Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

263/1993 Z. z. v znení účinnom od 1. 1. 1994 do 14. 4. 1994
263
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 1. októbra 1993
o verejnom obstarávaní tovarov, služieb a verejných prác (Zákon o verejnom obstarávaní)

PRVÁ ČASŤ

ZÁKLADNÉ USTANOVENIA (§ 1-3)

§ 1

Účel zákona

(1)
Účelom zákona je ustanoviť formy a pravidlá postupu pri verejnom obstarávaní tovarov, služieb a verejných prác uhrádzaných z verejných prostriedkov s cieľom dosiahnuť ich efektívne využitie, zabezpečiť priehľadnosť procesu obstarávania a zvýšiť konkurenčné prostredie.
(2)
Zákon sa nevzťahuje na verejné obstarávanie tovarov, služieb a verejných prác, ktoré môže
a)
ohroziť bezpečnosť štátu alebo jeho obranu,1)
b)
porušiť patentové alebo autorské právo,2)
c)
porušiť záväzky vyplývajúce z medzinárodných dohôd a zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.

§ 2

Vymedzenie pojmov

(1)
Verejné obstarávanie je proces získavania predmetu záujmu zhotovením, kúpou, nájmom a inými právnymi formami3) (ďalej len „obstarávanie“), pričom týmto predmetom sú tovary, služby alebo verejné práce.
(2)
Obstarávateľ je právnická osoba zapojená na štátny rozpočet Slovenskej republiky alebo rozpočet obce4) a má zabezpečené finančné krytie na predmet obstarávania. Ďalej je obstarávateľ právnická alebo fyzická osoba, ktorej boli na obstarávanie poskytnuté prostriedky štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, peňažná alebo iná forma pomoci zo štátneho fondu alebo z rozpočtu obce.
(3)
Tovar sú suroviny, výrobky, zariadenia, elektrina a iné predmety v pevnom, kvapalnom alebo plynnom skupenstve.
(4)
Služby sú výsledky činnosti určenej na výrobu alebo konečnú spotrebu.
(5)
Verejné práce sú práce na vytvorenie diel, z ktorých charakteru vyplýva uspokojovanie verejných potrieb a sú uhrádzané z verejných prostriedkov.
(6)
Verejné prostriedky sú prostriedky vyčlenené z výdavkov štátneho rozpočtu, štátnych fondov a prostriedky obcí.4)
(7)
Uchádzač je budúci možný dodávateľ, ktorý vstupuje alebo je vyzvaný, aby vstúpil do procesu obstarávania s cieľom získať verejnú objednávku.
(8)
Verejné objednávky sú objednávky tovarov, služieb a verejných prác uhrádzané z verejných prostriedkov.
(9)
Zábezpeka je zloženie finančných prostriedkov, iných cenín alebo bankovej záruky vo výške určenej obstarávateľom na jeho účet. Slúži na zabezpečenie plnenia povinnosti uchádzača, ktorý sa zúčastní na verejnom obstarávaní.
(10)
Súťažné podklady sú písomné, prípadne aj grafické podklady nevyhnutné na vypracovanie súťažného návrhu.

§ 3

Formy obstarávania

(1)
Základnou formou obstarávania je obchodná verejná súťaž5) (ďalej len „verejná súťaž“).
(2)
Ďalšími formami obstarávania sú
a)
užšia súťaž,
b)
rokovacie konanie,
c)
cenová ponuka.
(3)
Mimoriadnou formou obstarávania je priame zadanie.

DRUHÁ ČASŤ

POSTUP PRI OBSTARÁVANÍ TOVAROV, SLUŽIEB A VEREJNÝCH PRÁC VEREJNOU SÚŤAŽOU (§ 4-16)

