a)
V prechodnom období sa začínajúc 1.7.1966 pri kádrovom zabezpečení revízií postupuje takto:
Vykonávanie periodickej revízie riadia v príprave, pri práci v revidovanom objekte a realizácii pracovníci odborného kontrolného aparátu revidujúcej organizácie. Vedúcim revíznej skupiny je vysoko kvalifikovaný pracovník kontrolného aparátu.
Vedúci revíznej skupiny zabezpečuje, aby sa pri vykonávaní periodických revízií postupovalo tvorivým spôsobom podľa týchto pravidiel.
Členmi revíznej skupiny sú pracovníci riadiaceho aparátu revidujúcej jednotky, t.j. pracovníci ekonomických, výrobných, technických, obchodných a iných útvarov a na národných výboroch pracovníci plánovacích, finančných a odvetvových odborov; nevyhnutná je účasť pracovníkov účtární z nadriadených orgánov. Na periodických revíziách organizovaných národnými výbormi sa zúčastňujú podľa potreby i členovia plánovacích, finančných a odvetvových orgánov národného výboru, ktorí v spolupráci s vedúcimi revíznych skupín zabezpečujú kvalitné vykonanie periodických revízií, kritický pohľad na činnosť revidovanej organizácie a prehĺbenie svojej riadiacej funkcie.
Pri určení zloženia revíznych skupín po stránke odbornej a počtu členov sa vychádza z povahy a rozsahu problémov vybratých do programu, z veľkosti a významu revidovanej organizácie. Je účelné vykonávať periodické revízie pri zapojení aktívu pracujúcich a za pomoci delegovaných pracovníkov z iných podnikov a organizácií. Pri výbere členov revíznej skupiny a aktivistov treba prísne dbať na to, aby mali odborné predpoklady pre splnenie konkrétnych úloh programu revízie, aby neboli závislí od vedenia revidovanej organizácie, ani priamo zodpovední za výsledky jej hospodárenia. Pracovníci, zúčastnení na periodických revíziách majú právo žiadať orgány ľudovej kontroly o ochranu a orgány ľudovej kontroly majú povinnosť ochranu poskytnúť.
Na periodickej revízii sa spoluzúčastňuje zástupca príslušnej pobočky Štátnej banky československej. V príprave odovzdáva vedúcemu revíznej skupiny všetky významné poznatky z kontrolnej činnosti banky o revidovanej jednotke alebo organizácii. Podieľa sa na vlastnom vykonaní revízie riešením otázok, ktoré zodpovedajú náplni práce banky.
Zúčastňuje sa na prerokovaní výsledkov periodickej revízie a pomáha pri príprave opatrení na odstránenie nedostatkov a ich príčin zistených revíziou. Pobočky Štátnej banky československej využívajú výsledky periodických revízií vo svojej ďalšej činnosti a pomáhajú pri kontrole plnenia opatrení, ktorú môže banka vykonávať pri svojej ekonomickej činnosti.
Plánovanie a koordinácia
Vykonávanie periodických revízií sa spravuje podľa plánu. Plán schvaľuje vedúci revidujúcej jednotky.
Jednou z dôležitých podmienok správneho uplatnenia poslania revízií v hospodárskych a dôležitých a rozsiahlych rozpočtových organizáciách je prechod od doterajšieho nárazového vykonávania revízií, kedy po krátkom období vlastného vykonania revízie nasledovala dlhá, často i niekoľko rokov trvajúca prestávka, k opakovanému alebo v mimoriadne rozsiahlych jednotkách i k permanentnému vykonávaniu revíznej činnosti v priebehu príslušného ročného hospodárskeho obdobia. Pri tomto vykonávaní revízií budú sa využívať výsledky kontrolnej činnosti správneho aparátu revidujúcej jednotky (napr. plánovacích, finančných útvarov atď.), poznatky ŠBČS a všetky ostatné poznatky z vykonávania priebežnej kontroly. Pri čiastkových revíziách bude sa činnosť revidovanej jednotky na mieste podrobnejšie skúmať na úsekoch, ktoré to vzhľadom na výsledky ostatnej kontrolnej činnosti a rizikové miesta budú vyžadovať. Taký spôsob vykonávania revízií od 1.7.1966 umožní, aby sa po skončení roka mohla v predpísaných lehotách revízia uzavrieť.
Pri čiastkových revíziách v priebehu roka sa podľa povahy revidovanej organizácie skúmajú dosiahnuté výsledky za zvolené obdobia hospodárenia, vybraté úseky činnosti a pod. Pri týchto revíziách nepôjde len o obstarávanie poznatkov, ale najmä o úsilie pozitívne ovplyvňovať hospodárenie revidovanej organizácie už v priebehu roka. Z tohto nového spôsobu zabezpečovania revízií sa pri plánovaní revíznej činnosti vychádza.
Časový fond na vykonanie periodických revízií sa určí diferencovane, a to tak, aby vychádzal z rozsahu problematiky a poznatkov o činnosti organizácie, z jej veľkosti a politického a hospodárskeho významu.
Koordinácia revíznej činnosti sa vykonáva v súlade s vládou schválenými zásadami plánovania a koordinácie kontrolnej činnosti.
Vedúci kontrolného útvaru revidujúcej organizácie a vedúci kontrolných útvarov revidovaných organizácií koordinujú plány periodických revízií, spolupracujú, účelne sa v práci dopĺňajú a vzájomne využívajú výsledky svojej činnosti.
Revidujúce orgány musia mať k dispozícii výsledky revízií z jednotiek, ktoré sú revidovanej jednotke podriadené, jednak preto, aby mohli plne využívať ich výsledky, jednak z toho dôvodu, že je to jedna z foriem, pomocou ktorej vykonávajú dozor na úroveň vykonávania revízií na nižších stupňoch riadenia. Koordináciu je nevyhnutne potrebné využívať i na cieľavedomé ovplyvňovanie zamerania revízií vykonávaných na nižších stupňoch riadenia tak, aby revízna činnosť mohla po uzavretí ročného obdobia vyústiť na všetkých stupňoch riadenia prijatím stanoviska revidujúcich orgánov k výsledkom hospodárenia dosiahnutým revidovanými jednotkami.
Schválené a riadne skoordinované plány revíznej činnosti sú záväzné pre všetky organizácie a jednotlivých pracovníkov, ktorí sú pre vykonanie periodickej revízie určení. Vedúci pracovníci, resp. riadiace orgány sú povinní zabezpečiť, aby pracovníci vybratí pre vykonávanie periodických revízií boli včas uvoľnení a aby sa počítalo s uvoľnením i v plánoch práce príslušných útvarov.
Metódy vykonávania periodických revízií
Pri vykonávaní revízií sa postupuje v súlade so všeobecne platnými metodickými pokynmi pre previerkovú a revíznu činnosť.
Na dôsledné oboznámenie sa s činnosťou a výsledkami revidovanej organizácie v príprave jednotlivých revízií, napr. revízií čiastkových výsledkov hospodárenia, vybratých úsekov činnosti a pod. slúžia najmä
- pravidelné rozbory činnosti revidovanej jednotky,
- údaje a výkazy účtovnej evidencie a štatistiky,
- poznatky a skúsenosti riadiaceho aparátu nadriadenej jednotky,
- poznatky a podklady od príslušnej pobočky Štátnej banky československej o revidovanej organizácii,
- výsledky previerok s uloženými opatreniami,
- výsledky inventarizácií,
- poznatky dodávateľských a odberateľských organizácií,
- sťažnosti a oznámenia pracujúcich a pod.
Orgány zabezpečujúce revízie na vyšších stupňoch riadenia dôsledne využívajú poznatky z revízií vykonávaných na nižších stupňoch riadenia na zameranie revízií, najmä na odhaľovanie príčin nedostatkov v úrovni riadenia na vyšších stupňoch, ktoré významne ovplyvňujú činnosť podriadených organizácií. Orgány ľudovej kontroly využívajú tieto poznatky na skúmanie úrovne riadenia okresných a krajských národných výborov, odborových riaditeľstiev a ústredných orgánov.
