Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

84/1991 Zb. v znení účinnom od 20. 3. 1991 do 31. 3. 1992
84
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 13. februára 1991
o daňových orgánoch

§ 1

Úvodné ustanovenia

(1)
Daňové orgány sú orgány miestnej štátnej správy, ktoré
a)
vykonávajú správu daní, odvodov, poplatkov a pokút (ďalej len „dane“), ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, štátneho rozpočtu federácie a rozpočtov obcí, ak osobitné predpisy neustanovujú inak,1)
b)
vykonávajú správu finančno-ekonomických nástrojov v zahraničnom obchode a dotácií poskytovaných zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky alebo štátneho rozpočtu federácie a zo štátnych účelových fondov Slovenskej republiky alebo federálnych účelových fondov do podnikateľskej sféry,
c)
vykonávajú kontrolu spravovaných daní a dotácií poskytovaných zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky alebo štátneho rozpočtu federácie a zo štátnych účelových fondov Slovenskej republiky alebo federálnych účelových fondov u príjemcov dotácií uvedených v odseku 3,
d)
uskutočňujú konanie o priestupkoch2) vo veciach nimi spravovaných daní a dotácií.
(2)
Správou daní sa rozumie určovanie preddavkov k daňovej povinnosti, vyrubovanie, vymáhanie a účtovanie daní vrátane finančného usporiadania preplatkov a nedoplatkov právnických a fyzických osôb podliehajúcim daniam podľa príslušných daňových predpisov (ďalej len „daňové subjekty“). Súčasťou správy daní je aj overovanie podkladov na výkon správy daní predložených daňovým subjektom priamo v daňovom subjekte a vyhľadávacia činnosť.
(3)
Správou dotácií sa rozumie určenie nároku na čerpanie dotácií, usporiadanie preplatkov a nedoplatkov s príslušným štátnym rozpočtom. Príjemcom dotácie je každý, kto uplatňuje nárok a čerpá z účtu v peňažnom ústave prostriedky štátneho rozpočtu Slovenskej republiky alebo štátneho rozpočtu federácie, štátnych účelových fondov Slovenskej republiky alebo federálnych účelových fondov okrem rozpočtových a príspevkových organizácií.
(4)
Kontrolou sa pre účely tohto zákona rozumie podrobné preskúmanie účtovných a iných dokladov daňových subjektov potrebných na určenie daňovej povinnosti a nároku na čerpanie dotácií z hľadiska ich hodnovernosti a úplnosti, ako aj overovanie ďalších skutočností, rozhodujúcich pre výpočet daní a podmienok pre poskytovanie dotácií s právom uložiť dodatočnú daňovú povinnosť a vymáhať vrátenie dotácií v prípade ich neoprávneného použitia.
(5)
Pod vyhľadávacou činnosťou sa pre účely tohto zákona rozumie zisťovanie nových a k daňovej registrácii neprihlásených daňových subjektov.
§ 2
Sústava daňových orgánov
(1)
Sústavu daňových orgánov tvoria daňové úrady a daňové riaditeľstvá.
(2)
Daňový úrad sa zriaďuje pre územný obvod obce alebo viacerých obcí.
(3)
Daňové riaditeľstvo sa zriaďuje pre územné obvody viacerých daňových úradov.
(4)
Sídla a obvody pôsobnosti daňových úradov a daňových riaditeľstiev ustanoví Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) všeobecne záväzným právnym predpisom.

Miestna príslušnosť

(§ 3-11)

§ 3

Miestna príslušnosť daňových orgánov sa riadi, pokiaľ tento zákon alebo osobitné predpisy neustanovujú inak, trvalým bydliskom alebo sídlom daňového subjektu, platiteľa daní3) a príjemcu dotácie.

§ 4

(1)
Pre daňové subjekty, ktoré
a)
nemajú v Slovenskej republike trvalý pobyt, ale obvykle sa tu zdržujú,4) je príslušný daňový úrad, v ktorého územnom obvode sa zdržujú. Pre daňové subjekty, ktoré nemajú v Slovenskej republike trvalý pobyt a ani sa tu obvykle nezdržujú, je príslušný daňový úrad Bratislava I,
b)
majú sídlo v cudzine, ale zdroj príjmov plynie z činnosti vykonávanej v stálej prevádzkárni5) na území Slovenskej republiky, je príslušný daňový úrad, v ktorého územnom obvode je zriadená stála prevádzkáreň.
(2)
Ak je daň vyberaná zrážkou,6) je príslušný daňový úrad, v ktorého územnom obvode má dlžník trvalý pobyt alebo sídlo.
(3)
Na vyrubenie dane z príjmov obyvateľstva je príslušný daňový úrad, v ktorého územnom obvode mal daňový subjekt trvalé bydlisko 31. decembra roku, za ktorý sa vyrubuje daň.
(4)
V pochybnostiach určí miestnu príslušnosť daňové riaditeľstvo; ak ide o určenie miestnej príslušnosti mimo obvodu jeho pôsobnosti, určí ju ministerstvo.