§ 4

Vyhlásenie verejnej súťaže

(1)
Verejná súťaž sa vyhlasuje vždy pre neobmedzený počet uchádzačov.
(2)
Obstarávateľ postupuje pri verejnej súťaži podľa osobitného predpisu5) a ustanovení tohto zákona.
(3)
Oznámenie o vyhlásení verejnej súťaže sa uverejní v Obchodnom vestníku Slovenskej republiky.
(4)
Oznámenie o vyhlásení verejnej súťaže obsahuje okrem podmienok verejnej súťaže6) aj
a)
spôsob, miesto a čas získania súťažných podkladov a výšku úhrady za súťažné podklady,
b)
označenie jazyka, v ktorom sú súťažné podklady prístupné.
(5)
Ak je súčasťou podmienok verejnej súťaže predkvalifikácia, oznámenie o vyhlásení verejnej súťaže obsahuje aj
a)
spôsob a miesto získania predkvalifikačných požiadaviek,
b)
miesto a termín predloženia predkvalifikačných dokladov.
(6)
Predkvalifikácia je identifikovanie uchádzačov vo verejnej súťaži, ktorí sú spôsobilí na dodanie tovarov, služieb alebo verejných prác. Predkvalifikačnými dokladmi sú doklady, ktoré preukazujú technickú, finančnú a inú spôsobilosť uchádzača.7)
(7)
Obstarávateľ je povinný vyhlásiť verejnú súťaž v Obchodnom vestníku Slovenskej republiky a v obdobných periodikách v zahraničí, a ak také nie sú, v zahraničnej periodickej tlači
a)
pri tovaroch a službách v hodnote nad 130 tis. ECU,
b)
pri verejných prácach stavebného charakteru v hodnote nad 5 miliónov ECU,
c)
pri ostatných verejných prácach v hodnote nad 400 tis. ECU.
(8)
Zoznam zahraničnej periodickej tlače na účely uvedené v odseku 7 vydáva pre obstarávateľov Ministerstvo dopravy, spojov a verejných prác Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) s platnosťou na jeden rok.

§ 5

Účasť a vylúčenie uchádzačov z verejnej súťaže

(1)
Na verejnej súťaži sa môžu zúčastniť všetci uchádzači, ktorých návrh na uzavretie zmluvy (ďalej len „súťažný návrh“) obsahovo zodpovedá podmienkam verejnej súťaže.8)
(2)
Obstarávateľ vylúči uchádzača, ak ten poskytol, ponúkol, alebo sľúbil poskytnúť zamestnancom, splnomocnencom alebo štatutárnym orgánom obstarávateľa úplatok9) s cieľom získať výhodu vo verejnej súťaži. Vylúčenie uchádzača z týchto dôvodov obstarávateľ zaznamená v dokumentácii o verejnej súťaži (§ 16) a vylúčenie oznámi uchádzačovi.
(3)
Verejná súťaž je platná, ak sa na nej zúčastnia najmenej traja uchádzači, ktorí splnili podmienky verejnej súťaže.

§ 6

Poskytovanie súťažných podkladov

(1)
Obstarávateľ poskytne uchádzačom súťažné podklady s podmienkami verejnej súťaže v súlade s postupom a požiadavkami uvedenými v oznámení o vyhlásení verejnej súťaže.
(2)
Ak je podmienkou verejnej súťaže aj predkvalifikácia, obstarávateľ rozhodne o spôsobilosti uchádzača a poskytne súťažné podklady každému uchádzačovi, ktorý sa predkvalifikoval a zaplatil požadovanú úhradu za súťažné podklady.
(3)
Výška úhrady za súťažné podklady určená obstarávateľom nesmie presahovať náklady na ich reprodukciu.

