Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

154/1973 Zb. v znení účinnom od 1. 1. 1974 do 31. 12. 1988
154
NARIADENIE VLÁDY
Českej socialistickej republiky
z 5. decembra 1973,
ktorým sa bližšie vymedzujú pôsobnosť a úlohy okresných a krajských poľnohospodárskych správ a ich vzťah k národným výborom
Vláda Českej socialistickej republiky nariaďuje podľa § 16 ods. 1 zákona 37/1972 Zb. o okresných a krajských poľnohospodárskych správach:

ČASŤ 1

Pôsobnosť a úlohy okresných poľnohospodárskych správ (§ 1-5)

§ 1

Okresná poľnohospodárska správa riadi a zabezpečuje v organizáciách uvedených v § 2 zákona (ďalej len „riadené organizácie“) rozvoj poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb v súlade s potrebami a záujmami spoločnosti vyjadrenými v národohospodárskych plánoch s osobitným zaberaním na prehlbovanie koncentrácie a špecializácie poľnohospodárskej výroby.

§ 2

Okresná poľnohospodárska spáva plní v rámci pôsobnosti uvedenej v § 1 vo svojom obvode tieto úlohy:
a)
v plánovacom procese
1.
vypracúva dlhodobé koncepcie, návrhy strednodobých a vykonávacích plánov rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb, včítane rozborov a zdôvodnení, predkladá ich krajskej poľnohospodárskej správe a podľa osobitných predpisov aj ďalším orgánom,
2.
vykonáva sústavnú analýzu stavu a vývoja poľnohospodárstva riadených organizácií; dbá pritom na odhaľovanie vnútorných zdrojov a rezerv a na ich účelné využitie,
3.
rozpisuje na riadené organizácie úlohy, ktoré jej v plánovacom procese určila krajská poľnohospodárska správa,
4.
organizuje a metodicky riadi vypracovanie strednodobých a vykonávacích hospodárskych plánov v riadených organizáciách,
5.
overuje, či hospodárske plány riadených organizácií zabezpečujú ciele a úlohy štátnych plánov a ich rozpisu,
6.
usmerňuje riadenie ekonomických procesov v riadených organizáciách tak, aby sa zabezpečili predovšetkým úlohy vyplývajúce zo štátnych plánov,
7.
organizuje realizáciu plánov rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb a kontroluje, ako sa tieto plány plnia v riadených organizáciách;
b)
na ekonomickom úseku
1.
zabezpečuje používanie ekonomických nástrojov na rozvoj poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb (včítane finančných rezerv), najmä poskytuje riadeným organizáciám účelové subvencie a dotácie zo štátneho rozpočtu, kontroluje ich použitie a vyhodnocuje ich účinnosť; uskutočňuje finančné vyrovnanie poskytnutých finančných prostriedkov za uplynulý rok a predkladá o celej svojej činnosti na tomto úseku správu krajskej poľnohospodárskej správe,
2.
vyjadruje sa k návrhom na zaraďovanie katastrálnych území obcí do prírodných stanovíšť a k návrhom na zaradenie štátnych majetkov do výrobno-ekonomických skupín,
3.
vplýva na správne rozdeľovanie hospodárskych výsledkov v riadených organizáciách,
4.
pomáha ekonomicky zaostávajúcim organizáciám, ktoré riadi, zabezpečiť ich hospodársku stabilitu,
5.
organizuje a pomáha pri zavádzaní a prehlbovaní vnútropodnikového plánovania a pri zisťovaní vlastných nákladov tak, aby riadené organizácie využívali rozbory vlastných nákladov na zhospodárňovanie poľnohospodárskej výroby a na znižovanie vlastných nákladov produkcie,
6.
vyjadruje sa k návrhom riadených organizácií na zmeny v usporiadaní poľnohospodárskeho pôdneho fondu a na prevody poľnohospodárskej pôdy medzi organizáciami,
7.
vplýva na racionalizáciu rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb a dbá na efektívne využívanie investičných a iných prostriedkov,
8.
organizuje a usmerňuje vo svojom obvode kooperačné a integračné vzťahy v záujme rozvoja poľnohospodárskej výroby; pritom dbá, aby uzavretiu kooperačných zmlúv1) predchádzal zdôvodnený ekonomický rozbor a aby zmluvy boli celospoločensky užitočné a ekonomicky prospievali kooperujúcim organizáciám,
9.
organizuje a vykonáva štvrťročné a komplexné ročné rozbory hospodárenia riadených organizácií;
c)
na cenovom úseku
1.
preveruje návrhy (kalkulácie a pod.) riadených organizácií na určenie cien výrobkov, prác a služieb a predkladá ich so svojím stanoviskom krajskej poľnohospodárskej správe,
2.
vedie prehľad cien registrovaných na príslušných cenových orgánoch, ako aj cenových rozhodnutí vydaných týmito orgánmi;
d)
na úseku ekonomiky práce
1.
zabezpečuje reguláciiu vývoja odmeňovania práce a kontroluje dodržiavanie zásad odmeňovania práce v riadených organizáciách,
2.
zabezpečuje v riadených organizáciách uplatňovanie odvetvových noriem spotreby práce a zásad normovania,
3.
