UČEBNÉ PLÁNY ĽUDOVÝCH ŠKÔL UMENIA
Učebný plán č. 1
HUDOBNÝ ODBOR
PRÍPRAVNÉ ŠTÚDIUM
1. Pre deti predškolského veku |
Predmet: | 1 . rok | 2. rok |
1. polrok | 2. polrok | 1. polrok | 2. polrok |
1. Spoločná prípravná výchova pre hudobný a tanečný odbor1) | 2 | 2 | - | - |
2. Prípravná hudobná výchova2) | - | - | 2 | 1 |
3. Príprava na hru na nástroji (skupina 2 žiakov) | - | - | - | 1 |
2. Pre 6-ročných žiakov |
Predmet: | 1. polrok | 2. polrok |
1. Prípravná výchova (v skupine)3) | 2 | 1 |
2. Hra na nástroji (skupina 2 žiakov) | - | 1 |
Spolu | 2 | 2 |
1) Ak nemá škola vhodné podmienky na organizovanie tohto vyučovania (na škole tanečný odbor), nahrádza sa alternatívou.
3)
2) Len pre hudobný odbor, ak na škole nie je tanečný odbor.
3) Prípravná výchova (hudobná alebo spoločná hudobná a tanečná výchova) sa vyučuje po 1 hodine dva razy v týždni.
Učebný plán č. 2
ZÁKLADNÉ ŠTÚDIUM
I. STUPEŇ
Oddelenie klávesových nástrojov
Hra na klavíri pre žiakov od 7. roku
Dĺžka štúdia: 7 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hra na nástroji, štvorručná hra, elementárna improvizácia, hra z listu, nácvik komorných partov1) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Sprievod, komorná hra, hra v orchestri alebo základy skladby2) | - | - | - | - | - | - | - |
3. Hudobná náuka | 1,5 | 1,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 3 | 3 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Nepovinný predmet zborový spev alebo bicie nástroje | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Všetky predmety musia byť zaznačené v individuálnom učebnom pláne žiaka.
2) Vyučovanie predmetu základy skladby môžu navštevovať žiaci, ktorí sa učia hru na inom nástroji a pripravujú sa na prijímaciu skúšku na konzervatórium v odbore skladby a dirigovania.
Učebný plán č. 3
Oddelenie sláčikových nástrojov
Hra na husliach, viole, violončele pre žiakov od 7. roku
Dĺžka štúdia: 7 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hra na nástroji, príprava k súhre, hra z listu1) 2) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Komorná hra3) | - | - | 1,5 | 1,5 | - | - | - |
3. Komorná hra a hra v orchestri | - | - | - | - | 2 | 2 | 2 |
4. Hudobná náuka | 1,5 | 1,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 3 | 3 | 4 | 4 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Nepovinný predmet zborový spev alebo bicie nástroje | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Hra na viole sa začína so žiakmi po skončení 4. ročníka hry na husliach. Podmienkou zaradenia je nástroj primeranej veľkosti.
2) V 1. až 3. ročníku sa súhra a hra z listu vyučuje vo forme deleného vyučovania dva razy do týždňa. Výnimku povoľuje riaditeľ školy na návrh učiteľa.
3) Komorná hra, kvarteto až noneto a orchestrálna hra môže byť podľa podmienok školy spoločná pre žiakov I. a II. stupňa. Ak je na škole veľký orchester, vyučuje učiteľ jednu hodinu týždenne navyše v delených nástrojových skupinách.
Pre nácvik skladieb s náročným klavírnym sprievodom, ktorý nemôže byť pridelený žiakom, môže riaditeľ školy povoliť klavírny sprievod v rozsahu jednej vyučovacej hodiny v týždni na jednu triedu.
Učebný plán č. 4
Hra na kontrabase pre žiakov od 10. roku
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Hra na nástroji, príprava k súhre, hra z listu1) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Komorná a orchestrálna hra2) | - | 2 | 2 | 2 |
3. Hudobná náuka | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 2,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Nepovinný predmet zborový spev alebo bicie nástroje | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Odporúča sa prijímať žiakov len s prípravou sláčikových nástrojov a iných nástrojov.
2) Ak je na škole orchester väčšieho obsadenia, vyučuje učiteľ 1 hodinu týždenne navyše v delených nástrojových skupinách.