§ 7

Obsah súťažných podkladov

(1)
Súťažné podklady obsahujú
a)
podrobné vymedzenie predmetu obstarávania,
b)
informácie o požadovaných technických a kvalitatívnych charakteristikách tovaru, služieb a verejných prác, ktoré sa majú obstarať,
c)
pokyny na zostavenie súťažného návrhu vrátane typu zmluvy, ktorej uzavretie bude výsledkom verejnej súťaže,10)
d)
určenie minimálneho rozsahu súťažného návrhu, prípadne možnosť rozdelenia predmetu obstarávania na časti,
e)
vymedzenie rozsahu prípustných zmien v súťažnom návrhu, ak sú povolené,
f)
miesto a termín otvárania súťažných návrhov,
g)
kritériá, ktoré sa použijú pri ohodnotení kvalifikácie uchádzačov,
h)
kritériá rozhodujúce pri určení najvhodnejšieho súťažného návrhu,
i)
lehota, počas ktorej je uchádzač svojím súťažným návrhom viazaný,
j)
meno, funkciu a adresu zodpovedných osôb obstarávateľa určených na styk s uchádzačmi,
k)
požiadavku na dokumenty, ktorými uchádzač preukazuje svoju kvalifikáciu,
l)
podmienky alternatívneho riešenia, ak je povolené,
m)
požiadavku na špecifikáciu navrhnutej ceny a podmienky11) na spracovanie súťažných návrhov podstatných pre obstarávateľa,
n)
určenie meny, resp. viacerých mien, v ktorej sa navrhnuté ceny môžu predkladať,
o)
požiadavky obstarávateľa na zábezpeku, podmienky disponovania s ňou, podmienky jej prepadnutia a termín jej vrátenia,
p)
určenie meny, ktorá sa použije pri vyhodnotení verejnej súťaže vyhlásenej podľa § 4 ods. 7, a finančnej inštitúcie, ktorej okamžitý kurz sa použije, ak bolo povolené predkladať návrhy vo viacerých menách.
(2)
Kvalifikácia sa preukazuje dokladom o technickej, finančnej a inej spôsobilosti uchádzača.
(3)
Obstarávateľ môže žiadať, aby uchádzači do svojho súťažného návrhu zahrnuli konkrétneho zmluvného partnera. Podmienkou je, že takýto zmluvný partner (nominovaný subdodávateľ) je vybratý postupom podľa tohto zákona na čiastkové plnenie vzťahujúce sa na hlavný predmet obstarávania. Uchádzači do svojho súťažného návrhu prevezmú podmienky nominovaného subdodávateľa bez zmien. Tie sú v takomto prípade súčasťou súťažných podkladov, ktoré poskytne obstarávateľ všetkým uchádzačom.
(4)
V súťažných podkladoch nesmú byť uvedené žiadne údaje chránené autorskými právami,2) údaje tvoriace predmet obchodného tajomstva,12) alebo požiadavky neúmerné k predmetu obstarávania, ktorými obstarávateľ obmedzuje účasť uchádzačov na verejnej súťaži.

§ 8

Forma dorozumievania

Odovzdávanie podkladov, oznámení, rozhodnutí a iné dorozumievanie medzi obstarávateľom a uchádzačom sa uskutočňujú formou, ktorá zabezpečí trvalé zachytenie obsahu.13) Obstarávateľ je povinný zvoliť také dorozumievacie prostriedky, ktoré sú rovnako prístupné každému uchádzačovi.

§ 9

Vysvetľovanie súťažných podkladov

Uchádzači môžu požiadať obstarávateľa o vysvetlenie súťažných podkladov. Obstarávateľ odpovie na každý dopyt uchádzačov, ktorý dostal 14 dní pred lehotou určenou na predkladanie súťažných návrhov. Spresnenie podkladov na základe dopytu niektorého z uchádzačov obstarávateľ preukázateľne oznámi do siedmich dní od termínu doručenia všetkým uchádzačom, ktorí si prevzali súťažné podklady.

§ 10

Jazyk súťažných návrhov

Súťažné návrhy sa vypracúvajú a predkladajú v jazyku, v ktorom sú vypracované súťažné podklady, alebo v ďalších jazykoch, ktoré obstarávateľ uviedol v podmienkach verejnej súťaže.

§ 11

Predloženie súťažných návrhov

(1)
Obstarávateľ určí v podmienkach verejnej súťaže miesto a lehotu, t.j. hodinu, deň, mesiac a rok stredoeurópskeho času, na predkladanie súťažných návrhov, do uplynutia ktorej musia byť súťažné návrhy doručené.14)
(2)
Súťažné návrhy podpísané štatutárnym orgánom uchádzači doručia v zapečatenom obale s výrazným označením „súťaž“ a heslom verejnej súťaže. Ak uchádzač predkladá návrh osobne, obstarávateľ mu vydá potvrdenie o prevzatí s uvedením dátumu a času prevzatia. Každý uchádzač môže predložiť do verejnej súťaže len jeden súťažný návrh.
(3)
Obstarávateľ uchováva súťažné návrhy v neporušenom stave až do termínu otvárania súťažných návrhov.
(4)
Súťažný návrh doručený po lehote na predkladanie súťažných návrhov obstarávateľ vráti odosielateľovi neotvorený.

§ 12

Zábezpeka

(1)
Obstarávateľ určí v podmienkach verejnej súťaže výšku zábezpeky, peňažný ústav, v ktorom musí byť zložená, podmienky zloženia a prepadnutia zábezpeky v prospech obstarávateľa.
(2)
Pred predložením súťažného návrhu môže uchádzač požiadať obstarávateľa o súhlas, aby namiesto neho poskytla zábezpeku iná osoba a obstarávateľ je povinný neodkladne odpovedať.
(3)
Obstarávateľ po uplynutí lehoty na oznámenie vybraného návrhu alebo odmietnutí všetkých predložených súťažných návrhov vráti zábezpeku do siedmich dní všetkým uchádzačom okrem prípadov, keď zábezpeka prepadá.