rozpracúva na konkrétne podmienky riadených organizácií koncepciu hmotnej zainteresovanosti a dbá na jej uplatnenie;
e)
v oblasti jednotnej sústavy sociálno-ekonomických informácií
1.
bezprostredne vplýva a dohliada na stav informačnej sústavy riadených organizácií, na dodržiavanie jednotnej metodiky a na správne a včasné plnenie ich spravodajských povinností,
2.
zabezpečuje zavádzanie metodiky jednotnej informačnej sústavy podľa konkrétnych podmienok riadených organizácií a dohliada na jej dôsledné dodržiavanie,
3.
sústreďuje, spracúva a vyhodnocuje sociálno-ekonomické informácie (včítane štátnych a rezortných jednorazových, mimoriadnych a sezónnych zisťovaní) zisťované jej prostredníctvom,
4.
spracúva periodické operatívne a komplexné rozbory za poľnohospodársku výrobu, nákup a služby z výrobného a ekonomického hľadiska; organizuje aj rozborovú činnosť riadených organizácií,
5.
spolupracuje s orgánmi štátnej štatistiky, s finančnými orgánmi, národnými výbormi a s ostatnými orgánmi pri súpisoch a ostatných štatistických zisťovaniach,
6.
zabezpečuje v riadených organizáciách odstraňovanie nedostatkov, ktoré v nich sama zistila, alebo na ktoré upozornila krajská poľnohospodárska správa, prípadne štatistické, finančné a iné kontrolné orgány,
7.
vedie evidenciu, registre a pasporty základných výrobných a ekonomických ukazovateľov za dlhšie časové obdobia;
f)
na úseku rozvoja poľnohospodárskej výroby
1.
organizuje sústavné zvyšovanie poľnohospodárskej výroby na základe hospodárskych plánov, a to najmä uplatňovaním koncentrácie a špecializácie,
2.
stará sa o zvyšovanie výroby obilia a krmív, včítane utvárania potrebných rezerv najmä tým, že vedie riadené organizácie k využívaniu výkonných odrôd, prostriedkov výživy a ochrany rastlín a ďalších intenzifikačných vkladov; navrhuje a organizuje účinné opatrenia v oblasti agrotechniky, ochrany a výživy rastlín, včítane rozvoja služieb a činností na tomto úseku. Pri tejto činnosti spolupracuje s Ústredným kontrolným a skúšobným ústavom poľnohospodárskym,
3.
zabezpečuje kvalitatívne rozbory rastlinných výrobkov, pôdy a materiálových potrieb a dbá, aby sa výsledky týchto rozborov využívali v riadených organizáciách na zvýšenie výroby a jej efektívnosti,
4.
stará sa o zvyšovanie úžitkovosti hospodárskych zvierat najmä tým, že vedie riadené organizácie k efektívnemu využívaniu krmív a organizuje vhodné zootechnické opatrenia a starostlivosť o zdravie hospodárskych zvierat,
5.
koordinuje zootechnickú, veterinárnu a plemenársku starostlivosť;
g)
na úseku technického rozvoja a investičnej výstavby
1.
zabezpečuje uplatňovanie štátnej technickej a investičnej politiky v riadených organizáciách a stará sa o využívanie najnovších poznatkov vedy a techniky, najmä veľkovýrobných technológií; pritom dbá na zavádzanie dokonalejších foriem organizácie práce a riadenia poľnohospodárskej výroby a zabezpečuje na tomto úseku poradenskú činnosť pre riadené organizácie,
2.
zabezpečuje v riadených organizáciách plnenie úloh vyplývajúcich z predpisov o priemyselných právach,2)
3.
prerokúva a posudzuje prípravnú a projektovú dokumentáciu stavieb, posudzuje v spolupráci so Štátnou bankou československou výbor stavieb, udieľa podľa osobitných predpisov3) súhlas na začínanie stavieb, overuje a schvaľuje zoznamy stavieb dotovaných zo štátneho rozpočtu a účastní sa na technicko-ekonomickom vyhodnocovaní stavieb,
4.
schvaľuje projektovú dokumentáciu stavieb v rozsahu vymedzovanom príslušnými predpismi,4)
5.
kontroluje, aby sa pri účelovej a bytovej investičnej výstavbe dodržiavali predpisy, najmä o stavebnom poriadku, o dokumentácii stavieb a o evidencii nehnuteľností,
6.
vyjadruje sa k požiadavkám riadených organizácií na prídely bilancovaných strojov a technologických zariadení z hľadiska zámerov rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb;
h)
na úseku materiálno-technického zásobovania
1.
vypracúva podklady na zabezpečenie potrieb centrálne obhospodarovaných strojov a materiálov,
2.
rozdeľuje riadeným organizáciám podľa pokynov ministerstva poľnohospodárstva a výživy a krajskej poľnohospodárskej správy centrálne obhospodarované stroje a materiály, včítane centrálneho fondu krmív, a ďalej osivo a sadivo z bilančných rezerv;
ch)
na úseku dodávateľsko-odberateľských vzťahov koordinuje dodávateľsko-odberateľské vzťahy riadených organizácií s osobitným zreteľom aj na potreby organizácií potravinárskeho priemyslu a poskytuje riadeným organizáciám pri týchto vzťahoch potrebnú pomoc;
i)
