 7
Prechodné ustanovenie
(1)
Počas platnosti zákazu zvyšovania cien podľa vládneho nariadenia č. 168/1969 Zb. sa položky kalkulačného vzorca kalkulujú takto:
a)
materiálne náklady v platných, prípadne evidovaných cenách;
b)
jednicové mzdy na úrovni platných mzdových taríf;
c)
režijné náklady v sadzbách plánovaných k 1. 1. 1969.

Sadzby ustanovuje, ak ich organizácie nemajú určené, rozpočtovým, príspevkovým a hospodárskym organizáciám priamo riadeným ústrednými orgánmi ústredný odvetvový orgán; ostatným organizáciám ich určuje nadriadená organizácia;
d)
zisková prirážka maximálne do výšky podľa § 3 ods. 3.

§ 8

Záverečné ustanovenia

(1)
Spory o ceny riešenia úloh rezortného plánu rozvoja vedy a techniky, vzhľadom na špecifickú povahu sporov, rozhoduje Federálne ministerstvo pre technický a investičný rozvoj, prípadne Ministerstvo výstavby a techniky ČSR alebo Ministerstvo výstavby a techniky SSR. Spory o ceny ostatných úloh rozhodujú orgány nadriadené riešiteľovi po prerokovaní s orgánmi nadriadenými odberateľovi (realizátorovi). Toto ustanovenie sa netýka zmluvných sporov, ktorých rozhodovanie patrí arbitrážnym orgánom.
(2)
Výnimky z ustanovení tejto vyhlášky povoľuje Federálny cenový úrad spolu s Federálnym ministerstvom pre technický a investičný rozvoj.
(3)
Zrušujú sa
a)
v § 12 písm. g) vyhlášok č. 74/1969 Zb.89/1969 Zb. „činnosti spojené s riešením výskumných a vývojových úloh (s výnimkou komplexných a samostatných hlavných úloh štátneho plánu výskumných a vývojových prác, ktoré sa zaraďujú do maximálnych cien)“,
b)
zaradenie do voľných cien podľa § 12 písm. g) uvedených vyhlášok pre „výkony ekonomického a technického zamerania vykonávané socialistickými organizáciami“, pokiaľ majú tieto výkony povahu technického rozvoja,
c)
v Zozname výrobkov a služieb zaradených do kategórie voľných cien ako prílohy úpravy Českého cenového úradu č. 1/1970 Ú. v. ČSR, resp. úpravy Slovenského cenového úradu č. 15/1969 Ú. v. SSR „činnosti spojené s riešením výskumných a vývojových úloh (s výnimkou komplexných a samostatných úloh štátneho plánu výskumných a vývojových prác)“,
d)
zaradenie do voľných cien podľa Zoznamu výrobkov a služieb zaradených do kategórie voľných cien ako prílohy úpravy Českého cenového úradu č. 1/1970 Ú. v. ČSR, resp. úpravy Slovenského cenového úradu č. 15/1969 Ú. v. SSR „výkony ekonomického a technického zamerania vykonávané socialistickými organizáciami, pokiaľ nie sú ich ceny určené v cenníkoch inžinierskych činností alebo projektových prác“, pokiaľ tieto výkony majú povahu technického rozvoja.
(4)
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januárom 1972. Ceny určené podľa doterajších predpisov zostávajú v platnosti do tých čias, kým nedôjde k zmenám úloh ovplyvňujúcim určenie ceny.
Minister poverený vedením Federálneho cenového úradu:



Dr. Rendek CSc. v. r.



Minister ČSSR pre technický a investičný rozvoj:



Ing. Šupka v. r.
Poznámky
*)
**)
Vládne nariadenie č. 96/1966 Zb.
*)
§ 20 ods. 2 nariadenia vlády ČSSR č. 153/1971 Zb. o informačnej sústave organizácií.
***)
Úplné vlastné náklady znížené o náklady na jednicový materiál, nakupované súčasti a kooperácie.
**)
Podľa metodických pokynov pre vypracovanie návrhov vykonávacích plánov rozvoja vedy a techniky.
***)
Smernice pre oponentské konanie pri úlohách štátneho plánu rozvoja vedy a techniky (FMTIR č. 11 713/IV-1/1971).