§ 13

Otváranie súťažných návrhov

(1)
Obstarávateľ zriaďuje na otváranie súťažných návrhov komisiu, ktorá je najmenej trojčlenná.
(2)
Súťažné návrhy otvára komisia v čase a na mieste určenom v podmienkach verejnej súťaže. Termín otvárania súťažných návrhov je zhodný s termínom, ktorým sa končí lehota na predkladanie súťažných návrhov.
(3)
Uchádzači alebo nimi písomne poverení zástupcovia majú právo zúčastniť sa na otváraní súťažných návrhov.
(4)
Pred otvorením prvého súťažného návrhu predseda komisie overí neporušenosť obalov a oznámi ich celkový počet. Súťažné návrhy sa otvárajú postupne a všetky ich časti sa označia príslušným poradovým číslom súťažného návrhu.
(5)
Účastníkom otvárania súťažných návrhov sa oznámia obchodné mená a sídla uchádzačov, ako aj navrhnuté ceny. Ďalší obsah súťažných návrhov sa neoznamuje.
(6)
Súťažný návrh, ktorého obsah nezodpovedá uverejneným podmienkam verejnej súťaže, nemožno zahrnúť do vyhodnotenia súťažných návrhov.
(7)
O otváraní súťažných návrhov, ich formálnej správnosti a prípadnom vylúčení súťažných návrhov komisia spisuje záznam.

§ 14

Vyhodnotenie súťažných návrhov

(1)
Obstarávateľ si po spísaní záznamu o otváraní súťažných návrhov na ich vyhodnotenie zriaďuje najmenej trojčlennú komisiu.
(2)
Člen komisie musí byť morálne bezúhonný, nesmie byť uchádzačom, ani osobou v pracovnom alebo príbuzenskom vzťahu k uchádzačovi, ani spoločníkom alebo členom orgánu právnickej osoby, ktorá sa uchádza o verejnú objednávku.
(3)
Členom komisie je spravidla aj zástupca záujmového združenia z podnikateľskej sféry.15)
(4)
Do komisie na základe požiadavky obstarávateľa môže ministerstvo delegovať na tento účel odborne pripravených expertov rôznej profesie a príslušného zamerania.
(5)
Komisia môže požiadať uchádzačov o vysvetlenie ich súťažných návrhov, ak to podmienky verejnej súťaže umožňujú, ale nesmie vyzývať, ani prijať návrh uchádzača na zmenu súťažného návrhu tak, aby sa jeho súťažný návrh zvýhodnil.
(6)
Pri hodnotení súťažných návrhov komisia postupuje len podľa kritérií uvedených v podmienkach verejnej súťaže.
(7)
Komisia vyhodnotí súťažné návrhy, určí najvhodnejší návrh a môže ustanoviť poradie ďalších súťažných návrhov podľa splnenia podmienok a kritérií ustanovených v podmienkach verejnej súťaže. O vyhodnotení komisia spíše záznam.
(8)
Súťažné návrhy nesmie obstarávateľ použiť bez súhlasu uchádzačov.
(9)
Informácie o obsahu hodnotených súťažných návrhov a ustanovení ich poradia sú dôverné a obstarávateľ a členovia komisie ich nesmú uverejniť, ani poskytnúť iným osobám s výnimkou osôb uvedených v § 16 ods. 2.

§ 15

Prijatie súťažného návrhu

(1)
Po vyhodnotení verejnej súťaže je obstarávateľ povinný bez zbytočného odkladu písomne vyrozumieť víťaza verejnej súťaže, že jeho súťažný návrh prijíma, a ostatných uchádzačov vyrozumie v lehote na oznámenie vybraného návrhu o tom, že vo verejnej súťaži neuspeli.
(2)
V prípade, ak verejná súťaž bude ukončená bez výberu najvhodnejšieho návrhu,16) obstarávateľ o tom vyrozumie všetkých uchádzačov vo verejnej súťaži.
(3)
Po uplynutí lehoty na oznámenie vybraného návrhu obstarávateľ oznámi výsledok verejnej súťaže, ak bol vybraný víťaz, jeho obchodné meno, trvalý pobyt alebo sídlo, spôsobom, akým bola vyhlásená.