na úseku zúrodňovania a využívania poľnohospodárskej pôdy
1.
organizuje a zabezpečuje projekciu a vykonávanie pozemkových úprav podľa pokynov ministerstva poľnohospodárstva a výživy,
2.
organizuje rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy, zabezpečuje využitie pôdnych rezerv, zodpovedá za hospodárne využitie finančných prostriedkov poskytovaných na tento účel zo Štátneho fondu na zúrodnenie pôdy a zúčastňuje sa na technicko-ekonomickom vyhodnocovaní melioračných akcií,
3.
preveruje žiadosti, prerokúva a navrhuje podmienky poskytnutia subvencií a pôžičiek zo Štátneho fondu na zúrodnenie pôdy, zabezpečuje potrebné podklady (včítane hodnotenia návrhov a výberového konania) pre akcie obstarávané z prostriedkov tohto fondu;
j)
na úseku kádrovej a personálnej práce, výchovy a starostlivosti a pracovníkov
1.
uplatňuje v riadených organizáciách zásady kádrovej a personálnej práce a v súlade s nimi dbá o výber, výchovu, hodnotenie a účelné rozmiestnenie pracovníkov, včítane kádrových rezerv,
2.
vedie evidenciu pracovníkov, zabezpečuje vykazovanie povinných ukazovateľov jednotnej evidencie pracujúcich,
3.
stará sa o reprodukciu pracovných síl, plánuje potrebu kvalifikovaných pracovníkov, stará s o získavanie mládeže, organizuje prípravu a ďalšie vzdelávanie pracovníkov,
4.
dbá, aby sa v riadených organizáciách umožnil praktický výcvik žiakov a učňov,
5.
zabezpečuje rozvoj iniciatívy a aktivity pracujúcich a ich účasti na riadení, najmä formou socialistického súťaženia; stará sa o rozvoj zlepšovateľského hnutia, o využitie jeho výsledkov v praxi a poskytuje riadeným organizáciám na tomto úseku potrebnú pomoc,
6.
riadi a koordinuje starostlivosť o pracujúcich včítane bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci;
7.
stará sa o utváranie vhodného pracovného a životného prostredia v riadených organizáciách,
8.
dbá, aby sa riadené organizácie v miestach so sústredenou poľnohospodárskou výrobou podieľali na investičnej výstavbe jaslí, materských škôl, prípadne ďalších zdravotníckych a kultúrno-výchovných zariadení;
k)
na úseku právnej pomoci
poskytuje riadeným organizáciám právnu pomoc, najmä pri ochrane majetku v socialistickom vlastníctve, v dávateľsko-odberateľských vzťahoch, v pracovnoprávnych vzťahoch; včítane bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, v oblasti právnych vzťahov k pôde a ostatných nehnuteľnostiam, ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu a v oblasti roľníckeho družstevníctva;
l)
na úseku kontrolne činnosti
1.
vykonáva kontrolnú činnosť v riadených organizáciách v záujme dodržiavania socialistickej zákonnosti a štátnej disciplíny, najmä v oblasti plánovania, v mzdovej, cenovej, finančnej a zmluvnej oblasti a v oblasti správy a ochrany majetku v socialistickom vlastníctve; ak zistí, že sa porušili právne predpisy, dá príslušnému orgánu podnet na uplatnenie hmotnej, disciplinárnej alebo trestnej zodpovednosti, prípadne urobí na základe právnych predpisov iné opatrenia na nápravu,
2.
kontroluje, ako riadené organizácie plnia úlohy vyplývajúce z predpisov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci,
3.
vykonáva v riadených organizáciách operatívne a tematické previerky na plnenie svojich úloh, prípadne na základe požiadania na to oprávnených štátnych orgánov,5)
4.
vybavuje sťažnosti, oznámenia a podnety pracujúcich podľa osobitných predpisov6) a dohliada na včasné a riadne vybavovanie sťažností v riadených organizáciách,
5.
vykonáva podľa osobitných predpisov7) periodické revízie hospodárenia v riadených štátnych hospodárskych organizáciách,
6.
kontroluje, či revízne komisie riadených družstevných organizácií plnia svoje úlohy a či sa v týchto organizáciách riadne vedie účtovníctvo,
7.
vykonáva na základe vlastných poznatkov, prípadne poznatkov okresných finančných správ revízie hospodárenia s finančnými prostriedkami poskytovanými riadeným družstevným organizáciám na rozvoj poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb zo štátneho rozpočtu alebo zo štátnych fondov,
8.
metodiky riadi a usmerňuje činnosť revíznych komisií riadených družstevných organizácií a kontrolných útvarov riadených štátnych organizácií, vykonáva pre ne poradenskú činnosť a využíva ich poznatky;
m)
na úseku obrany štátu, ochrany štátneho, hospodárskeho a služobného tajomstva a požiarnej ochrany
zabezpečuje úlohy vyplývajúce z predpisov o obrane štátu, o ochrane štátneho, hospodárskeho a služobného tajomstva a o požiarnej ochrane a dbá, aby riadené organizácie plnili úlohy vyplývajúce z týchto prepisov.

