Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

2/2004 Z. z. v znení účinnom od 1. 1. 2005 do 31. 12. 2005
2
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
zo 17. decembra 2003,
ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia
Vláda Slovenskej republiky podľa § 7 ods. 10 písm. a) až h) zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení (ďalej len „zákon“) nariaďuje:

§ 1

Predmet úpravy

Toto nariadenie ustanovuje podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia v rozsahu splnomocnení obsiahnutých v § 4 ods. 18§ 7 ods. 10 zákona.

Určovanie normatívov podľa § 4 ods. 1 zákona pre školy okrem špeciálnych škôl

(§ 2-9)

§ 2

Kategórie škôl s jednotnými normatívmi

(1)
Kategórie škôl s jednotným mzdovým normatívom podľa § 4 ods. 5 zákona
a)
základné školy,
b)
gymnáziá a obchodné akadémie,
c)
športové gymnáziá,
d)
stredné odborné školy okrem obchodných akadémií a škôl podľa písmena e), f) a g),
e)
stredné zdravotnícke školy,
f)
stredné odborné školy umeleckého zamerania,
g)
konzervatóriá,
h)
stredné odborné učilištia a učilištia, ktoré zabezpečujú iba teoretické vyučovanie,
i)
stredné odborné učilištia a učilištia, ktoré zabezpečujú teoretické aj praktické vyučovanie,
j)
strediská praktického vyučovania.
(2)
Kategórie škôl s jednotným normatívom na teplo podľa § 3 ods. 7 sú školy v miestach s teplotným pásmom I. až VIII.
(3)
Kategórie škôl s jednotným normatívom na prevádzku okrem tepla podľa § 3 ods. 7
a)
školy so štandardnou prevádzkovou náročnosťou tvorené školami podľa odseku 1 písm. a), b), d), e), f), g), h) a j),
b)
školy so zvýšenou prevádzkovou náročnosťou tvorené školami podľa odseku 1 písm. i) a špeciálnymi strednými školami podľa § 9a ods. 3,
c)
školy s vysokou prevádzkovou náročnosťou tvorené školami podľa odseku 1 písm. c) a špeciálnymi základnými školami podľa § 9a ods. 3.
(4)
Kategórie škôl s jednotným normatívom na výchovno-vzdelávací proces a s jednotným normatívom na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov podľa § 3 ods. 7 sú zhodné s kategóriami škôl podľa odseku 1.