Učebný plán č. 5
Oddelenie dychových nástrojov
Hra na zobcovej flaute pre žiakov od 7. roku
Dĺžka štúdia: 7 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hra na nástroji, hra z listu,1) príprava k súhre2) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
2. Komorná hra | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
3. Hudobná náuka | 1,5 | 1,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 2,5 | 2,5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Nepovinný predmet zborový spev alebo bicie nástroje | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Vyučovanie v prvých troch ročníkoch plní aj funkciu prípravy hry na dychových nástrojoch.
2) Pre nácvik skladieb s náročným klavírnym sprievodom, ktorý nemôže byť pridelený žiakom, môže riaditeľ školy povoliť klavírny sprievod v rozsahu jednej vyučovacej hodiny v týždni na jednu triedu.
Učebný plán č. 6
Hra na pikole, flaute, hoboji, klarinete, fagote, lesnom rohu, trúbke, (krídlovke, Es-trúbke), pozaune, tenori, barytóne, F-tube pre žiakov od 10. roku
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Hra na nástroji, príprava k súhre, hra z listu1) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Komorná hra, hra v orchestri, hra v dychovom orchestri2) | - | 2 | 2 | 2 |
3. Hudobná náuka | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 2,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Nepovinný predmet bicie nástroje3) | - | - | 1 | 1 |
1) Hra na pikole, flaute, hoboji a fagote je určená pre žiakov od 10 rokov. Hra na pozaune (tenori, barytóne, F-tube) sa vyučuje spravidla od 10 rokov.
2) Ak je na škole orchester väčšieho obsadenia (20 a viac žiakov), môže učiteľ vyučovať 1 vyučovaciu hodinu týždenne navyše v delených nástrojových skupinách.
3) Na povinný predmet hra na bicích nástrojoch možno zaradiť žiakov aj z iných oddelení, ktorí prejavujú dostatočné schopnosti tým, že vo výnimočných prípadoch možno im na II. stupni povoliť hru na bicích nástrojoch ako hlavný predmet.
Hra na saxofóne alebo B-tube a heligóne sa vyučuje až na II. stupni základného štúdia.
Učebný plán č. 7
Oddelenie strunových nástrojov a oddelenie ľudových nástrojov
Hra na gitare, cimbale, gajdách pre žiakov od 9. roku
Dĺžka štúdia: 5 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
1. Hra na nástroji, príprava k súhre, hra z listu, nácvik komorných partov1) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Komorná hra, sprievod2) | - | - | 1 | 1 | 1 |
3. Hudobná náuka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 2,5 | 2,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Nepovinný predmet zborový spev alebo bicie nástroje | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Hre na gitare môže predchádzať príprava na hru na iných nástrojoch. Ak je k dispozícii gitara primeranej veľkosti, možno vyučovanie začať skôr.
2) Žiaci zaradení v hre na nástroji gajdy v 4. a 5. ročníku pokračujú v školskom súbore ľudových nástrojov. Hra na tieto nástroje môže predchádzať vyučovaniu hry na iné nástroje (pozri
učebný plán č. 4).
Učebný plán č. 8
Oddelenie akordeónové
Hra na akordeóne pre žiakov od 7. roku
Dĺžka štúdia: 7 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hra na nástroji, príprava k súhre, hra z listu | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Sprievod | - | - | - | - | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
3. Komorná hra, súborová hra1) | - | - | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
4. Hudobná náuka | 1,5 | 1,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 3 | 3 | 3,5 | 3,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Nepovinný predmet zborový spev alebo bicie nástroje | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Žiaci 5. ročníka I. stupňa a žiaci II. stupňa môžu byť zaradení do jednej skupiny súborovej hry.
Učebný plán č. 9
Oddelenie spevácke
Spev (hlasová výchova) pre žiakov od 7. roku
Dĺžka štúdia: 7 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hlasová výchova1) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
2. Klavír alebo iný nástroj | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
3. Komorný, zborový spev2) | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Korepetícia (klavírny sprievod) | - | - | - | - | - | 0,5 | 0,5 |
5. Hudobná náuka | 1,5 | 1,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 3 | 3 | 2,5 | 3,5 | 3,5 | 4 | 4 |
1) Hlasová výchova sa vyučuje v 1.-7. ročníku v skupine dvoch žiakov.
2) Spevácky zbor môžu navštevovať aj žiaci z ostatných odborov.