§ 3

Okresná poľnohospodárska správa vykonáva aj činnosti vyplývajúce z osobitných predpisov8) pre výrobné poľnohospodárske správy a okresné poľnohospodárske združenia.

§ 4

Vzťah okresnej poľnohospodárskej správy k riadeným družstevným organizáciám

(1)
Okresná poľnohospodárska správy pri výkone svojej riadiacej pôsobnosti uplatňuje súlad medzi princípmi štátneho hospodárskeho riadenia a družstevnej demokracie. Za tým účelom prerokúva opatrenia týkajúce sa riadených družstevných organizácií s orgánmi týchto organizácií, opiera sa pri svojej činnosti o tieto orgány a dbá na to, aby sa zabezpečoval súlad medzi záujmami družstevných organizácií a celospoločenskými záujmami za najširšej účasti družstevníkov.
(2)
Okresná poľnohospodárska správa sa pri výkone svojej riadiacej pôsobnosti stará o rozvíjanie družstevnej demokracie a o zvyšovanie iniciatívy družstevníkov pri riadení družstevných organizácií, o prehlbovanie hmotnej zainteresovanosti na výsledkoch výroby a o presadzovanie dokonalejších foriem odmeňovania.

§ 5

Zodpovednosť za činnosť okresnej poľnohospodárskej správy

Riaditeľ okresnej poľnohospodárskej správy zodpovedá za plnenie úloh a za riadny výkon činnosti okresnej poľnohospodárskej správy riaditeľovi krajskej poľnohospodárskej správy.

ČASŤ II

Pôsobnosť a úlohy krajských poľnohospodárskych správ (§ 6-9)

§ 6

Krajská poľnohospodárska správa riadi a zabezpečuje rozvoj poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb v kraji v súlade s potrebami a záujmami spoločnosti vyjadrenými v národohospodárskych plánoch.