§ 5

Pôsobnosť daňových orgánov

(1)
Daňové úrady
a)
vykonávajú správu daní,
b)
uskutočňujú konanie o priestupkoch vo veciach nimi spravovaných daní,
c)
vykonávajú správu a kontrolu dotácií.
(2)
Daňové riaditeľstvá
a)
riadia daňové úrady,
b)
vykonávajú vo vybraných daňových subjektoch a u príjemcov dotácií kontrolu daní a dotácií,
c)
rozhodujú o odvolaniach proti rozhodnutiam daňových úradov vydaným v správnom konaní.

§ 6

Pôsobnosť a právomoc ministerstva

(1)
Ministerstvo
a)
riadi daňové riaditeľstvá a určuje vnútornú štruktúru daňových orgánov,
b)
preskúmava rozhodnutia daňových riaditeľstiev vydané v správnom konaní,
c)
výnimočne vykonáva kontroly a činnosti, ktoré inak patria do pôsobnosti daňových riaditeľstiev.
(2)
Ministerstvo môže výnimočne poveriť výkonom správy a kontroly daní a kontrolou dotácií v určenom rozsahu alebo okruhu daňových subjektov a príjemcov dotácií iný ako miestne príslušný daňový orgán.

§ 7

Právna povaha daňových orgánov

(1)
Daňové riaditeľstvo je rozpočtovou organizáciou. Obstaráva osobné a vecné potreby daňových úradov, ktoré riadi.
(2)
Na čele daňového úradu a daňového riaditeľstva je riaditeľ. Riaditeľov daňových riaditeľstiev vymenúva a odvoláva minister financií Slovenskej republiky. Riaditeľov daňových úradov na návrh riaditeľov daňových riaditeľstiev vymenúva a odvoláva minister financií Slovenskej republiky.

§ 8

Práva a povinnosti pracovníkov daňových orgánov

(1)
Pracovníci daňových orgánov sú oprávnení
a)
vykonávať všetky úkony potrebné na výkon správy a kontroly daní a dotácií v zmysle tohto zákona,
b)
vstupovať do všetkých prevádzkových priestorov a zariadení kontrolovaného subjektu, ak si to vyžaduje vykonanie kontrolných úkonov,
c)
zabezpečiť preverovaný materiál alebo obstarať si odpisy, výpisy a kópie preverovaných dokladov, ak je nebezpečenstvo, že sa stratí alebo zničí,
d)
požadovať od kontrolovaných subjektov v určených termínoch predloženie potrebných dokladov, ktorých povinnosť vedenia je ustanovená všeobecne záväznými právnymi predpismi súvisiacimi s výkonom správy a kontroly daní a dotácií,
e)
požadovať výsledky previerok vykonaných inými poverenými štátnymi orgánmi, pokiaľ je predpoklad, že predmet a výsledky ich kontroly napomôžu k riadnemu výkonu kontroly daní a dotácií,
f)
podať podnet na zrušenie registrácie podnikateľa.7)
(2)
Pracovníci daňových orgánov sú povinní
a)
preukázať sa pred začatím kontroly daňovému subjektu a príjemcovi dotácie kontrolným preukazom a príkazom na výkon kontroly podpísaným oprávneným pracovníkom daňového orgánu,
b)
vyhotoviť a prerokovať s daňovým subjektom a príjemcom dotácií protokol o vykonanej kontrole, v ktorom bude záväzne deklarovaný výsledok kontroly,
c)
zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli pri výkone správy a kontrole daní a dotácií v daňových subjektoch a u príjemcov dotácií, ak osobitný predpis neustanovuje inak.8) Nedodržanie tejto povinnosti sa posudzuje ako zneužitie právomoci verejného činiteľa.
(3)
Pracovníci daňových orgánov nesmú zárobkovo vykonávať kontrolnú, daňovú a účtovnú poradenskú alebo podobnú činnosť pre daňovníkov, platiteľov daní a príjemcov dotácií. Zároveň nesmú vykonávať činnosť audítorov, revízorov účtov, členov dozorných alebo správnych rád alebo členov predstavenstiev.
(4)
Práva a povinnosti uvedené v odsekoch 1 a 2 majú aj pracovníci ministerstva pri výkone kontroly podľa § 6 ods. 1 písm. c).

§ 9

Právna ochrana pracovníkov daňových orgánov

(1)
Pracovníci daňových orgánov požívajú pri plnení úloh podľa tohto zákona právnu ochranu verejných činiteľov.9)
(2)
V prípade požiadania daňových orgánov o ochranu pri výkone správy a kontroly sú príslušné oddelenia polície povinné v odôvodnených prípadoch zabezpečiť účasť svojich pracovníkov pri výkone kontroly, aby nedošlo k ohrozeniu ich zdravia.