Učebný plán č. 10
II. STUPEŇ A KURZY PRE DOSPELÝCH
Oddelenie klávesových, sláčikových, dychových, ľudových nástrojov a akordeónové oddelenie
Pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Hra na nástroji, príprava k súhre, improvizácia a hra z listu1) | 1 | 1 | 1 | 1 |
2. Štvorručná hra, vokálny sprievod a inštrumentálny sprievod, komorná hra a hra v orchestri | 2 | 2 | 2 | 2 |
3. Náuka o hudbe | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Spolu | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
1) Klavír, organ, harfa, husle, viola, violončelo, kontrabas, gitara, akordeón, cimbal, dychové nástroje, bicie nástroje, elektrofonické nástroje. Hru na organe a harfe možno študovať len na II. stupni po skončení I. stupňa hry na klavíri. Žiakom, ktorí študovali hru na bicích nástrojoch ako nepovinný predmet na I. stupni, môže sa povoliť hra na bicích nástrojoch ako povinný predmet. Hra na elektrofonické nástroje je určená predovšetkým žiakom, ktorí ukončili I. stupeň v hre na klavíri, kontrabase, gitare a akordeóne. Pre hru na harfe alebo akordeóne už od 2. ročníka.
Učebný plán č. 11
Oddelenie spevácke
Spev pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Sólový spev1) | 1 | 1 | 1 | 1 |
2. Komorný alebo zborový spev | 1 | 1 | 1 | 1 |
3. Korepetícia spevu | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
4. Hra na nástroji (rôzne) | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. Náuka o hudbe2) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
6. Hudobná náuka3) | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu pre pokročilých | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 |
pre začiatočníkov | 4 | 4 | 4 | 4 |
1) Predmet sólový spev sa vyučuje pre začiatočníkov v skupine najmenej dvoch žiakov.
2) Je určená pre žiakov, ktorí absolvovali I. stupeň.
3) Je určená pre starších začiatočníkov.
Učebný plán č. 12
Dirigovanie detských zborov1)
Pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Dirigovanie detského zboru alebo orchestra | 1 | 1 | 1 | 1 |
2. Taktovanie a základy dirigovania | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
3. Hra na klavíri alebo inom nástroji | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Náuka o hudbe2) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
5. Hudobná náuka3) | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu pre pokročilých | 5 | 5 | 5 | 5 |
pre začiatočníkov | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
1) Zaraďuje sa do oddelenia speváckeho alebo do niektorého oddelenia hudobných nástrojov.
2) Je určená pre žiakov, ktorí absolvovali I. stupeň.
3) Je určená pre starších začiatočníkov.
Učebný plán č. 13
Oddelenia klávesových, sláčikových, strunových a akordeónových nástrojov
Príprava na učiteľské štúdium1)
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Hudobná náuka | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Hra na nástroji (rôzne)2) | 2 | 2 | 2 | 2 |
3. Improvizácia (od základnej až k piesňam) a hra na ľahkoovládateľné nástroje, základy taktovacej techniky | - | - | 0,5 | 0,5 |
Spolu | 3,5 | 3,5 | 4 | 4 |
1) Do tejto skrátenej formy štúdia sa prijímajú žiaci spravidla starší ako 10 rokov, ktorí sa budú pripravovať na štúdium na stredných pedagogických školách, alebo žiaci starší spravidla ako 16-roční, ktorí sa budú pripravovať na štúdium na pedagogických fakultách alebo filozofických fakultách a nemajú žiadnu predchádzajúcu hudobnú prípravu. Dĺžku štúdia pre jednotlivých žiakov určí riaditeľ školy na základe
§ 4 ods. 6 tejto vyhlášky.
2) Zaraďuje sa do príslušného oddelenia hudobných nástrojov.
Učebný plán č. 14
Technika zvukového záznamu a vedenie diskoték
Hlavný predmet náuka o hudbe pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Náuka o hudbe1) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Základy zvukovej techniky2) | 1 | 1 | - | - |
3. Základy programovej skladby1) | - | - | 1 | 1 |
Spolu | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
1) Osobitný dôraz sa kladie na dejiny hudby vrátane dejín a literatúry populárnej hudby.
2) Zamerať žiakov na tieto predmety možno len vtedy, ak sú na škole utvorené vhodné priestorové a materiálne podmienky.
Učebný plán č. 15
TANEČNÝ ODBOR
PRÍPRAVNÉ ŠTÚDIUM
1. Prípravná tanečná výchova pre deti predškolského veku |
Predmet: | 1. rok | 2. rok |
1. Prípravná výchova spoločná pre hudobný a tanečný odbor1) | 2 | - |
2. Prípravná tanečná výchova1) (len pre tanečný odbor) | - | 2 |
Spolu | 2 | 2 |
2. Prípravná tanečná výchova pre 6-ročných žiakov |
Predmet: | 1. rok |
1. Prípravná tanečná výchova | 2 |
Spolu | 2 |
1) V prípravnej tanečnej výchove alebo spoločnej hudobnej a tanečnej výchove navštevujú žiaci vyučovanie v delených vyučovacích hodinách dva razy do týždňa. Podľa potreby predmetu povoľuje riaditeľ školy korepetíciu v rozsahu 1 hodiny v týždni na triedu.