§ 7

Krajská poľnohospodárska správa v rámci pôsobnosti uvedenej v § 6 plní tieto úlohy:
a)
v plánovacom procese
1.
vypracúva dlhodobé koncepcie, návrhy strednodobých a vykonávacích plánov rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb v kraji, včítane rozborov a zdôvodnení, predkladá ich ministerstvu poľnohospodárstva a výživy a podľa osobitných predpisov aj ďalším orgánom,
2.
vykonáva sústavnú analýzu stavu a vývoja poľnohospodárstva v kraji; dbá pritom o odhaľovanie vnútorných zdrojov a rezerv a o ich účelné využitie,
3.
organizuje a metodicky riadi vypracovanie strednodobých a vykonávacích plánov rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb okresných poľnohospodárskymi správami,
4.
rozpisuje úlohy plánu a orientačné ukazovatele, ktoré jej určilo ministerstvo poľnohospodárstva a výživy, na jednotlivé okresné poľnohospodárske správy a na priamo riadené organizácie (§ 9 ods. 2 zákona),
5.
kontroluje plnenie plánov rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb v okresných poľnohospodárskych správach;
b)
na ekonomickom úseku
1.
zabezpečuje využívanie ekonomických nástrojov v rámci kraja a sleduje, ako tieto nástroje prispievajú k rozvoju poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb; pritom tiež kontroluje poskytovanie účelových subvencií a dotácií okresnými poľnohospodárskymi správami,
2.
vplýva na racionalizáciu rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb a dbá, aby sa investičné a iné prostriedky v rámci kraja efektívne využívali,
3.
napomáha rozvoju kooperačných a integračných vzťahov v kraji v záujme zabezpečenia koncentrácie a špecializácie poľnohospodárskej výroby a spoločenskej deľby práce medzi organizáciami odvetví poľnohospodárskeho priemyslu; predkladá ministerstvu poľnohospodárstva a výživy stanovisko k zmluvám o zriadení spoločného poľnohospodárskeho (agrochemického) podniku, na platné uzavretie ktorých je potrebný súhlas tohto ministerstva,9)
4.
posudzuje návrhy na určenie cien výrobkov, prác a služieb [§ 2 písm. c) č. 1] a predkladá ich so svojím vyjadrením príslušnému cenovému orgánu,
5.
hodnotí uplatňovanie zásad odmeňovania práce v kraji a analyzuje ich účinnosť;
c)
v oblasti jednotnej sústavy sociálno-ekonomických informácií
1.
vplýva a dohliada na činnosť okresných poľnohospodárskych správ pri zvyšovaní úrovne sociálno-ekonomických informácií nimi riadených organizácií,
2.
organizuje činnosť okresných poľnohospodárskych správ pri zavádzaní metodiky jednotnej informačnej sústavy,
3.
sústreďuje, spracúva a vyhodnocuje sociálno-ekonomické informácie zisťované jej prostredníctvom,
4.
sústreďuje podklady a spracúva periodické operatívne a komplexné rozbory za poľnohospodársku výrobu, nákup a služby z výrobného a ekonomického hľadiska; pravidelne hodnotí rozborovú činnosť a kontrolu plnenia plánu za poľnohospodársku výrobu a poľnohospodárske služby,
5.
zabezpečuje prostredníctvom okresných poľnohospodárskych správ odstraňovanie nedostatkov, ktoré sama zistila v organizáciách nimi riadených, alebo na ktoré upozornili štatistické, finančné a iné kontrolné orgány,
6.
spolupracuje s orgánmi štátnej štatistiky, s finančnými orgánmi a s inými orgánmi pri mimoriadnych štatistických a iných zisťovaniach;
d)
