IV. Zásady pre riešenie mzdových a pracovnoprávnych otázok v súvislosti so skracovaním týždenného pracovného času (úpravou režimov)
Mzdové otázky
Normy spotreby práce
38.
V záujme zabezpečenia plánovaného objemu výroby (výkonov) po zavedení skráteného pracovného času musí sa v organizáciách zníženie fondu pracovného času v zásade nahradiť zodpovedajúcim zvýšením hodinovej produktivity práce, ktoré sa má docieliť uplatnením vhodných technickoorganizačných opatrení a mobilizáciou priamych rezerv pracovného času. Zníženie spotreby pracovného času na podklade týchto opatrení musí sa v zmysle ustanovenia
§ 114 Zákonníka práce premietnuť do príslušných noriem spotreby práce. Ak sa budú uvedené opatrenia v organizáciách postupne uplatňovať už pred zavedením skráteného pracovného času ako nevyhnutný predpoklad pre zvýšenie hodinovej produktivity práce a ak budú mať za následok prechodné zvýšenie objemu produkcie, musia sa ihneď pri svojej realizácii premietnuť do noriem spotreby práce, ale aj do prémiových ukazovateľov.
Všetky tieto opatrenia musia sa vykonávať tak, aby z dôvodu skrátenia pracovného času nedošlo k prekračovaniu prostriedkov na mzdy, prípadne k zhoršeniu ostatných základných ukazovateľov výroby.
Mzdové tarify (mzdové vyrovnanie)
39.
Pracovníkom odmeňovaným podľa hodinových mzdových taríf (úkolových a časových) sa poskytne náhrada za odpadnutý pracovný čas uplatnením zvýšených (t. j. prepočítaných doterajších, ďalej len zvýšených) mzdových taríf uvedených v prílohe č. 1, avšak len za predpokladu, že sa úmerným znížením rozsahu práce nadčas zabezpečí, aby uplatnenie prepočítaných taríf neviedlo k prekročeniu doterajšieho objemu mzdových prostriedkov, prípadne k narušeniu ekonomickej funkcie mzdy.
Použitie jednotlivých taríf sa spravuje príslušnými mzdovými predpismi.
40.
Ak sa nesplní predpoklad uvedený v predchádzajúcom bode, poskytne sa pracovníkom na prechodný čas namiesto zvýšených taríf mzdové vyrovnanie. Mzdové vyrovnanie je pri skrátení pracovného času na 44 hod. týždenne 4,5 %, pri skrátení pracovného času na 43 hod,. týždenne 7,0 % a pri skrátení pracovného času na 42 hodín týždenne 9,5 % zárobku dosiahnutého v skrátenom pracovnom čase. Do základu pre výpočet mzdového vyrovnania sa nezhŕňa odmena za prácu nadčas, náhrada mzdy pri prekážka v práci (s výnimkou náhrad pri prekážkach na strane organizácie), náhrada mzdy za dovolenku na zotavenie a sviatky, príplatky za prácu v sťaženom a zdraviu škodlivom prostredí, príplatky za vedenie čiat, odmeny inštruktorom za zaškoľovanie, prémie, výška ktorých sa nevypočítava zo mzdovej tarify alebo zárobku pracovníka, príplatky za prácu v nočných smenách, príplatky za tzv. banícku sobotu a pod.
41.
Mesačné a týždenné mzdy pracovníkov, ktorí majú plný pracovný čas, sa z dôvodu jeho skrátenia nemenia.
42.
Pracovníci s hodinovou mzdou, ktorí majú kratší pracovný čas na vlastnú žiadosť alebo preto, že povaha práce nevyžaduje plný pracovný čas, dostanú mzdu podľa zvýšených mzdových taríf alebo mzdu podľa zvýšených mzdových taríf a mzdové vyrovnanie, či už sa im pracovný čas úmerne skráti alebo nie. Pracovníci s mesačnou (týždennou) mzdou dostanú pomernú časť mesačnej (týždennej) mzdy.
Obdobne sa postupuje pri odmeňovaní mladistvých pracovníkov vo veku do 16 rokov, u ktorých je pracovný čas ustanovený na 36 hodín týždenne.
43.
Výška poplatkov za prácu v sťaženom a zdraviu škodlivom pracovnom prostredí, ako aj ostatných príplatkov, ktoré sa vyplácajú podľa skutočne odpracovaného času, zostáva nezmenená.
Práca nadčas
44.
Technickoorganizačné a iné opatrenia vykonávané v súvislosti s prípravou skrátenia pracovného času treba taktiež zamerať na odstraňovanie príčin nadčasovej práce. Podstatné obmedzenie a odstránenie neodôvodnených nadčasov je nevyhnutným predpokladom pre zavedenie skráteného pracovného času.
45.
Prácou nadčas je práca vykonávaná nad týždenný pracovný čas vyplývajúca z vopred určeného rozdelenia pracovného času a mimo rámca rozvrhu pracovných smien. U pracovníkov, ktorí majú dojednaný kratší pracovný čas, je prácou nadčas práca presahujúca týždenný pracovný čas určený harmonogramom smien pre pracovníkov s plným pracovným úväzkom. Ak je napr. v priebehu štyroch týždňov rozdelený 44 hodinový týždenný pracovný čas tak, že v nepárnych týždňoch sa pracuje 48 hodín a v párnych týždňoch 40 hodín, je prácou nadčas v nepárnych týždňoch 49. hodina a v párnych týždňoch 41. hodina.
46.
Pracovníci s mesačnou mzdou dostanú za každú hodinu práce nadčas, pokiaľ platné predpisy neustanovujú inak, pri skrátení pracovného času na 44 hodín týždenne jednu stodeväťdesiatinu, pri skrátení pracovného času na 43 hodín týždenne jednu stopäťaosemdesiatinu a pri skrátení pracovného času na 42 hodín týždenne jednu stoosemdesiatinu základnej mesačnej mzdy a príslušný nadčasový príplatok. To platí obdobne pre príslušníkov závodných stráží, závodných požiarnych útvarov a zborov, strážnikov a vrátnikov s tým rozdielom, že v ich mzde je už zahrnutá i mzda za prípadnú prácu nadčas až do 10 hodín týždenne v mesačnom priemere.
Pracovníci s týždennou mzdou dostanú za každú hodinu práce nadčas mzdu vo výške jednej štyriaštyridsatiny, jednej triaštyridsatiny, prípadne jednej dvaaštyridsatiny základnej týždennej mzdy a príslušný nadčasový príplatok.
Ustanovenie predchádzajúcich odsekov sa nevzťahuje na pracovníkov, u ktorých sa pri určovaní mzdy už prihliadalo na prípadnú prácu nadčas.