§ 16

Dokumentácia o verejnej súťaži

(1)
Obstarávateľ eviduje dokumentáciu o verejnej súťaži priebežne až do skončenia verejnej súťaže. Dokumentácia o verejnej súťaži obsahuje najmä
a)
oznámenie o vyhlásení verejnej súťaže,
b)
záznam o vyhodnotení predkvalifikácie, ak sa konala,
c)
súťažné podklady,
d)
zmeny, doplnky a odpovede na otázky k súťažným podkladom a podmienkam verejnej súťaže,
e)
súťažné návrhy (návrh na uzavretie zmluvy),
f)
záznam z otvárania súťažných návrhov,
g)
záznam o vyhodnotení súťažných návrhov.
(2)
Obstarávateľ poskytne požadované časti dokumentácie o verejnej súťaži v prípade ich vyžiadania príslušnému súdu, Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky, Ministerstvu financií Slovenskej republiky, Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky a ministerstvu (§ 21).
(3)
Za úplnosť dokumentácie o verejnej súťaži zodpovedá obstarávateľ.
(4)
Obstarávateľ doručí do 14 dní po lehote na oznámenie vybraného návrhu výpis z dokumentácie o verejnej súťaži, v ktorom budú uvedené identifikačné údaje predmetu obstarávania, maximálna a minimálna ponúknutá cena tovaru, služieb alebo verejných prác ministerstvu v prípade verejnej súťaže, v ktorej žiadny z uchádzačov neuspel.
(5)
Obstarávateľ dokumentáciu o verejnej súťaži archivuje17) 10 rokov.

TRETIA ČASŤ

ĎALŠIE FORMY OBSTARÁVANIA (§ 17-19)

§ 17

Užšia súťaž

(1)
Užšia súťaž je výzva na podávanie súťažných návrhov, ktorú obstarávateľ doručí určitému počtu uchádzačov, najmenej však trom uchádzačom. Pre obsah výzvy platí § 4 ods. 4.
(2)
Obstarávateľ môže použiť formu užšej súťaže, ak je splnená niektorá z týchto podmienok:
a)
vyhlásenie verejnej súťaže je vylúčené z dôvodu ochrany štátneho tajomstva,
b)
organizovanie verejnej súťaže je z hľadiska vynaloženia nákladov a času na jej uskutočnenie preukázateľne neprimerané dosiahnuteľným výhodám alebo hodnote požadovaného predmetu zmluvy,
c)
predchádzajúca verejná súťaž nesplnila svoj účel,
d)
na predmet obstarávania najmä vzhľadom na požadovanú spoľahlivosť jeho plnenia alebo spôsobilosť uchádzača preukázateľne prichádza do úvahy len obmedzený počet uchádzačov,
e)
ide o špecifické formy verejných prác.18)
(3)
Obstarávateľ do užšej súťaže zaradí uchádzačov, ktorí nemohli byť vyhodnotení v predchádzajúcej verejnej súťaži na ten istý predmet obstarávania v dôsledku nedostatočného počtu uchádzačov.
(4)
Pri postupe podľa tejto formy obstarávania inak platia ustanovenia § 4 ods. 2§ 5 až § 16. Použitie tejto formy obstarávania musí obstarávateľ zdôvodniť v dokumentácii o užšej súťaži.