na úseku rozvoja poľnohospodárskej výroby pomáha okresným poľnohospodárskym správam pri rozvoji poľnohospodárskej výroby, predovšetkým pri zvyšovaní výroby obilia a krmív, včítane utvárania potrebných rezerv, pri zvyšovaní úžitkovosti hospodárskych zvierat a pri organizovaní a koordinácii zootechnickej, vererinárnej a plemenárskej služby;
e)
na úseku technického rozvoja a investičnej výstavby
1.
pomáha okresným poľnohospodárskym správam pri uplatňovaní štátnej technickej a investičnej politiky a najnovších poznatkov vedy a techniky v nimi riadených organizáciách a kontroluje, ako okresné poľnohospodárske správy plnia tieto úlohy,
2.
zabezpečuje podľa osobitných predpisov uskutočňovanie investičnej politiky v rámci kraja,
3.
kontroluje, aby sa pri účelovej a bytovej investičnej výstavbe dodržiavali predpisy, najmä o stavebnom poriadku, o dokumentácii stavieb a o evidencii nehnuteľností,
4.
vyjadruje sa k požiadavkám okresných poľnohospodárskych správ na prídely bilancovaných strojov a technologických zariadení z hľadiska zámerov rozvoja poľnohospodárskej výbory a poľnohospodárkych služieb;
f)
na úseku meteriálno-technického zásobovania a dodávateľsko-odberateľských vzťahov
1.
vypracúva podklady pre zabezpečenie potrieb centrálne obhospodarovaných strojov a materiálov v kraji,
2.
rozdeľuje okresným poľnohospodárskym správam podľa pokynov ministerstva poľnohospodárstva a výživy centrálne obhospodarované stroje a materiály, včítane centrálneho fondu krmív a ďalej osivo a sadivo z bilančných rezerv,
3.
koordinuje dodávateľsko-odberateľské vzťahy v rámci kraja;
g)
na úseku kádrovej a personálnej práce, výchovy a starostlivosti o pracovníkov
1.
zabezpečuje uplatňovanie zásad kádrovej a personálnej práce a v súlade s nimi metodicky usmerňuje a kontroluje výbrr, výchovu, hodnotenie a účelné rozmiestnenie pracovníkov, včítane kádrových rezerv,
2.
koordinuje a metodicky riadi uplatňovanie zásad kádrovej evidencie a jednotnej evidencie pracujúcich,
3.
dbá o reprodukciu pracovných síl, spracúva plány potreby kvalifikovaných pracovníkov, metodicky usmerňuje získavanie mládeže, prípravu a ďalšie vzdelávanie pracovníkov,
4.
usmerňuje rozvoj iniciatívy a aktivity pracujúcich a ich účasť na riadení; pomáha aj pri rozvíjaní zlepšovateľského hnutia a pri využívaní jeho výsledkov v praxi,
5.
riadi a koordinuje starostlivosť o pracujúcich, včítane bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci;
h)
na úseku právnej pomoci
poskytuje právnu pomoc okresným poľnohospodárskym správam, koordinuje a metodicky riadi ich činnosť na tomto úseku;
ch)
na úseku kontrolnej činnosti
1.
kontroluje činnosť okresných poľnohospodárskych správ, najmä ako sa dodržiavajú predpisy o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, o národohospodárskom plánovaní, mzdové, cenové a finančné predpisy, predpisy o správe národného majetku a iné predpisy; ak zistí, že sa porušili právne predpisy, dá príslušnému orgánu podnet na uplatnenie hmotnej, disciplinárnej alebo trestnej zodpovednosti, prípadne urobí na základe právnych predpisov iné opatrenia na nápravu,
2.
vykonáva periodické revízie hospodárenia v okresných poľnohospodárskych správach;
i)
na úseku obrany štátu, ochrany štátneho, hospodárskeho a služobného tajomstva a požiarnej ochrany
zabezpečuje úlohy vyplývajúce z predpisov o obrane štátu, o ochrane štátneho, hospodárskeho a služobného tajomstva a o požiarnej ochrane a kontroluje, ako okresné poľnohospodárske správy plnia úlohy ustanovené týmito predpismi.