Učebný plán č. 16
ZÁKLADNÉ ŠTÚDIUM
I. STUPEŇ
Oddelenia klasického, ľudového, novodobého a moderného tanca
Pre žiakov od 7. roku (hlavný predmet je príslušný druh uvedených tancov)
Dĺžka štúdia: 7 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Tanečná príprava | 2 | 2 | 1 | - | - | - | - |
2. Základy ľudového tanca | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
3. Základy novodobého a moderného tanca | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Základy klasického tanca | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
5. Tanečná prax1) | 1 | 1 | 1 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Spolu | 3 | 3 | 3 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
1) Pre 1.-3. ročník je v predmete tanečná prax k dispozícii pohyblivá hodina, ktorú učiteľ prideľuje podľa potreby niektorému z týchto ročníkov. V plnom rozsahu učebného plánu sa používa korepetícia.
Učebný plán č. 17
II. STUPEŇ A KURZY PRE DOSPELÝCH
Oddelenia klasického, historického, ľudového tanca, novodobého, moderného a džezového tanca a tanečnej pantomímy
Pre žiakov od 7. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Tanečná prax1) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Klasický tanec, moderný, novodobý a džezový tanec, historický tanec, ľudový tanec, tanečná pantomíma2) 3) | 2 | 2 | 2 | 2 |
3. Základy dejín tanca | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Spolu | 4 | 4 | 4 | 4 |
1) Ak nie je na škole zriadený tanečný súbor, mo žno tieto hodiny využiť pre vyučovanie niektorej disciplíny uvedenej v učebnom pláne.
2) Vyučovať sa môže aj v kombinácii dvoch uvedených predmetov.
3) V týchto predmetoch sa používa korepetícia.
Učebný plán č. 18
Príprava na štúdium tanečných disciplín
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Klasický tanec1) 3) | 6 | 6 | 4 | 4 |
2. Ľudový tanec3) | 1 | 1 | 1 | 1 |
3. Novodobý tanec3) | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Tanečná prax2) 3) | 1 | 1 | 1 | 1 |
5. Základy dejín tanca | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Spolu | 9,5 | 9,5 | 7,5 | 7,5 |
1) Vyučuje sa v skupine tri razy v týždni. Ostatné predmety sa vyučujú v kolektíve žiakov jednotlivých ročníkov.
2) Ak nie je na škole tanečný súbor, tieto hodiny sa využívajú pre vyučovanie niektorej z disciplín uvedenej v učebnom pláne.
3) V týchto predmetoch sa používa korepetícia.
Učebný plán č. 19
LITERÁRNO-DRAMATICKÝ ODBOR
PRÍPRAVNÉ ŠTÚDIUM
Pre 7-ročných žiakov
Dĺžka štúdia: 1 rok
Predmet: | I. polrok | II. polrok |
1. Prípravná dramatická výchova | 1 | 1 |
Spolu | 1 | 1 |
Učebný plán č. 20
ZÁKLADNÉ ŠTÚDIUM
I. STUPEŇ
Oddelenie dramatické a slovesné
Hlavný predmet dramatika a slovesnosť pre žiakov od 8. roku
Dĺžka štúdia: 6 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
1. Dramatická príprava | 2 | 2 | - | - | - | - |
2. Dramatická slovesnosť | - | - | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
3. Pohyb1) | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Prednes | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
5. Práca v súbore | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 2 | 2 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
1) Pri vyučovaní pohybovej výchovy sa používa korepetícia.
Učebný plán č. 21
Oddelenie bábkárske
Hlavný predmet dramatika s bábkou a slovesnosť pre žiakov od 8. roku
Dĺžka štúdia: 6 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
1. Dramatická príprava | 2 | 2 | - | - | - | - |
2. Dramatika s bábkou a slovesnosť | - | - | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 2 |
3. Pohyb1) | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Technika vedenia bábok a prednes | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
5. Práca v súbore | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 2 | 2 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 5 |
1) Pri vyučovaní pohybovej výchovy sa používa korepetícia.
Učebný plán č. 22
II. STUPEŇ A KURZY PRE DOSPELÝCH
Oddelenie dramatické a slovesné
Študijné zameranie žiakov na záujmovú umeleckú činnosť
Pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
PŠ1) | 1. | 2. | 3. | 4. |
1. Dramatika a slovesnosť | 2,5 | - | - | - | - |
2. Základy dramatickej tvorby | - | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
3. Pohyb2) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Dejiny dramatickej tvorby3) | - | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. Štúdium rolí a umelecký prednes | - | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
6. Práca v súbore | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
7. Prednes | 1 | - | - | - | - |
Spolu | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
1) Navštevujú žiaci, ktorí nenavštevovali I. stupeň literárno-dramatického odboru.
2) Pri vyučovaní pohybovej výchovy sa používa korepetícia.
3) Možno vyučovať po 2 hodinách raz za mesiac.
Učebný plán č. 23
Oddelenie dramatické a slovesné
Študijné zameranie žiakov na prípravu na vysoké školy umeleckého smeru
Hlavný predmet základy dramatickej tvorby pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Základy dramatickej tvorby | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Pohybová výchova1) | 1 | 1 | 1 | 1 |
3. Dejiny dramatickej tvorby2) | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
4. Štúdium rolí a umelecký prednes | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. Práca v súbore | 1 | 1 | 1 | 1 |
6. Hudobná a hlasová príprava3) | 1 | 1 | 1 | 1 |
7. Individuálna príprava k štúdiu4) | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
1) Pri pohybovej výchove povoľuje riaditeľ školy korepetíciu v rozsahu 1 hodiny týždenne.
2) Možno vyučovať po dvoch hodinách raz za mesiac.
3) Predmet hudobná a hlasová príprava môžu navštevovať aj iní záujemci z príslušného ročníka. Vyučuje sa v skupine 2 žiakov.
4) Na individuálnu prípravu na štúdium má každý žiak svoj individuálny učebný plán.
Učebný plán č. 24
Študijné zameranie žiakov pre záujmovú umeleckú činnosť
Hlavný predmet základy slovesnej tvorby pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
PŠ1) | 1. | 2. | 3. | 4. |
1.Dramatika a slovesnosť | 2,5 | - | - | - | - |
2. Základy slovesnej tvorby | - | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
3. Poetika | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Dejiny slovesnej tvorby2) | - | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. Prednes | 1 | - | - | - | - |
6. Umelecký prednes | - | - | - | - | - |
7. Pohybová výchova3) | 1 | - | - | - | - |
8. Práca v súbore | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Zriaďuje sa pre žiakov, ktorí nenavštevovali I. stupeň.
2) Určený počet hodín možno spojiť v celky dva razy v mesiaci.
3) Pri pohybovej výchove povoľuje riaditeľ korepetíciu v rozsahu 1 hodiny týždenne.
Učebný plán č. 25
Študijné zameranie žiakov na prípravu na vysoké školy umeleckého smeru
Hlavný predmet základy slovesnej tvorby pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Základy slovesnej tvorby | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Poetika | 1 | 1 | 1 | 1 |
3. Dejiny slovesnej tvorby1) | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
4. Umelecký prednes | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. Pohyb alebo hudobná a hlasová príprava2) | 1 | 1 | 1 | 1 |
6. Individuálna príprava na štúdium3) | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 |
1) Určený počet hodín možno spojiť v celky dva razy v mesiaci.
2) Korepetícia v rozsahu 1 hodiny týždenne.
3) Na individuálnu prípravu na štúdium má každý žiak svoj individuálny učebný plán.
Učebný plán č. 26
Oddelenie bábkárske
Študijné zameranie žiakov na záujmovú umeleckú činnosť
Hlavný predmet základy dramatickej tvorby s bábkou pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
PS1) | 1. | 2. | 3. | 4. |
1. Dramatika s bábkou a slovesnosť | 2,5 | - | - | - | - |
2. Základy dramatickej tvorby s bábkou | - | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
3. Pohyb alebo bábkárska technológia2) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Dejiny dramatickej tvorby s bábkou3) | - | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. Prednes | 1 | - | - | - | - |
6. Štúdium úloh pre bábky a umelecký prednes4) | - | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
7. Práca v súbore | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
1) Pre žiakov, ktorí nenavštevovali I. stupeň.
2) Podľa potreby povoľuje riaditeľ školy 1 hodinu korepetície v týždni.
3),
4) Určený počet hodín možno spojiť v celky dva razy v mesiaci.
Učebný plán č. 27
Študijné zameranie žiaka na prípravu na štúdium na vysokých školách umeleckého smeru
Hlavný predmet základy dramatickej tvorby s bábkou pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Základy dramatickej tvorby s bábkou | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
2. Pohyb alebo bábkárska technológia1) | 1 | 1 | 1 | 1 |
3. Dejiny dramatickej tvorby s bábkou | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
4. Štúdium bábkových úloh a umelecký prednes | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. Práca v súbre | 1 | 1 | 1 | 1 |
6. Hudobná a hlasová príprava | 1 | 1 | 1 | 1 |
7. Individuálna príprava na štúdium2) | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 6,5 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
1) Podľa potreby povoľuje riaditeľ 1 hodinu korepetície v týždni.
2) Na individuálnu prípravu na štúdium má každý žiak svoj individuálny učebný plán.
Učebný plán č. 28
VÝTVARNÝ ODBOR
PRÍPRAVNÉ ŠTÚDIUM
Oddelenia kresby a maľby, grafika a grafických techník a dekoratívnej činnosti a modelovania a práce s materiálom
Pre 6-ročných žiakov
Dĺžka štúdia: 2 roky
Predmet: | 1. rok | 2. rok |
1. Prípravná kresba a maľba | 66 | 66 |
2. Prípravná grafika | 12 | 12 |
3. Prípravné modelovanie | 21 | 21 |
Spolu | 991) | 991) |
1) Vyučuje sa v troch vyučovacích časových jednotkách v týždni.
Učebný plán č. 29
ZÁKLADNÉ ŠTÚDIUM
I. STUPEŇ
Oddelenia kresby a maľby, grafiky a grafických techník a dekoratívnej činnosti, modelovania a práce s materiálom, fotografie a filmu
Pre žiakov od 8. roku
Dĺžka štúdia: 6 rokov
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
1. Kresba a maľba | 51 | 51 | 39 | 39 | 33 | 33 |
2. Grafika | 15 | 15 | 15 | 15 | 18 | 18 |
3. Dekoratívna činnosť | 12 | 12 | 21 | 21 | 24 | 24 |
4. Modelovanie a práce s materiálom | 21 | 21 | 24 | 24 | 24 | 24 |
5. Fotografovanie a film | - | - | 12 | 12 | 12 | 12 |
Spolu1) | 99 | 99 | 111 | 111 | 111 | 111 |
1) Vyučuje sa v troch vyučovacích časových jednotkách v týždni. Podľa individuálnych záujmov žiakov a kádrových podmienok na škole možno rozšíriť počet vyučovacích hodín v predmetoch modelovanie a práce s materiálom alebo fotografovanie a film alebo dekoratívna činnosť na úkor iného predmetu, pričom však musí byť dodržaný určený počet hodín pre predmet kresba a maľba. Táto zmena v počtoch hodín sa vyznačí v individuálnom učebnom pláne žiaka.
Učebný plán č. 30
ZÁKLADNÉ ŠTÚDIUM
II. STUPEŇ A KURZY PRE DOSPELÝCH
Oddelenia kresby a maľby, grafika a grafických techník a dekoratívnej činnosti, modelovania a práce s materiálom, fotografie a filmu a prípravnej výtvarnej výchovy a teoretických predmetov
Študijné zameranie žiakov na prípravu štúdia na vysokých školách umeleckého smeru
Hlavný predmet kresba, maľba a grafika
Pre žiakov od 14. roku a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Kresba, maľba a grafika | 33 | 30 | 30 | 30 |
2. Dekoratívna činnosť s materiálom | 27 | 30 | 30 | 30 |
3. Modelovanie | 30 | 30 | 30 | 30 |
4. Fotografovanie a film | 14 | 14 | 14 | 14 |
5. Vybrané state z výtvarnej teórie | 9 | 9 | 9 | 9 |
Spolu1) | 113 | 113 | 113 | 113 |
1) Pozri
učebný plán č. 29 - poznámka 1.
Učebný plán č. 31
Oddelenia prípravnej výtvarnej výchovy a teoretických predmetov, kresby a maľby, grafiky a grafických techník a dekoratívnej činnosti, modelovania a práce s materiálom, fotografie a filmu
Študijné zameranie žiakov na prípravu štúdia na vysokých školách umeleckého smeru
Pre žiakov starších ako 14 rokov a pre dospelých
Dĺžka štúdia: 4 roky
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. |
1. Kresba, maľba, grafika | 66 | 66 | 66 | 66 |
2. Dekoratívna činnosť s materiálom | 54 | 54 | 60 | 60 |
3. Modelovanie | 60 | 60 | 54 | 54 |
4. Fotografovanie a film | 16 | 16 | 16 | 16 |
5. Vybrané state z výtvarnej teórie | 18 | 18 | 18 | 18 |
Spolu1) | 214 | 214 | 214 | 214 |
1) Vyučuje sa dva razy v týždni v troch vyučovacích časových jednotkách. Podľa individuálnych záujmov žiakov a kádrových podmienok na škole možno rozšíriť počet vyučovacích hodín v predmetoch modelovanie alebo fotografovanie a film alebo dekoratívna činnosť s materiálom na úkor iného predmetu, pričom však musí byť dodržaný určený počet hodín pre predmet kresba, maľba a grafika. Táto zmena v počtoch hodín sa vyznačí v individuálnom učebnom pláne žiaka.
Učebný plán č. 32
HUDOBNÝ ODBOR
ROZŠÍRENÉ VYUČOVANIE
Oddelenia klávesových a strunových nástrojov
Hra na klavíri alebo organe a harfe, gitare
Hlavný predmet hra na niektorom z uvedených nástrojov
Predmet: | Ročník |
3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hra na klavíri, improvizácia, hra z listu, komorná hra, štvorručná hra | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
2. Hra na organe, harfe1) | - | - | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
3. Hra na klavíri (so zameraním na orgán alebo harfu) | - | - | 1 | 1 | 1 |
4. Sprievod, komorná hra alebo základy skladby2) | - | - | - | 1 | 1 |
5. Hudobná náuka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 3,5 | 3,5 | 6 | 7 | 7 |
1) Od 5. ročníka sa žiaci s dobrými dispozíciami zamerajú na hru na organe alebo harfe.
2) Predmet základy skladby môžu navštevovať i ďalší žiaci hudobného odboru, ktorí sa pripravujú na prijímaciu skúšku na konzervatórium - odbor skladba.
Učebný plán č. 33
Oddelenie sláčikových nástrojov
Hra na husliach, viole, violončele
Hlavný predmet hra na niektorom z uvedených nástrojov
Predmet: | Ročník |
3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hra na husliach, violončele, príprava k súhre, hra z listu1) | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
2. Hra na viole, príprava k súhre, hra z listu2) | - | - | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
3. Hra v orchestri alebo komorná hra | - | - | 2 | 2 | 2 |
4. Hudobná náuka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
5. Hra na klavíri | - | - | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Spolu | 3,5 | 3,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
1) Pre nácvik skladieb s náročným klavírnym sprievodom povoľuje riaditeľ školy korepetíciu 1 hodinu v týždni na jednu triedu.
2) Do rozšíreného vyučovania hry na viole sa prijímajú žiaci po 4-ročnej príprave v hre na husliach.
Učebný plán č. 34
Hlavný predmet hra na kontrabase
Predmet: | Ročník |
3. | 4. |
1. Hra na kontrabase, príprava k súhre, hra z listu1) | 2,5 | 2,5 |
2. Hra v orchestri alebo komorná hra | 2 | 2 |
3. Hra na klavíri | 0,5 | 0,5 |
4. Hudobná náuka | 1 | 1 |
Spolu | 6 | 6 |
1) Pre nácvik skladieb s náročným klavírnym sprievodom povoľuje riaditeľ školy korepetíciu 1 hodinu v týždni na jednu triedu.
Učebný plán č. 35
Oddelenia dychových nástrojov, bicích a ľudových nástrojov
Hlavný predmet hra na niektorom z dychových nástrojov, bicích alebo ľudových nástrojov
Predmet: | Ročník |
3. | 4. |
1. Hra na nástroji, hra z listu, príprava k súhre1) | 2,5 | 2,5 |
2. Komorná hra, hra v orchestri | 2 | 2 |
3. Hudobná náuka | 1 | 1 |
4. Hra na klavíri | 0,5 | 0,5 |
Spolu | 6 | 6 |
1) Pre nácvik skladieb s náročným klavírnym sprievodom povoľuje riaditeľ školy korepetíciu 1 hodinu v týždni na jednu triedu.
Učebný plán č. 36
Oddelenie strunových nástrojov
Hlavný predmet hra na gitare
Oddelenie ľudových nástrojov
Hlavný predmet hra na cimbale
Predmet: | Ročník |
3. | 4. | 5. |
1. Hra na nástroji, hra z listu, nácvik komorných partov | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
2. Sprievod alebo súborová hra | 1 | 1 | 1 |
3. Hra na klavíri | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
4. Hudobná náuka | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 5 | 5 | 5 |
Učebný plán č. 37
Oddelenie akordeónové
Hlavný predmet hra na akordeóne
Predmet: | Ročník |
4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hra na akordeóne, hra z listu, elementárna improvizácia, hra z klavírnych partov | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
2. Sprievod, súborová hra | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
3. Hra na klavíri | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
4. Hudobná náuka | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 |
Učebný plán č. 38
Spevácke oddelenie
Hlavný predmet hlasová výchova a spev
Predmet: | Ročník |
4. | 5. | 6. | 7. |
1. Hlasová výchova a spev | 1 | 1 | 1 | 1 |
2. Spev s klavírnym sprievodom | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
3. Komorný alebo zborový spev | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Hra na klavíri | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. Hudobná náuka | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 4 | 4 | 4 | 4 |
Učebný plán č. 39
TANEČNÝ ODBOR
ROZŠÍRENÉ VYUČOVANIE
Oddelenie klasického tanca
Hlavný predmet klasický tanec
Predmet: | Ročník |
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
1. Tanečná príprava | 2 | 2 | 1 | - | - | - | - |
2. Základy klasického tanca2) | - | 3 | 4 | 4 | 51) | 61) | 61) |
3. Základy ľudového tanca2) | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
4. Základy novodobého a moderného tanca2) | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
5. Tanečná prax2) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spolu | 3 | 6 | 6 | 7 | 8 | 9 | 9 |
1) Určený počet hodín sa vyučuje v delených vyučovacích jednotkách najmenej tri razy v týždni.
2) Pre vyučovanie týchto predmetov sa prideľuje korepetícia. Vyučovanie je rozdelené na celý týždeň. V jednom dni sa vyučuje 2 až 3,5 hodiny podľa veku žiakov a náročnosti predmetu.
Učebný plán č. 40
LITERÁRNO-DRAMATICKÝ ODBOR
ROZŠÍRENÉ VYUČOVANIE
Oddelenie dramatické a slovesné
Hlavný predmet dramatika a slovesnosť
Predmet: | Ročník |
5. | 6. |
1. Dramatika a slovesnosť | 1,5 | 2 |
2. Pohyb1) | 1 | 1 |
3. Prednes | 1 | 1 |
4. Práca v súbre | 1 | 1 |
5. Individuálna príprava na štúdium2) | 1 | 1 |
Spolu | 5,5 | 6 |
1) Podľa potreby povoľuje riaditeľ školy korepetíciu v rozsahu 1 hodiny do týždňa.
2) Na individuálnu prípravu na štúdium má každý žiak svoj individuálny učebný plán. Predmety 1 až 4 sa vyučujú v príslušných ročníkoch základného štúdia.
Učebný plán č. 41
Oddelenie bábkarske
Hlavný predmet dramatika s bábkou a slovesnosť
Predmet: | Ročník |
5. | 6. |
1. Dramatika s bábkou a slovesnosť | 1,5 | 2 |
2. Pohyb1) | 1 | 1 |
3. Technika vedenia jednoduchých bábok a prednes | 1 | 1 |
4. Práca v súbore | 1 | 1 |
5. Individuálna príprava na štúdium2) | 1 | 1 |
Spolu | 5,5 | 6 |
1) Podľa potreby povoľuje riaditeľ školy korepetíciu v rozsahu 1 hodiny do týždňa.
2) Na individuálnu prípravu na štúdium má každý žiak svoj individuálny plán. Predmety 1 až 4 sa vyučujú v príslušných ročníkoch základného štúdia.
Učebný plán č. 42
VÝTVARNÝ ODBOR
ROZŠÍRENÉ VYUČOVANIE
Oddelenie kresby a maľby, grafiky a grafických techník a dekoratívnej činnosti, oddelenie modelovania a práce s materiálom, oddelenie fotografie a filmu
Hlavný predmet kresba, maľba a grafika
Predmet: | Ročník |
4. | 5. | 6. |
1. Kresba, maľba, grafika | 66 | 66 | 66 |
2. Dekoratívna činnosť | 54 | 60 | 60 |
3. Modelovanie | 54 | 54 | 54 |
4. Fotografovanie | 16 | 16 | 16 |
5. Vybrané state z výtvarnej teórie | 18 | 18 | 18 |
Spolu | 2081) | 2141) | 2141) |
1) Vyučuje sa v trojhodinových časových jednotkách dva razy do týždňa.