§ 18

Rokovacie konanie

(1)
Rokovacie konanie je spresňovanie predmetu obstarávania a podmienok výberu uchádzača na základe výzvy na podávanie návrhu na uzavretie zmluvy určitému počtu uchádzačov, najmenej však trom.
(2)
Obstarávateľ postupuje formou rokovacieho konania, ak
a)
nie je schopný určiť špecifikáciu tovaru, služieb alebo verejných prác,
b)
predchádzajúca súťaž podľa § 3 ods. 1 a § 3 ods. 2 písm. a) nesplnila svoj účel,
c)
obstarávanie je takého charakteru, pri ktorom by obstarávateľ nemohol v požadovaných termínoch použiť formu obstarávania podľa § 3 ods. 1 a § 3 ods. 2 písm. a). Obstarávateľ musí preukázať, že časovú tieseň nebolo možné predvídať a že ju nezavinil sám.
(3)
Obsahom výzvy je najmä
a)
všeobecný popis predmetu obstarávania,
b)
požadovaný termín splnenia predmetu obstarávania,
c)
miesto realizácie,
d)
miesto a termín prvého rokovania.
(4)
Všetky podklady, špecifikácie a ďalšie informácie o predmete obstarávania poskytne obstarávateľ pri rokovaniach v rovnakej miere všetkým uchádzačom. V priebehu rokovaní si obstarávateľ overí technickú, finančnú a inú spôsobilosť uchádzačov.
(5)
Rokovania s uchádzačmi sa organizujú jednotlivo, sú dôverné pre všetkých účastníkov a informácie o nich sa zaznamenajú do dokumentácie o rokovacom konaní.
(6)
Po ukončení rokovaní obstarávateľ uchádzačom oznámi lehotu na predloženie návrhov na uzavretie zmluvy a lehotu na oznámenie najvhodnejšieho návrhu.
(7)
Obstarávateľ si pre výber najvhodnejšieho návrhu na uzavretie zmluvy zriaďuje najmenej trojčlennú komisiu. Pre jej zriadenie platia ustanovenia § 14 ods. 2, 3 a 4.
(8)
Komisia uskutočňuje vyhodnotenie všetkých predložených návrhov súčasne. Obstarávateľ zabezpečí odovzdanie návrhov komisii v neporušenom obale označenom heslom.
(9)
Komisia vyberie najvhodnejší návrh na uzavretie zmluvy, ak ho predložili najmenej traja uchádzači, a obstarávateľ uzavrie zmluvu s úspešným uchádzačom. Ostatným uchádzačom bez zbytočného odkladu oznámi, že neuspeli.
(10)
Obstarávateľ eviduje dokumentáciu, ktorá obsahuje zdôvodnenie použitej formy obstarávania, výzvu na podávanie návrhov na uzavretie zmluvy, podklady poskytnuté uchádzačom, doklady o spôsobilosti uchádzačov podľa odseku 4, predložené návrhy na uzavretie zmluvy a záznam komisie o výbere najvhodnejšieho návrhu.

§ 19

Cenová ponuka

(1)
Cenová ponuka je forma obstarávania služieb a sériovo vyrábaných tovarov, pri ktorých nie je potrebná osobitná špecifikácia, sú bežné na trhu a ich predpokladaná cena nepresahuje limit ustanovený v odseku 2.
(2)
Obstarávateľ použije formu cenovej ponuky ďalej, ak súčet predpokladaných cien predmetov obstarávania rovnakého charakteru uvedených v odseku 1, ktorých dodanie sa má uskutočniť v období dvanástich po sebe idúcich mesiacoch, je menší ako 100 tis. Sk. Obstarávateľ nesmie rozdeliť obstarávanie služieb alebo tovarov formou cenovej ponuky s cieľom nedodržať ustanovený limit.
(3)
Výzva na podanie cenovej ponuky je platná, ak ju akceptujú aspoň traja uchádzači.
(4)
Výzva na podanie cenovej ponuky obsahuje predmet obstarávania, termín predloženia cenovej ponuky, termín splnenia predmetu obstarávania a lehotu na oznámenie výsledku.
(5)
Uchádzač v cenovej ponuke uvedie cenu tovaru alebo služieb, základné kvalitatívne parametre predmetu obstarávania, termín jeho dodania, a ak ide o právnickú osobu, pripojí doklad o právnej subjektivite.
(6)
Obstarávateľ nesmie s uchádzačmi vyjednávať o výške ceny. Uchádzač môže predložiť len jednu cenovú ponuku, ktorú nesmie meniť.
(7)
Obstarávateľ uzavrie zmluvu s uchádzačom, ktorý ponúkne najnižšiu cenu za podmienok uvedených v odseku 4. Ostatným uchádzačom oznámi, že neuspeli.
(8)
O výsledku výberu cenovej ponuky sa vedie dokumentácia, ktorej súčasťou je zdôvodnenie formy obstarávania, výzva na podanie cenovej ponuky, cenové ponuky a zdôvodnenie výberu.