§ 8

Krajská poľnohospodárska správa vykonáva voči socialistickým poľnohospodárskym organizáciám, ktorých riadenie jej zveril minister poľnohospodárstva a výživy podľa § 9 ods. 2 zákona, rovnakú pôsobnosť ako okresná poľnohospodárska správa voči organizáciám ňou riadeným.

§ 9

Zodpovednosť za činnosť krajskej poľnohospodárskej správy

Riaditeľ krajskej poľnohospodárskej správy zodpovedá za plnenie úloh a za riadny výkon činnosti krajskej poľnohospodárskej správy ministrovi poľnohospodárstva a výživy.

ČASŤ III

Vzťah okresných a krajských poľnohospodárskych správ k národným výborom (§ 10-12)

§ 10

(1)
Okresné a krajské poľnohospodárske správy (ďalej len „poľnohospodárske správy“) prerokúvajú s okresnými a krajskými národnými výbormi svoje dlhodobé koncepcie a návrhy strednodobých a vykonávacích plánov, včítane požiadaviek na zabezpečenie potrieb a služieb pre poľnohospodárstvo, ktoré národné výbory priamo zabezpečujú. Tieto koncepcie a návrhy plánov slúžia národným výborov ako podklady pre organizovanie plánovitého rozvoja hospodárskej, kultúrnej, zdravotnej a sociálnej výstavby na ich území.
(2)
Poľnohospodárske správy pri plánovacích prácach vychádzajú zo záväzných stanovísk krajského národného výboru.

§ 11

(1)
Poľnohospodárske správy pri výkone svojej pôsobnosti spolupracujú s národnými výbormi. V rámci tejto spolupráce poľnohospodárskej správy najmä
a)
v oblasti ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu oznamujú stanoviská k žiadostiam o súhlas s návrhmi územných plánov a k žiadostiam o odňatie poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe,
b)
v oblasti ochrany rastlinnej výroby spolupracujú pri kontrole, ako užívatelia pozemkov, prípadne užívatelia skladov rastlinných výrobkov alebo výrobkov rastlinného pôvodu chránia a robia opatrenia proti škodcom, chorobám rastlín a proti burine a oznamujú stanovisko k žiadostiam o udelenie súhlasu na vytínanie zdravých vyrastených ovocných stromov v ucelených výsadbách a na klčovanie zdravých viníc,
c)
v oblasti veterinárnej starostlivosti spolupracujú pri zabezpečovaní ich úloh a dozoru nad plnením týchto úloh, pri organizovaní opatrení na zdolávanie nákaz a iných hromadných ochorení zvierat a pri vykonávaní opatrení na zabezpečenie zdravotnej bezchybnosti potravín a surovín živočíšneho pôvodu,
d)
v oblasti roľníckeho družstevníctva spolupracujú pri vykonávaní dohľadu10) nad činnosťou jednotných roľníckych družstiev a pri presviedčaní družstevných orgánov11) za účelom nápravy ich chybných uznesení a opatrení,
e)
v oblasti poľovníctva sa vyjadrujú k žiadostiam o povolenie zníženia stavu zveri v prípade, že toto zníženie je v záujme poľnohospodárskej výroby,
f)
v oblasti rybárstva oznamujú stanovisko k návrhom na určenie povinnosti investorovi vybudovať náhradný rybník a na prideľovanie rybníkov rybnikársky nedostatočne využívaných - pokiaľ nejde o národný majetok - do bezodplatného užívania socialistickej organizácie.
(2)
Poľnohospodárske správy poskytujú národným výborom potrebné podklady pre oblastné plány.
(3)
Okresná poľnohospodárska správy úzko spolupracuje s národnými výbormi pri zabezpečovaní poľnohospodárskej výroby u samostatne hospodáriacich roľníkov a za tým účelom vypracúva pre národné výbory príslušné podklady.

§ 12

Poľnohospodárske správy spolupracujú s národnými výbormi pri zabezpečovaní rozvoja poľnohospodárskej výroby a poľnohospodárskych služieb v riadených organizáciách. Cieľom tejto spolupráce je zabezpečiť aj súlad rastu poľnohospodárstva s celkovým rozvojom územných obvodov národných výborov.
(2)
Poľnohospodárske správy využívajú podnety národných výborov a prešetrujú ich upozornenia na nedostatky zistené v riadených organizáciách, vykonávajú nápravu a podávajú o tom správy národným výborom.
(3)
Okresný národný výbor sa vyjadruje k návrhu na vymenovanie riaditeľa okresnej poľnohospodárskej správy a krajský národný výbor k návrhu na vymenovanie riaditeľa krajskej poľnohospodárskej správy.

ČASŤ IV

(§ 13)

§ 13

Záverečné ustanovenie

Toto nariadenie nadobúda účinnosť 1. januárom 1974.
Korčák v. r.
Poznámky
1)
Zmluvy, ktoré organizácie uzavierajú o všetkých formách kooperačných vzťahov, podliehajú schváleniu podľa § 3 ods. 1§ 8 ods. 5 vyhlášky č. 2/1972 Zb. o kooperačných vzťahoch pri rozvoji špecializácie a koncentrácie poľnohospodárskej výroby.
2)
Zákon č. 84/1972 Zb. o objavoch, vynálezoch, zlepšovacích návrhoch a priemyselných vzoroch.
3)
Vyhláška č. 17/1970 Zb. o udeľovaní súhlasu na začínanie stavieb a Pokyny Ministerstva poľnohospodárstva a výživy k vyhláške č. 17/1970 Zb. z 15. apríla 1970, reg. č. P-11/1970.
4)
Smernice ministerstva poľnohospodárstva a výživy o posudzovaní, štátnej expertíze a schvaľovaní prípravnej a projektorvej dokumentácie stavieb v odvetví poľnohospodárstva a výživy, uverejnené vo Vestníku ministerstva v čiastke 13-14/1971 pod por. č. 31.
5)
Vyhláška č. 75/1959 Ú. l., ktorou sa vydávajú metodické pokyny pre kontrolnú činnosť (VIII. časť).
6)
Vládna vyhláška č. 150/1958 Ú. l. o vybavovaní sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich.
7)
vyhláška č. 163/1971 Zb. o vykonávaní periodických revízií hospodárenia.
8)
Napr. § 17, § 2 ods. 2 zákona č. 61/1964 Zb. o rozvoji rastlinnej výroby,

§ 2, § 3 ods. 1, § 4 ods. 1, § 8 ods. 2§ 13 ods. 3 zákona č. 53/1966 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu,

§ 3 a 4 vyhlášky č. 170/1964 Zb. o vypracovaní doplnkov a zmien stanov jednotných roľníckych družstiev, ich schvaľovaní a registrácií,

čl. 1 ods. 2 a 6 vyhlášky č. 45/1969 Zb. o niektorých opatreniach na úseku dane z obratu a dane zo mzdy.
9)
§ 8 ods. 6 vyhlášky č. 2/1972 Zb.
10)
§ 55 ods. 1 písm. a) zákona č. 49/1959 Zb. o jednotných roľníckych družstvách.
11)
§ 56 zákona č. 49/1959 Zb.