Z hľadiska zamerania, ktoré je dané týmito pravidlami, zhodnotí revízna skupina zhromaždený materiál. Z okruhu otázok, ktoré sú rozhodujúce pre rozvoj revidovanej organizácie a z hľadiska súčasných a perspektívnych úloh a potrieb riadiacich orgánov, zostaví revízna skupina program každej čiastkovej revízie.
Bude potrebné, aby sa revidujúce orgány pri vlastnom zameraní revízií nerozptyľovali do všeobecnosti, ktorá nevyhnutne má za následok povrchnosť prístupu k revidovanej tematike. Preto sa budú revízie zameriavať na kvalifikované skúmanie konkrétnych otázok.
Ak vyplynú z prípravy určité významné problémy spoločné pre väčší počet podriadených organizačných jednotiek a ak vyžadujú prijatie zásadného opatrenia, je účelné, aby revidujúci orgán organizoval periodické revízie na nižších stupňoch tak, aby príslušné rozhodujúce otázky boli preskúmané i na nižších stupňoch riadenia.
Revidujúce orgány sústreďujú a vyhodnocujú zistenia o spoločných problémoch, vytvárajú si ucelený prehľad o ich skutočnom stave na príslušnom stupni riadenia a prijímajú opatrenia, ktorými riešia v rámci svojej právomoci a zodpovednosti príslušné problémy zásadným spôsobom (napríklad v otázkach pravidiel mzdových, cenových a pod.).
Medzi najdôležitejšie predpoklady dobrého priebehu tohto spôsobu vykonávania periodických revízií patrí
- vypracovanie harmonogramu, ktorý zabezpečí nadväznosť a časový súlad prác revíznych skupín a vypracovanie typového programu, prípadne i kontrolného postupu,
- výmena skúseností v priebehu vykonávania revízií, aby sa zabezpečili rovnaké meradlá a rovnaká úroveň náročnosti a aby sa uplatnila správna miera kritičnosti voči jednotlivým revidovaným jednotkám.
Revízie hospodárenia majú v zdokonalenej sústave riadenia veľmi závažné spoločenské poslanie, lebo ich každoročné vykonanie sa stáva dôležitým podkladom pre schválenie dosiahnutých hospodárskych výsledkov všetkých hospodárskych a vybratých dôležitých rozpočtových organizácií. Realizácia výsledkov revízie má zásadný význam v živote kolektívu revidovanej organizácie.
Toto poslanie sa dosiahne, ak sa starostlivo zhromaždia a posúdia kladné i záporné vplyvy na hospodárske výsledky, ktoré sa dôsledne využijú na rozšírenie kladných poznatkov a odstránenie zistených nedostatkov. Závery z revízie hospodárenia sa musia stať významným medzníkom a podnetom na obrat pre lepšie plnenie povinností voči národnému hospodárstvu.
Pri realizácii výsledkov revízie treba dôsledne vychádzať z ducha zdokonalenej sústavy riadenia a pôsobiť výsledkami revízie na jej presadenie. Najmä pôjde o to, aby sa súčasne s obhajovaním spoločenských záujmov výsledkami revízie presadzovala iniciatíva a socialistická podnikavosť.
Úroveň revíznej činnosti je nevyhnutne treba postupne zvyšovať tak, aby revidované organizácie prijímali revízie hospodárenia ako pomoc, aby dôsledkom revízie boli predovšetkým pozitívne opatrenia na zlepšenie hospodárenia.
Na základe výsledkov revízie bude sa predovšetkým hľadať cesta správneho uplatnenia ekonomického riadenia. Direktívne sa bude zasahovať vtedy, keď sa zistí, že iným spôsobom nemožno dosiahnuť spoločensky prospešné výsledky.
Z nevyhnutnosti tejto novej črty v riadení musí revízna činnosť nevyhnutne vychádzať. Výsledkom revízie bude teda nielen direktíva, ale aj pomoc a odporúčanie na prijatie a vykonanie určitých prospešných opatrení. Revízia hospodárenia musí svojimi výsledkami aktívne podporovať rozvoj ekonomického myslenia.
Na základe periodických revízií sa dôsledne a včas prijímajú nevyhnutné opatrenia, najmä v najširšom meradle sa robí náprava zistených nedostatkov, odstraňujú sa ich príčiny a zabraňuje sa ich opakovaniu.
Na podklade revízie vyšších stupňov riadenia vypracúvajú podľa potreby revidujúce orgány súhrnné zprávy pre vedenie, kolégium, radu národného výboru, príp. komisiu, predstavenstvo družstva a pod. a spolu s vedúcimi odborných útvarov i návrhy príslušných opatrení.
Výsledky revízií budú sa uplatňovať v priebehu roka, vždy bezprostredne po skončení i každej čiastkovej revízie.
Pre účinnosť periodických revízií je rozhodujúce dôsledné splnenie schválených opatrení. Vedúci pracovníci revidovanej organizácie zabezpečujú a bežne kontrolujú plnenie týchto opatrení. Kontrolné útvary revidujúcej i revidovanej organizácie vhodným spôsobom kontrolujú, ako opatrenia vedúci pracovníci dôsledne uskutočňujú. Sústreďujú sa na to, či nenastávajú prieťahy v plnení. Zabezpečujú, aby sa kontrola plnenia opatrení stala účinným nástrojom boja za zlepšenie práce revidovanej organizácie.
Proti riadiacemu orgánu alebo vedúcemu pracovníkovi nebudú sa na základe výsledkov revízie vyvodzovať dôsledky za rozhodnutia, ktoré urobil kvalifikovane, avšak s podnikateľským rizikom, aj keď sa nedostavil očakávaný výsledok. Avšak tam, kde sa zistí porušenie zákonných noriem a záväzných pravidiel, najmä v prípadoch vedomého postupu proti spoločenským záujmom, bude dôsledkom revízie plné uplatnenie zodpovednosti a vyvodenie účinných sankcií.
Vedúci pracovníci na základe výsledkov revízie dôsledne uplatňujú podľa príslušných zákonných ustanovení kárnu, hmotnú, prípadne trestnú zodpovednosť proti pracovníkom, u ktorých sa preukázalo, že závažným spôsobom porušili svoje služobné povinnosti, spôsobili škodu na majetku v socialistickom vlastníctve, osobne sa obohacovali na úkor spoločnosti, nesprávne vykazovali hospodárske výsledky atď.
Obdobne sa budú využívať i výsledky superrevízií. Okrem toho, že sa využijú na skvalitnenie úrovne revíznej činnosti, využijú sa najmä aj na realizáciu nevyhnutných opatrení v hospodárskej oblasti.
Podľa svojho významu budú sa výsledky revízií predkladať straníckym orgánom v závodoch, okresoch a krajoch i Ústrednému výboru KSČ a Ústrednému výboru KSS. Touto cestou sa zabezpečí, aby výsledky revíznej činnosti mohli sa plne využívať pri uplatňovaní práva kontroly straníckymi orgánmi. Obdobne budú o výsledkoch revízií informované príslušné odborové orgány, aby z ich záverov mohli vychádzať vo svojej každodennej práci.
Revízne zistenia sa dôsledne dovádzajú na úroveň vyšších stupňov riadenia, aby dochádzalo k náprave nedostatkov i na vyšších stupňoch riadenia, ktoré významne ovplyvňujú činnosť podriadených organizácií.
ÚKĽKŠ zovšeobecňuje výsledky revízií v meradle celého národného hospodárstva, predkladá ich vláde a navrhuje v spolupráci so ŠKRO cesty na zvyšovanie úrovne centrálneho riadenia, zlepšovanie štýlu riadiacej práce a pod. Obdobné úlohy plní vo svojej pôsobnosti KĽKŠ SNR.
S výsledkami revízií budú vhodnými formami oboznamovaní pracujúci. Na to je tiež potrebné, aby revidujúce orgány oboznámili príslušné odborové orgány s prípravou a postupom revízií a boli s nimi v súčinnosti v priebehu revízií i pri vypracovaní záverov.