ŠTVRTÁ ČASŤ

MIMORIADNA FORMA OBSTARÁVANIA (§ 20)

§ 20

Priame zadanie

Obstarávateľ použije formu priameho zadania jednému uchádzačovi, ak je splnená jedna z týchto podmienok:
a)
požadovaný tovar, služby alebo verejné práce sú preukázateľne dostupné iba z jedného zdroja, alebo uchádzač má výhradné práva k predmetu obstarávania,
b)
za okolností uvedených v § 18 ods. 2, písm. c),
c)
požadovaný tovar, služby alebo práce dopĺňajú predchádzajúce plnenie, pričom nedochádza ku kapacitnému rastu,
d)
ak je obstaranie požadovaného tovaru, služieb alebo prác predmetom štátneho tajomstva,
e)
potreba a predmet obstarania je dôsledkom prírodnej katastrofy alebo inej mimoriadnej udalosti, ktorej následky treba urýchlene odstrániť,
f)
predpokladaná cena tovarov a služieb je menšia ako 10 tis. Sk.

PIATA ČASŤ

ŠTÁTNY DOHĽAD NAD VEREJNÝM OBSTARÁVANÍM (§ 21-24)

§ 21

Pôsobnosť ministerstva

(1)
Štátny dohľad nad verejným obstarávaním vykonáva ministerstvo.
(2)
Ministerstvo
a)
dohliada na dodržiavanie tohto zákona a na zistené nedostatky19) upozorňuje nadriadený orgán obstarávateľa a Ministerstvo financií Slovenskej republiky,
b)
dohliada na pripravenosť obstarávania akcií limitovaných v § 4 ods. 7,
c)
vykonáva previerky použitých foriem obstarávania,
d)
navrhuje obstarávateľovi zrušenie súťaží v prípadoch porušenia tohto zákona, ak to umožňujú podmienky verejnej súťaže,20)
e)
zaujíma stanoviská k sťažnostiam, petíciám, oznámeniam a podnetom v oblasti verejného obstarávania,
f)
metodicky usmerňuje účastníkov procesu obstarávania.

§ 22

Podávanie podnetov

(1)
Pri sťažnostiach, petíciách, oznámeniach a podnetoch týkajúcich sa porušenia tohto zákona sa postupuje podľa osobitných predpisov.21)
(2)
Zneužívanie informácií v obchodnom styku a machinácie pri verejnej súťaži sú trestné.22)

§ 23

Sankcie

Nedodržanie ustanovení tohto zákona pri obstarávaní z verejných prostriedkov sa považuje za porušenie rozpočtovej disciplíny23) s následnou neplatnosťou obstarania za podmienok porušenia tohto zákona a osobným sankčným postihom príslušných pracovníkov, zodpovedných za porušenie tohto zákona.

§ 24

Súdne spory

Spory z právnych úkonov v rámci obstarávacieho procesu riešia súdy.

ŠIESTA ČASŤ

PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA (§ 25-27)

§ 25

Prechodné ustanovenie

Súťaže vyhlásené pred dňom účinnosti tohto zákona sa dokončia podľa dosiaľ platných predpisov.

§ 26

Zrušovacie ustanovenie

Zrušuje sa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 219/1992 Zb. o postupe pri obstarávaní štátnej výstavby.

§ 27

Účinnosť

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1994.
Michal Kováč v. r.



Ivan Gašparovič v. r.



Vladimír Mečiar v. r.
Poznámky
1)
Zákon č. 102/1971 Zb. o ochrane štátneho tajomstva v znení zákona č. 383/1990 Zb.

Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 419/1990 Zb. o základných skutočnostiach tvoriacich predmet štátneho tajomstva.

Nariadenie vlády Československej socialistickej republiky č. 148/1971 Zb. o ochrane hospodárskeho a služobného tajomstva v platnom znení.
2)
Zákon č. 35/1965 Zb. o literárnych, vedeckých a umeleckých dielach (autorský zákon) v znení zákona č. 89/1990 Zb., zákona č. 468/1991 Zb. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 13/1993 Z. z.

Zákon č. 527/1990 Zb. o vynálezoch, priemyselných vzoroch a zlepšovacích návrhoch v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení zákona č. 264/1992 Zb. a zákona č. 600/1992 Zb.

Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
4)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky v znení neskorších prepisov.
7)
Napr. § 5 Živnostenského zákona a § 46a zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) v znení zákona č. 103/1990 Zb. a zákona č. 262/1992 Zb.
11)
§ 2 ods. 1 zákona č.526/1990 Zb. o cenách.
15)
Napr. Zväz podnikateľov Slovenska, Zväz stavebných podnikateľov Slovenska.
17)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 149/1975 Zb. o archívnictve v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 571/1991 Zb.
21)
Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve.

Vládna vyhláška č. 150/1958 Ú.v. o vybavovaní sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich.
23)
§ 12 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky.