2.
(5)
Návrhy na zriadenie štátneho podniku musia dokladať schopnosť novonavrhovaného štátneho podniku samostatne hospodáriť na základe úplného chozrasčotu a samofinancovania, spôsob zabezpečenia úloh 8. päťročného plánu a schopnosť zabezpečenia povinností voči štátnemu rozpočtu a úverovej sústave a splnenia skôr uzavretých hospodárskych zmlúv. Návrh musí obsahovať:
a)
charakteristiku zmien organizačnej štruktúry súvisiacich so vznikom nového štátneho podniku (včítane požiadaviek na organizačné presuny medzi organizáciami);
b)
vymedzenie predmetu podnikania a štruktúry produkcie (služieb, prác) s jej kvantifikáciou včítane porovnania so súčasnou štruktúrou produkcie v členení podľa skupín výrobkov;
c)
vymedzenie majetku a pracovných síl v novom usporiadaní;
d)
súpis uložených úloh 8. päťročného plánu a spôsob ich zabezpečenia;
e)
stručný rozbor tvorby zdrojov a ich použitie včítane zabezpečenia úloh 8. 5RP v podmienkach úplného chozrasčotu a samofinancovania na obdobie najmenej 3-5 rokov;
f)
hlavné smery dlhodobého komplexného rozvoja novonavrhovaného štátneho podniku (technický rozvoj, výrobkový rozvoj, investičný rozvoj, rozvoj pracovných síl, zapojenie do priamych zahraničných vzťahov a pod.).
Pritom nedostatočná doterajšia vybavenosť podnikov (alebo i závodov) výrobnými fondami nesmie byť dôvodom na odmietanie ich osamostatnenia a prevedenia na štátny podnik, pretože sa počíta s opatreniami na určité vyrovnanie rozdielnych východiskových podmienok organizácií v odpísanosti základných prostriedkov (prípadne s čiastočným doplnením obratových fondov). Okrem toho sa podnikom určia jednotné odvody, dane a normatívy a na efektívne akcie sa bude poskytovať úver; to všetko bude smerovať k vyrovnaniu východiskových podmienok pre hospodárenie novovznikajúcich štátnych podnikov.
Návrh na zriadenie štátneho podniku bude prerokovaný so straníckou a odborovou organizáciou navrhovateľa a o návrhoch bude navrhovateľ informovať príslušné územné stranícke orgány.
(7)
Príslušné ministerstvá, ústredné orgány a KNV (NVP, NVB) spracujú na základe všetkých podaných návrhov a vlastných koncepcií rozvoja odvetvia projekty prestavby organizačného usporiadania nimi dosiaľ riadených organizácií výrobnej základne. Súčasťou projektov spracovaných KNV (NVP, NVB) budú prerokované návrhy ONV (ObNV, MsNV a pod.) na organizačné usporiadanie výrobnej základne v ich riadiacej pôsobnosti. ONV (ObNV, MsNV a pod.) prerokujú svoje návrhy s KNV (NVP, NVB) tak, aby sa mohli stať súčasťou projektov KNV (NVP, NVB). Možnosť samostatne predkladať individuálne návrhy všetkými stupňami národných výborov, im podriadenými podnikmi (a ich jednotkami) a príp. ďalšími organizáciami sa týmto postupom neobmedzuje. Projekt musí obsahovať:
a)
porovnanie doterajšej a novej organizačnej štruktúry výrobnej základne rezortu alebo KNV (NVP, NVB) v členení na úrovni doterajších hospodárskych organizácií (podnik, VHJ) a novozakladaných štátnych podnikov;
b)
zoznam neakceptovaných návrhov na organizačné zmeny (včítane zdôvodnenia, prečo neboli akceptované);
c)
spôsob zabezpečenia úloh 8. 5RP v rezorte, a to v objemoch i sortimente (kvantifikácia musí obsahovať aj odpočet realizovanej časti úloh 5RP);
d)
nevyriešené požiadavky ukladané v súvislosti s prestavbou organizačných štruktúr na ostatné rezorty alebo národné výbory;
e)
časový harmonogram prestavby organizačných štruktúr výrobnej základne v rezorte podľa ďalej uvedených etáp realizácie.
(11)
Novovzniknuté štátne podniky vo svojej právomoci rozpracujú v súlade so zákonom o štátnom podniku vnútropodnikové riadenie a chozrasčot.
Úloha Vládnych výborov pre otázky plánovitého riadenia národného hospodárstva ČSSR, ČSR a SSR pri koordinácii prestavby organizačných štruktúr
Koordináciou prestavby organizačných štruktúr výrobnotechnickej, vedeckovýskumnej a obehovej základne národného hospodárstva sú poverené Vládne výbory.
Vládne výbory ako koordinačné orgány vlád pri prestavbe organizačných štruktúr:
a)
koordinujú priebeh prípravy i realizáciu prestavby organizačných štruktúr,
b)
kontrolujú vecný a časový priebeh prác,
c)
posudzujú projekty vypracované ministrami a vedúcimi ústredných orgánov a individuálne návrhy z hľadiska celospoločenských záujmov a realizácie zásad prestavby hospodárskeho mechanizmu,
d)
predkladajú vládam komplexné stanoviská k prestavbe organizačných štruktúr včítane návrhov riešenia medzirezortných presunov.
Pri posudzovaní projektov a návrhov na prestavbu organizačných štruktúr využíva Vládny výbor ČSSR už ustanovenú súhrnnú skupinu. Vládne výbory ČSR a SSR ustanovia súhrnné skupiny z námestníkov prierezových, odvetvových a ďalších centrálnych orgánov, zo zástupcov teoretického frontu a hospodárskej praxe. Súhrnné skupiny Vládnych výborov si vytvárajú skupiny expertov pre jednotlivé odvetvové komplexy. Na úrovni federácie
- pre strojárstvo (včítane hutníctva a elektrotechniky),
- pre palivá a energetiku (včítane rudného baníctva a úpravárenstva),
- pre dopravu a spoje.
Na úrovni republík
- pre chémiu,
- pre ľahký priemysel,
- pre stavebníctvo a výrobu stavebných látok,
- pre poľnohospodárstvo a potravinársky priemysel,
- pre obchod,
- pre hospodárstvo národných výborov, a prípadne ďalšie.
Pre koordináciu prestavby štruktúr výrobnej základne v odvetviach v pôsobnosti federálnych a národných orgánov si Vládny výbor ČSSR vytvára v spolupráci s Vládnymi výbormi republík koordinačné skupiny pre odvetvové komplexy
- pre chémiu,
- pre spotrebný priemysel,
- pre stavebníctvo a výrobu stavebných látok,
- pre poľnohospodárstvo, potravinárstvo, lesné a vodné hospodárstvo,
- pre obchod a služby,
- pre dopravu,
- pre odvetvie zdravotníctva, školstvo, kultúru a ďalšiu sociálnu problematiku.
Členmi expertných a koordinačných skupín budú pracovníci prierezových a odvetvových ústredných a národných orgánov a pracovníci teoretického frontu a hospodárskej sféry. Vládne výbory ČSR a SSR vysielajú svojich poverencov do koordinačných skupín pre odvetvové komplexy vytváraných Vládnym výborom ČSSR.
Vládne výbory majú právo vyžadovať od vedúcich centrálnych orgánov a im podriadených organizácií na nevyhnutne potrebný čas odborníkov pre prácu v expertných a koordinačných skupinách.
Sú oprávnené vyžadovať od predkladateľov projektov doplnky a ďalšie podklady a vyjadrenia.
Technické, organizačné, hmotné, informačné a ďalšie podmienky pre koordináciu prestavby organizačných štruktúr zabezpečujú sekretariáty Vládnych výborov. Sekretariáty Vládnych výborov riešia v spolupráci s príslušnými orgánmi otázky pracovnoprávneho postavenia expertov.
Harmonogram prestavby organizačných štruktúr
| Činnosť | Termín | Zodpovedá |
1 | Predkladanie individuálnych návrhov orgánov a organizácií spracovateľom projektu, Úradu Predsedníctva vlády ČSSR a úradom vlád ČSR a SSR | do 31. 3. 1988 | príslušné orgány a organizácie |
2 | Predkladanie kolektívnych návrhov komisiou riaditeľov VHJ spracovateľom projektu, Úradu Predsedníctva vlády ČSSR a úradom vlád ČSR a SSR | do 31. 3. 1988 | poverení pracovníci ústredných orgánov |
3 | Odovzdanie projektov príslušným vládam, plánovacím komisiám, štatistickým úradom a Štátnej banke československej | do 30. 4. 1988 | príslušní ministri a vedúci federálnych ústredných a národných orgánov a rady KNV (NVP, NVB) |
4 | Odovzdanie projektov spracovaných národnými orgánmi vláde ČSSR | do 31. 5. 1988 | podpredsedovia vlády ČSSR, predsedovia národných vlád |
5 | Prerokovanie projektov vo vláde ČSSR | do 15. 6. 1988 | Vládny výbor pre otázky plánovitého riadenia národného hospodárstva |
6 | Realizácia I. etapy prestavby organizačných štruktúr, včítane zápisov novozaložených štátnych podnikov k 1. 7. 1988 do podnikového registra v súlade s rozhodnutím vlády ČSSR | k 1. 7. 1988 | príslušní ministri a vedúci federálnych ústredných a národných orgánov a rady KNV (NVP, NVB) |
7 | Prerokovanie postupu realizácie II. etapy prestavby organizačných štruktúr vo vláde ČSSR | do 31. 3. 1989 | Vládny výbor pre otázky plánovitého riadenia národného hospodárstva |
8 | Realizácia II. etapy prestavby organizačných štruktúr, včítane zápisu novozaložených štátnych podnikov k 1. 7. 1989 do podnikového registra v súlade s rozhodnutím vlády ČSSR | k 1. 7. 1989 | príslušní ministri a vedúci federálnych ústredných a národných orgánov a rady KNV (NVP a NVB) |
9 | Súhrnná správa o realizácii prestavby organizačných štruktúr | 31. 3. 1990 | Vládny výbor pre otázky plánovitého riadenia národného hospodárstva |