§ 10

Pokuty

(1)
Daňové orgány môžu uložiť právnickým a fyzickým osobám pokutu až do výšky 10 % daňového základu za marenie výkonu kontroly a neplnenie povinností ustanovených týmto zákonom. Pri ukladaní pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, dobu trvania a následky porušenia povinností vyplývajúcich z § 11.
(2)
Právo uložiť pokutu podľa odseku 1 má aj ministerstvo pri výkone kontroly podľa § 6 ods. 1 písm. c).
(3)
Pre konanie o uložení pokuty platia ustanovenia zákona o správnom konaní.10)
(4)
Pokutu možno uložiť najneskôr do jedného roka odo dňa, keď sa príslušný orgán dozvedel o porušení povinnosti a do troch rokov odo dňa porušenia povinnosti podľa odseku 1.
(5)
Výnos pokút je príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

§ 11

Povinnosti daňových subjektov a príjemcov dotácií

(1)
Daňové subjekty a príjemcovia dotácií a ich pracovníci sú povinní poskytnúť preukaznú dokumentáciu o určení daňových povinností a čerpaní dotácií v zmysle zásad na poskytovanie dotácií a vytvárať primerané vecné a priestorové podmienky na výkon kontroly.
(2)
Povinnosti daňových subjektov a príjemcov dotácií a ich pracovníkov sa vzťahujú aj na výkon kontroly vykonávaný ministerstvom podľa § 6 ods. 1 písm. c).

Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia

(§ 12-14)

§ 12

(1)
Pre konanie vo veciach daní platia osobitné predpisy.11)
(2)
Daňové orgány sa zriaďujú z doterajších krajských finančných správ, Finančnej správy hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, okresných finančných správ, Mestskej finančnej správy Košice a obvodných finančných správ v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave.
(3)
Právo hospodárenia s národným majetkom doposiaľ užívaným finančnými správami prechádza bezodplatne na daňové riaditeľstvá a ministerstvo.
(4)
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov pracovníkov finančných správ prechádzajú v rozsahu pôsobnosti tohto zákona na daňové orgány.
(5)
Na daňové orgány prechádzajú pohľadávky a záväzky finančných správ v rozsahu pôsobnosti tohto zákona.
(6)
Pokiaľ sa v doterajších zákonoch a iných všeobecne záväzných právnych predpisoch používajú názvy okresné finančné správy a krajské finančné správy, rozumejú sa tým daňové úrady a daňové riaditeľstvá.
(7)
Daňové úrady zriadené podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 193/1990 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 115/1970 Zb. o finančných správach v znení neskorších predpisov, o zmenách v správe dôchodkovej dane a poľnohospodárskej dane a o rozpočtovom určení výnosu a správe dane z príjmov obyvateľstva, sa považujú za zriadené podľa tohto zákona.

§ 13

Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 115/1970 Zb. o finančných správach v znení čl. II zákona Slovenskej národnej rady č. 124/1985 Zb., čl. II zákona Slovenskej národnej rady č. 212/1988 Zb. a čl. I, čl. IV bod 3 a čl. V zákona Slovenskej národnej rady č. 193/1990 Zb.

§ 14

Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
F. Mikloško v. r.



V. Mečiar v. r.
Poznámky
1)
Zákon SNR č. 193/1990 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 115/1970 Zb. o finančných správach v znení neskorších predpisov, o zmenách v správe dôchodkovej dane a poľnohospodárskej dane a o rozpočtovom určení výnosu a správe dane z príjmov obyvateľstva.

Zákon č. 143/1961 Zb. o domovej dani.

Zákon SNR č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch.
2)
Zákon SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona SNR č. 524/1990 Zb.
3)
§ 9 zákona č. 36/1965 Zb. o dani z príjmov z literárnej a umeleckej činnosti v znení zákona č. 160/1968 Zb.

§ 10 vyhlášky Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej socialistickej republiky a Ministerstva financií Slovenskej socialistickej republiky č. 161/1976 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o dani zo mzdy.
4)
5)
§ 3 ods. 7 zákona č. 157/1989 Zb. o dôchodkovej dani v znení zákona č. 108/1990 Zb.
6)
7)
§ 11 ods. 2 zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov.
8)
Vyhláška ministra štátnej kontroly č. 75/1959 Ú. v., ktorou sa vydávajú metodické pokyny pre kontrolnú činnosť.
9)
§ 89 ods. 8 zákona č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
11)
Vyhláška Ministerstva financií č. 16/1962 Zb. o konaní vo veciach daní a poplatkov.

Zákon č. 71/1967 Zb.