§ 3

Postup pri výpočte normatívov pre školy na kalendárny rok

(1)
Z finančných prostriedkov na bežné výdavky rozpočtovaných na kalendárny rok v kapitole Ministerstva školstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) podľa § 3 ods. 2 písm. a) a c) zákona sa odpočítajú finančné prostriedky na bežné výdavky pre špeciálne materské školy, špeciálne výchovné zariadenia a zariadenia špeciálnopedagogického poradenstva (ďalej len „špeciálne školské zariadenia"), špeciálne školy, neštátne základné umelecké školy, štátne školské zariadenia a neštátne školské zariadenia, okrem špeciálnych školských zariadení, na riešenie havarijných situácií podľa § 4 ods. 15 zákona, na prípady objektívne odôvodnene sa opakujúcich nákladov, ktoré vzhľadom na ich špecifický charakter nie je možné zohľadniť v normatíve podľa § 4 ods. 13 zákona (ďalej len „špecifiká“), na poskytovanie prémií za mimoriadne výsledky žiakov podľa § 4 ods. 14 zákona a na rezervu podľa § 9 ods. 2 zákona pri dodržaní určeného limitu podľa § 7 ods. 8 zákona.
(2)
Finančné prostriedky určené podľa odseku 1 sa rozdelia v pomere deväť ku dvom na časť finančných prostriedkov určenú na normované ročné náklady na mzdy a platy vrátane poistného a príspevku zamestnávateľa do poisťovní zamestnancov podľa § 4 ods. 5 zákona (ďalej len „osobné náklady“) a na časť finančných prostriedkov určenú na normované ročné náklady na výchovno-vzdelávací proces a na prevádzku školy bez osobných nákladov podľa § 4 ods. 6 zákona (ďalej len „prevádzkové náklady“). Finančné prostriedky na prevádzkové náklady sa rozdelia na finančné prostriedky na teplo, na finančné prostriedky na prevádzku okrem tepla, na finančné prostriedky na výchovno-vzdelávací proces a na finančné prostriedky na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov.. Finančné prostriedky na teplo sa určia ako podiel z finančných prostriedkov na prevádzkové náklady zodpovedajúci priemernému percentu výdavkov na teplo z celkových prevádzkových nákladov škôl za predchádzajúce tri skončené kalendárne roky. Finančné prostriedky na výchovno-vzdelávací proces sa určia najmenej vo výške 15 % finančných prostriedkov na prevádzkové náklady. Finančné prostriedky na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov sa určia vo výške 0,5 % finančných prostriedkov na osobné náklady. Finančné prostriedky na prevádzku okrem tepla sa určia ako zvyšok finančných prostriedkov na prevádzkové náklady po odpočítaní finančných prostriedkov na teplo, finančných prostriedkov na výchovno-vzdelávací proces a finančných prostriedkov na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov.
(3)
Mzdový normatív pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 sa vypočíta ako súčin základného mzdového normatívu a koeficientu personálnej náročnosti pre túto kategóriu.
(4)
Hodnota koeficientu personálnej náročnosti pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 vychádza z počtu žiakov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca a počtu nepedagogických zamestnancov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca pre danú kategóriu škôl. Hodnoty koeficientu personálnej náročnosti pre jednotlivé kategórie škôl a spôsob ich výpočtu sú uvedené v prílohe č. 1 k tomuto nariadeniu. Pri ich výpočte sa vychádza z celoslovenského priemeru počtu žiakov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca a z celoslovenského priemeru počtu nepedagogických zamestnancov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca pre danú kategóriu škôl a z pomeru priemerných platov pedagogických zamestnancov a nepedagogických zamestnancov v predchádzajúcom skončenom kalendárnom roku. Najmenší koeficient personálnej náročnosti má hodnotu 1.
(5)
Základný mzdový normatív sa určí ako podiel objemu finančných prostriedkov určeného na osobné náklady podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti pre danú kategóriu podľa § 2 ods. 1 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku podľa odseku 6 v školách danej kategórie a koeficientu personálnej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 1.
(6)
Počet žiakov v bežnom kalendárnom roku je súčet dvoch tretín počtu žiakov na začiatku bežného školského roka a jednej tretiny očakávaného počtu žiakov na začiatku nového školského roka podľa § 7 ods. 4 zákona.
(7)
Prevádzkový normatív podľa § 4 ods. 6 zákona je súčtom
a)
normatívu na teplo,
b)
normatívu na prevádzku okrem tepla,
c)
normatívu na výchovno-vzdelávací proces,
d)
normatívu na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov.
(8)
Normatív na teplo pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 2 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na teplo a koeficientu tepelnej náročnosti pre túto kategóriu.
(9)
Hodnota koeficientu tepelnej náročnosti pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 2 vychádza z teplotného pásma v mieste školy. Hodnoty koeficientu tepelnej náročnosti pre jednotlivé kategórie škôl sú uvedené v prílohe č. 1 k tomuto nariadeniu.
(10)
Základný normatív na teplo sa určí ako podiel finančných prostriedkov na teplo podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu tepelnej náročnosti. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu tepelnej náročnosti pre danú kategóriu podľa § 2 ods. 2 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu tepelnej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu tepelnej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu tepelnej náročnosti pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 2.
(11)
Normatív na prevádzku okrem tepla pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 3 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na prevádzku okrem tepla a koeficientu prevádzkovej náročnosti pre túto kategóriu.
(12)
Hodnota koeficientu prevádzkovej náročnosti pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 3 vychádza z celoslovenských priemerov nákladov na prevádzku okrem tepla pre školy v tejto kategórii. Hodnoty koeficientu prevádzkovej náročnosti pre jednotlivé kategórie škôl sú uvedené v prílohe č. 1 k tomuto nariadeniu. Najmenší koeficient prevádzkovej náročnosti má hodnotu 1.
(13)
Základný normatív na prevádzku okrem tepla sa určí ako podiel finančných prostriedkov na prevádzku okrem tepla podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu prevádzkovej náročnosti. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu prevádzkovej náročnosti pre danú kategóriu podľa § 2 ods. 3 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu prevádzkovej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu prevádzkovej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu prevádzkovej náročnosti pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 3.
(14)
Normatív na výchovno-vzdelávací proces pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na výchovno-vzdelávací proces a koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre túto kategóriu.
(15)
Hodnota koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 vychádza z hodnôt koeficientu personálnej náročnosti pre túto kategóriu. Vypočíta sa ako priemer hodnoty príslušného koeficientu personálnej náročnosti a čísla 1. Hodnoty koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre jednotlivé kategórie škôl sú uvedené v prílohe č. 1 k tomuto nariadeniu.
(16)
Základný normatív na výchovno-vzdelávací proces sa určí ako podiel finančných prostriedkov na výchovno-vzdelávací proces podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre danú kategóriu podľa § 2 ods. 1 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 1.
(17)
Normatív na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov pre kategórie škôl podľa § 2 ods. 1 sa vypočíta ako súčin príslušného mzdového normatívu a čísla 0,005.

§ 4

Osobitné ustanovenia na určovanie normatívov

(1)
Normatív na žiaka základnej školy sa zvyšuje o kompenzačný príspevok (ďalej len „príspevok"), ak súčet počtu žiakov s daným vyučovacím jazykom v základných školách v pôsobnosti zriaďovateľa je menší ako 250.
(2)
Mzdový normatív a normatív na výchovno-vzdelávací proces na žiaka školy s iným vyučovacím jazykom ako slovenským je 108 % zodpovedajúceho normatívu a pri bilingválnom štúdiu 125 % zodpovedajúceho normatívu.
(3)
Normatív na žiaka študujúceho popri zamestnaní1) sa určí tak, že normatív na žiaka vo večernej forme štúdia je 40 % normatívu na žiaka študujúceho v dennej forme štúdia a normatív na žiaka študujúceho v diaľkovej forme štúdia je 10 % normatívu na žiaka študujúceho v dennej forme štúdia. Normatív na žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,2) ktorý nie je žiakom špeciálnej školy (ďalej len „integrovaný žiak“), je 250 % normatívu na žiaka študujúceho v dennej forme štúdia.
(4)
Pri určovaní normatívneho príspevku pre školy podľa § 4 ods. 2 zákona sa do počtu jej žiakov započítavajú aj žiaci nadstavbového a pomaturitného štúdia.
(5)
Pri výpočte normatívov podľa § 3 ods. 5, 10, 13, 16 a 17 sa žiak základnej školy podľa odseku 1 započítava so zvýšeným koeficientom určeným pre danú kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 písm. a). Hodnota zvýšeného koeficientu vychádza z počtu žiakov. Hodnoty zvýšených koeficientov sú uvedené v prílohe č. 5. Pri výpočte normatívov podľa § 3 ods. 5, 16 a 17 sa žiak školy s iným vyučovacím jazykom ako slovenským započítava s koeficientom 1,08 a žiak v bilingválnej forme štúdia s koeficientom 1,25. Pri výpočte normatívov podľa § 3 ods. 5, 10, 13, 16 a 17 sa žiak študujúci vo večernej forme štúdia započítava s koeficientom 0,4, žiak študujúci v diaľkovej forme štúdia s koeficientom 0,1 a integrovaný žiak s koeficientom 2,5.
(6)
Normatívny príspevok podľa § 4 ods. 2 zákona pre základnú školu s dvoma vyučovacími jazykmi sa určí ako súčet normatívneho príspevku vypočítaného pre dve základné školy osobitne s príslušným počtom žiakov s daným vyučovacím jazykom. Pri združených stredných školách a v ďalších prípadoch, keď škola pozostáva zo súčastí, ktoré by ako samostatné subjekty patrili z hľadiska normatívov do rôznych kategórií škôl s jednotným normatívom, sa normatívny príspevok určí ako súčet normatívneho príspevku pre jednotlivé súčasti školy. Na výpočet normatívneho príspevku každej zo súčastí škôl sa použije príslušný normatív pre žiaka a počet jej žiakov.
(7)
Pri určovaní normatívu na žiaka školy pre mimoriadne nadané deti sa postupuje ako pri určovaní normatívu na žiaka v bilingválnej forme štúdia podľa odsekov 2 a 5.

§ 5

Hodnoty percentuálnych podielov podľa § 4 ods. 9 zákona

(1)
Pre časť normatívneho príspevku zodpovedajúcu osobným nákladom pre školu podľa § 4 ods. 9 zákona sa určuje percentuálny podiel pre školy okrem špeciálnych škôl na 85 % a pre špeciálne školy na 50 %.
(2)
Pre časť normatívneho príspevku zodpovedajúcu prevádzkovým nákladom pre školu podľa § 4 ods. 9 zákona sa určuje percentuálny podiel pre školy okrem špeciálnych škôl na 80 % a pre špeciálne školy na 50 %.

§ 6

Zoznam špecifík podľa § 4 ods. 13 zákona

Špecifikami podľa § 4 ods. 13 zákona
a)
náklady na dopravu žiakov podľa osobitných predpisov,3)
b)
náklady na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa a učiteľov nultých ročníkov,
c)
príspevky zriaďovateľom na vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
d)
príspevky zriaďovateľom na čiastočnú kompenzáciu objektívnych znevýhodnení.

§ 8

Postup pri výpočte normatívov pre neštátne základné umelecké školy a školské zariadenia podľa § 5 ods. 2 zákona okrem špeciálnych školských zariadení

(1)
Finančné prostriedky rozpočtované na kalendárny rok na bežné výdavky pre neštátne základné umelecké školy a štátne školské zariadenia a neštátne školské zariadenia okrem špeciálnych školských zariadení v rozpočtovej kapitole ministerstva podľa § 2 ods. 1 a 2 zákona sa rozdelia na
a)
finančné prostriedky pre neštátne základné umelecké školy a školské zariadenia podľa § 5 ods. 2 zákona,
b)
finančné prostriedky pre ostatné školské zariadenia podľa § 5 ods. 3 zákona.
(2)
Pri výpočte normatívov pre neštátne základné umelecké školy, materské školy a domovy mládeže sa postupuje ako pri výpočte normatívov pre štátne školy podľa § 3 ods. 2 až 17.
(3)
Na účely výpočtu normatívov okrem normatívu na teplo sú základné umelecké školy, materské školy a domovy mládeže samostatnými kategóriami s jednotnými normatívmi. Na výpočet normatívu na teplo sú rozdelené na kategórie určené rovnako ako v § 2 ods. 2.
(4)
Pre kategórie podľa odseku 3 sú hodnoty koeficientu personálnej náročnosti, koeficientu prevádzkovej náročnosti, koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu uvedené v prílohe č. 2.
(5)
Normatív na žiaka základnej umeleckej školy s individuálnou formou vyučovania je 175 % normatívu na žiaka základnej umeleckej školy podľa odseku 3. Normatív na integrované dieťa materskej školy je 250 % normatívu na dieťa materskej školy bez zdravotného postihnutia. Normatív na dvojročné dieťa materskej školy je 200 % normatívu na dieťa materskej školy vo veku od troch do šiestich rokov. Tieto údaje sa zohľadnia pri výpočte normatívov podľa § 3 ods. 5, 16 a 17.

§ 9

Postup pri výpočte objemu finančných prostriedkov pre školské zariadenia okrem špeciálnych školských zariadení podľa § 5 ods. 3 zákona

(1)
Na účely výpočtu objemov finančných prostriedkov podľa § 5 ods. 3 zákona sa určujú druhy školských zariadení takto:
a)
zariadenia školského stravovania,6)
b)
školské kluby detí,7)
c)
pedagogicko-psychologické poradne,8)
d)
zariadenia praktického vyučovania,11)
e)
centrá voľného času a školské strediská záujmovej činnosti,12)
f)
záujmovo-vzdelávacie zariadenia,13)
g)
školy v prírode.14)
(2)
Finančné prostriedky určené pre školské zariadenia podľa § 8 ods. 1 písm. b) sa rozdelia pre druhy školských zariadení podľa odseku 1 v pomere podľa rozpisu v predchádzajúcom kalendárnom roku.
(3)
Pre každú kategóriu školských zariadení daného druhu podľa odseku 1 písm. b) až f) s rovnakým normatívnym príspevkom na jedného žiaka podľa odseku 4 (ďalej len „kategória školských zariadení daného druhu“) sa určí koeficient ekonomickej náročnosti. Hodnoty koeficientov ekonomickej náročnosti sa určia zo vzájomných pomerov výdavkov na jedného žiaka v predchádzajúcom kalendárnom roku v jednotlivých kategóriách školských zariadení daného druhu. Najmenší koeficient má hodnotu 1. Kategórie školských zariadení daného druhu pre jednotlivé druhy školských zariadení sú v prílohe č. 3 k tomuto nariadeniu.
(4)
Pre každú kategóriu školského zariadenia daného druhu sa určí normatívny príspevok na jedného žiaka (ďalej len „normatívny príspevok“) ako súčin základného normatívneho príspevku pre daný druh školského zariadenia a koeficientu ekonomickej náročnosti kategórie školských zariadení daného druhu určeného podľa odseku 3.
(5)
Základný normatívny príspevok pre daný druh školského zariadenia podľa odseku 1 písm. b) až f) sa vypočíta ako podiel objemu finančných prostriedkov pre daný druh školského zariadenia a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti pre danú kategóriu školských zariadení daného druhu je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku podľa § 3 ods. 6 v školských zariadeniach danej kategórie školských zariadení daného druhu a koeficientu ekonomickej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti pre všetky kategórie daného druhu školských zariadení podľa prílohy č. 3 k tomuto nariadeniu.
(6)
Normatívny príspevok na žiaka školského klubu detí podľa odseku 1 písm. b), ktorý je súčasťou špeciálnej školy, je 250 % zodpovedajúceho normatívneho príspevku a pri výpočte normatívneho príspevku sa žiak započítava koeficientom 2,5.
(7)
Finančný príspevok na školské zariadenie na bežný kalendárny rok sa určí ako súčin príslušného normatívneho príspevku a príslušného počtu žiakov školského zariadenia v bežnom kalendárnom roku.
(8)
Pre školské zariadenia podľa odseku 1 písm. a) sa určí finančný príspevok na hlavné jedlo vydané pre stravovaného žiaka a finančný príspevok na doplnkové jedlo vydané pre stravovaného žiaka. Finančný príspevok na doplnkové jedlo je 20 % finančného príspevku na hlavné jedlo.
(9)
Finančný príspevok na hlavné jedlo na kalendárny rok sa určí ako podiel 60 % objemu finančných prostriedkov určených pre zariadenia školského stravovania podľa odseku 2 a prepočítaného počtu vydaných jedál za prvý polrok predchádzajúceho roka. Prepočítaný počet vydaných jedál je súčtom počtu vydaných hlavných jedál a 0,2 násobku počtu vydaných doplnkových jedál za uvedené obdobie podľa údajov poskytnutých zriaďovateľmi podľa § 7 ods. 4 zákona.
(10)
Finančný príspevok na školské zariadenie podľa odseku 1 písm. a) na bežný kalendárny rok sa určí ako súčin počtu ním skutočne vydaných jedál a zodpovedajúceho finančného príspevku podľa odsekov 8 a 9.
(11)
Objem finančných príspevkov pre školy v prírode podľa odseku 1 písm. h) sa určí v závislosti od počtu lôžkodní a miery využitia školského zariadenia na zotavovanie a upevňovanie zdravia a fyzickej zdatnosti detí zo škôl, materských škôl a špeciálnych výchovných zariadení s prihliadnutím na personálnu a prevádzkovú náročnosť školského zariadenia za predchádzajúci kalendárny rok.

Určovanie objemu finančných prostriedkov pre špeciálne školy a špeciálne školské zariadenia podľa § 4 ods. 18 zákona

(§ 9a-13)

§ 9a

Postup pri výpočte normatívov pre špeciálne školy

(1)
Finančné prostriedky rozpočtované na kalendárny rok na bežné výdavky pre špeciálne školy a špeciálne školské zariadenia sa rozdelia pre špeciálne školy a špeciálne školské zariadenia v pomere podľa rozpisu v predchádzajúcom roku.
(2)
Pri výpočte normatívu pre špeciálne školy sa postupuje podľa § 3 ods. 2 až 17.
(3)
Na účely výpočtu normatívov okrem normatívu na teplo sú špeciálne základné školy a špeciálne stredné školy samostatnými kategóriami s jednotnými normatívmi. Na výpočet normatívu na teplo sú rozdelené na kategórie určené rovnako ako v § 2 ods. 2.
(4)
Pre kategórie podľa odseku 3 sú hodnoty koeficientu personálnej náročnosti, koeficientu prevádzkovej náročnosti a koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu uvedené v prílohe č. 2a.

§ 9b

Postup pri výpočte objemu finančných prostriedkov pre špeciálne školské zariadenia

(1)
Na účely výpočtu objemov finančných prostriedkov pre špeciálne školské zariadenia okrem špeciálnych materských škôl sa určujú druhy špeciálnych školských zariadení takto:
a)
zariadenia špeciálnopedagogického poradenstva,
b)
špeciálne výchovné zariadenia.
(2)
Z finančných prostriedkov určených na bežné výdavky pre špeciálne školské zariadenia podľa § 9a ods. 1 sa odpočítajú finančné prostriedky na bežné výdavky pre špeciálne materské školy.
(3)
Finančné prostriedky podľa odseku 2 sa rozdelia pre druhy špeciálnych školských zariadení podľa odseku 1 v pomere podľa rozpisu v predchádzajúcom kalendárnom roku.
(4)
Pri výpočte objemu finančných prostriedkov na bežný kalendárny rok pre špeciálne školské zariadenia každej kategórie špeciálnych školských zariadení podľa odseku 1 sa postupuje podľa § 9 ods. 3, 4, 57. Kategórie špeciálnych školských zariadení daného druhu pre jednotlivé druhy špeciálnych školských zariadení sú uvedené v prílohe č. 3.
(5)
Na určenie normatívneho príspevku pre špeciálne školské zariadenia podľa odseku 1 písm. a) sa započítava
a)
pre kategóriu špeciálnopedagogických poradní žiak špeciálnej školy, integrovaný žiak školy, dieťa špeciálnej materskej školy a integrované dieťa materskej školy v školách a materských školách so sídlom v územnom obvode príslušného kraja,
b)
pre kategóriu detských integračných centier dieťa špeciálnej materskej školy a integrované dieťa materskej školy v materských školách so sídlom v územnom obvode príslušného kraja.
(6)
Normatív na dieťa špeciálnej materskej školy je 250 % normatívu na dieťa materskej školy určeného podľa § 8. Tieto údaje sa zohľadnia pri výpočte normatívov podľa § 3 ods. 5, 16 a 17.

§ 10

Využitie vzdelávacích poukazov podľa § 7 ods. 9 zákona

(1)
Pri uskutočňovaní systému financovania záujmového vzdelávania poskytovaného školami a školskými zariadeniami (ďalej len „poskytovateľ“) sa využívajú vzdelávacie poukazy. Vzdelávací poukaz reprezentuje ročný príspevok zo štátneho rozpočtu na záujmové vzdelávanie pre jedného žiaka základnej školy alebo strednej školy, ktoré sa uskutočňuje
a)
v základných školách,
b)
na stredných školách,
c)
v školských zariadeniach.
(2)
Záujmové vzdelávanie poskytované školami a školskými zariadeniami podľa odseku 1 je pravidelná záujmová činnosť organizovaná pre žiakov základných škôl a stredných škôl v rozsahu najmenej 60 hodín v školskom roku, evidovaná v predpísanej pedagogickej dokumentácii školy alebo školského zariadenia.
(3)
Vzdelávacie poukazy vydávajú svojim žiakom základné školy a stredné školy na začiatku školského roka. Žiak odovzdá vzdelávací poukaz jednému poskytovateľovi, ktorý ho prijal na záujmové vzdelávanie, v termíne stanovenom jeho zriaďovateľom tak, aby zriaďovateľ mohol do 30. septembra bežného kalendárneho roka oznámiť príslušnému krajskému školskému úradu počty prijatých vzdelávacích poukazov spolu s ďalšími údajmi podľa § 7 ods. 4 zákona.
(4)
Vzdelávací poukaz obsahuje
a)
identifikačné údaje o držiteľovi poukazu,
b)
údaje o škole, ktorá poukaz vydala,
c)
poučenie.
Vzor vzdelávacieho poukazu je uvedený v prílohe č. 4.
(5)
Za každý získaný vzdelávací poukaz poskytovateľ dostane prostredníctvom zriaďovateľa z kapitoly ministerstva finančný príspevok podľa § 7 ods. 9 zákona. Objem takto získaných finančných prostriedkov pre poskytovateľa na bežný školský rok sa rovná súčinu počtu prijatých vzdelávacích poukazov podľa stavu na začiatku bežného školského roka a objemu finančných príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz. Krajský školský úrad oznámi v termíne podľa § 4 ods. 7 zákona výšku príspevkov zriaďovateľom a zriaďovateľ tieto finančné prostriedky rozpíše poskytovateľom v termíne podľa § 4 ods. 9 zákona. Objem finančných prostriedkov pre poskytovateľa na nový školský rok sa rovná súčinu počtu prijatých vzdelávacích poukazov v novom školskom roku a objemu finančných príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz. Krajský školský úrad oznámi v termíne podľa § 4 ods. 8 zákona výšku príspevkov zriaďovateľom a zriaďovateľ tieto finančné prostriedky rozpíše poskytovateľom v termíne podľa § 4 ods. 10 zákona.
(6)
Hodnotu poukazu pre bežný kalendárny rok určuje ministerstvo ako podiel objemu finančných prostriedkov na záujmové vzdelávanie vyčlenených v kapitole ministerstva podľa § 3 ods. 2 písm. d) zákona a počtu žiakov základných škôl a stredných škôl v bežnom kalendárnom roku a zverejňuje v termíne podľa § 7 ods. 6 zákona. Hodnota poukazu je rovnaká pre všetkých žiakov.
(7)
Prostredníctvom vzdelávacích poukazov dostávajú finančné príspevky poskytovatelia nad rámec objemu finančných prostriedkov pridelených podľa § 3, 8 až 9b.

§ 11

Úprava objemu finančných prostriedkov podľa § 7 ods. 7 zákona

(1)
Ak nastane v priebehu kalendárneho roka zmena počtu žiakov v školách u niektorého zriaďovateľa presahujúca 5 % oproti stavu, z ktorého bol určený objem finančných prostriedkov pre zriaďovateľa na kalendárny rok podľa § 7 ods. 4 zákona, oznámi zriaďovateľ túto skutočnosť príslušnému krajskému školskému úradu. V ozname uvedie, k akému dátumu zmena nastala a o aký rozsah zmeny počtu žiakov ide. V prípade prírastku žiakov krajský úrad poskytne zriaďovateľovi potrebné finančné prostriedky na obdobie, v ktorom zriaďovateľ zvýšený počet žiakov vykazuje. Objem týchto finančných prostriedkov určí štandardným spôsobom tak, že oproti ročnému objemu sa proporcionálne skráti v súlade s dĺžkou obdobia, na ktoré sa poskytuje. V prípade úbytku žiakov presahujúceho 5 % krajský školský úrad určí sumu zodpovedajúcu úbytku žiakov a dĺžke obdobia, na ktoré sa zmena vzťahuje, a oznámi zriaďovateľovi, aký objem finančných prostriedkov má krajskému školskému úradu z tohto dôvodu vrátiť.
(2)
Pri zmene počtu žiakov v jednotlivých školách o viac ako 5 %, ktorá nepredstavuje celkovú zmenu počtu žiakov v školách v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti nad 5 %, zriaďovateľ vykoná úpravu rozpisu prostriedkov medzi školami podľa § 4 ods. 9 a 10 zákona.

§ 12

Určovanie garantovaného minima podľa § 9 ods. 1 zákona

Garantované minimum pre zriaďovateľov štátnych škôl podľa § 9 ods. 1 zákona sa určí takýmto postupom:
a)
pre každého zriaďovateľa sa určí objem finančných prostriedkov v súlade s normatívmi určenými podľa § 3,
b)
pre každého zriaďovateľa sa určí garantované minimum ako súčin 95 % nákladov pripadajúcich na jedného žiaka štátnej školy v predchádzajúcom kalendárnom roku a počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku,
c)
pre jednotlivých zriaďovateľov sa porovná objem finančných prostriedkov pridelených podľa písmena a) a garantovaným minimom podľa písmena b). Stanoví sa objem finančných prostriedkov potrebný na dofinancovanie zriaďovateľov na garantované minimum. Ak sa objem potrebný na dofinancovanie na garantované minimum nezhoduje s objemom vyčleneným na dofinancovanie na garantované minimum podľa § 13 ods. 6 písm. a), upraví sa objem vyčlenený na garantované minimum podľa § 13 ods. 6 písm. a) a výpočet normatívov sa zopakuje. Tento proces sa opakuje, až kým sa nedosiahne zhoda uvedených objemov.

§ 13

Spoločné ustanovenia

(1)
Teplotné pásma pre potreby tohto nariadenia vlády stanoví ministerstvo na základe dlhodobého priemeru teplôt v mieste školy, neštátnej základnej umeleckej školy alebo školského zariadenia.
(2)
Finančné prostriedky prostredníctvom vzdelávacích poukazov podľa § 7 ods. 9 zákona sa v roku 2004 poskytujú od septembra. Hodnotu vzdelávacích poukazov určenú podľa § 10 ods. 6 schvaľuje na návrh ministerstva vláda.
(3)
Na výpočet normatívneho príspevku školského zariadenia podľa § 9 ods. 1 písm. b), e) a f) sa započítava žiak, ktorý prispieva na čiastočnú úhradu nákladov v danom školskom zariadení podľa osobitných predpisov.15)
(4)
Na výpočet normatívneho príspevku školy sa započítava žiak podľa § 4 ods. 7, ak bolo experimentálne overovanie výkonu výchovno-vzdelávacieho procesu pre mimoriadne nadané detí na škole ukončené.
(5)
Na výpočet objemu finančných prostriedkov pre školské zariadenia podľa § 9 ods. 1 písm. c) sa započítava
a)
pre kategóriu okresných pedagogicko-psychologických poradní žiak základnej školy so sídlom v územnom obvode príslušného okresu,
b)
pre kategóriu krajských pedagogicko-psychologických poradní žiak strednej školy so sídlom v územnom obvode príslušného kraja.
(6)
Finančné prostriedky určené štátnym školským zariadeniam podľa § 9 ods. 1§ 9b ods. 1 na bežný kalendárny rok sa rozdelia na časť finančných prostriedkov určených na osobné náklady a časť finančných prostriedkov určených na prevádzku v pomere zodpovedajúcom priemerným výdavkom na osobné náklady a priemerným výdavkom na prevádzkové náklady za predchádzajúci rok.

§ 13a

Prechodné ustanovenia

(1)
Pri určovaní normatívov v rokoch 2005 a 2006 sa suma finančných prostriedkov určených pre štátne školy v § 3 ods. 1 a § 9a ods. 1 znižuje o objem vyčlenený na dofinancovanie zriaďovateľov štátnych škôl na garantované minimum podľa § 9 ods. 1 zákona.
(2)
Na roky 2005 a 2006 určí podiel finančných prostriedkov na teplo z finančných prostriedkov na prevádzkové náklady podľa § 3 ods. 2 ministerstvo.

§ 14

Účinnosť

Toto nariadenie nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Poznámky
1)
§ 31 ods. 1 vyhlášky Ministerstva školstva, mládeže a športu Slovenskej republiky č. 80/1991 Zb. o stredných školách v znení neskorších predpisov.
2)
§ 3 ods. 2 zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov.
3)
§ 8 ods. 6 a 7 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6)
§ 31 ods. 2 zákona č. 279/1993 Z. z. o školských zariadeniach v znení neskorších predpisov.
8)
§ 21 zákona č. 279/1993 Z. z.
14)
§ 8 zákona č. 279/1993 Z. z.
15)
§ 35 zákona č. 596/2003 Z. z.
Príloha č. 1 k nariadeniu vlády č. 2/2004 Z. z.
Koeficienty personálnej, ekonomickej, tepelnej a prevádzkovej náročnosti pre kategórie škôl
Číslo

kategórie
Kategória škôl s jednotným

mzdovým normatívom

a s jednotným normatívom na

vzdelávací proces
Počet žiakov na

pedagogického

zamestnanca
Počet

nepedagogických

zamestnancov na

pedagogického

zamestnanca
Časť platu

pedagogického

zamestnanca

pripadajúca na

jedného žiaka
Časť platu

nepedagogického

zamestnanca

pripadajúca na

jedného žiaka
Prepočet platu

nepedagogického

zamestnanca na

pedagogického

zamestnanca
Príspevok na mzdy

pripadajúci na jedného

žiaka vyjadrený ako

časť platu

pedagogického

zamestnanca
Koeficient

personálnej

náročnosti (KPN)
Koeficient

ekonomickej

náročnosti

výchovno-

-vzdelávacieho

procesu (KENVP)
Koeficient

prevádzkovej

náročnosti

(KPRN)
ABC=1/AD=B/AE=K*DF=C+EG = normalizácia

na najmenšiu

hodnotu v stĺpci F
H = 0,5*(G+1)
1Základné školy15,50,250,06450,01610,01080,07531,3231,1611,000
2Gymnáziá a obchodné akadémie130,260,07690,00,01330,09031,5861,2931,000
3Športové gymnáziá6,50,200,15380,03080,02050,17443,0642,0322,000
4Stredné odborné školy9,50,290,10530,03050,02040,12562,2071,6041,000
5Stredné zdravotnícke školy70,250,14290,03570,02380,16672,9291,9641,000
6Stredné odborné školy

umeleckého zamerania
6,20,290,16130,04680,03120,19253,3822,1911,000
77Konzervatóriá3,50,150,28570,04290,02860,31435,5223,2611,000
8Stredné odborné učilištia a

učilištia, ktoré zabezpečujú iba

teoretické vyučovanie
180,250,05560,01390,00930,06481,1391,0691,000
9Stredné odborné učilištia a

učilištia, ktoré zabezpečujú

teoretické aj praktické vyučovanie
9,80,520,10200,05310,03540,13742,4151,7071,500
10Strediská praktického vyučovania20,50,250,04880,01220,00810,05691,0001,0001,000
Pomer priemerného platu nepedagogicgických zamestnancov k priemernému platu pedagogických zamestnancov (K) 0,67
Kategória škôl s jednotným normatívom na teploKoeficient tepelnej náročnosti (KTN)
1Teplotné pásmo L1,000
2Teplotné pásmo II.1,057
3Teplotné pásmo III.1,114
4Teplotné pásmo IV.1,171
5Teplotné pásmo V.1,229
6Teplotné pásmo VI.1,286
7Teplotné pásmo VII.1,343
8Teplotné pásmo VIII.1,400
Kategória škôl s jednotným normatívom na prevádzku okrem teplaKoeficient prevádzkovej náročnosti (KPRN)
1Školy so štandardnou prevádzkovou náročnosťou1,000
2Školy so zvýšenou prevádzkovou náročnosťou1,500
3Školy s vysokou prevádzkovou náročnosťou2,000
Príloha č. 2 k nariadeniu vlády č. 2/2004 Z. z.
Koeficienty personálnej, ekonomickej, tepelnej a prevádzkovej náročnosti pre kategórie školských zariadení
Číslo

kategórie
Kategória základných

umeleckých škôl a školských

zariadení s jednotným mzdovým

normatívom a s jednotným

normatívom na vzdelávací

proces
Počet žiakov na

pedagogického

zamestnanca
Počet

nepedagogických

zamestnancov na

pedagogického

zamestnanca
Časť platu

pedagogického

zamestnanca

pripadajúca na

jedného žiaka
Časť platu

nepedagogického

zamestnanca

pripadajúca na

jedného žiaka
Prepočet platu

nepedagogického

zamestnanca na

pedagogického

zamestnanca
Príspevok na mzdy

pripadajúci na

jedného žiaka

vyjadrený ako časť

platu pedagogického

zamestnanca
Koeficient

personálnej

náročnosti (KPN)
Koeficient

ekonomickej

náročnosti

výchovno-

-vzdelávacieho

procesu (KENVP)
Koeficient

prevádzkovej

náročnosti

(KPRN)
ABC=1/AD=B/AE=K*DF=C+EG = normalizácia

na najmenšiu

hodnotu v stĺpci F
H = 0,5*(G+1)
1Základné umelecké školy250,110,04000,0040,00290,04291,0001,0001,000
2Materské školy100,360,10000,02400,02400,12402,8901,9451,500
3Domovy mládeže202,500,05000,12500,08330,13333,1082,0542,000
Pomer priemerného platu nepedagogických zamestnancov k priemernému platu pedagogických zamestnancov (K) 0,67
Kategória zariadení s jednotným normatívom na teploKoeficient tepelnej náročnosti (KTN)
1Teplotné pásmo I.1,000
2Teplotné pásmo II.1,057
3Teplotné pásmo III.1,114
4Teplotné pásmo IV.1,171
5Teplotné pásmo V.1,229
6Teplotné pásmo VI.1,286
7Teplotné pásmo VII.1,343
8Teplotné pásmo VIII.1,400
Kategória zariadení s jednotným normatívom na prevádzku okrem teplaKoeficient prevádzkovej náročnosti (KPRN)
1Zariadenia so štandardnou prevádzkovou náročnosťou1,000
2Zariadenia so zvýšenou prevádzkovou náročnosťou1,500
3Zariadenia s vysokou prevádzkovou náročnosťou2,000
Príloha č. 2a
k nariadeniu vlády č. 758/2004 Z. z.
Koeficienty personálnej, ekonomickej, tepelnej a prevádzkovej náročnosti pre kategórie špeciálnych škôl
Číslo

kategórie
Kategória

špeciálnych škôl

s jednotným

mzdovým

normatívom

a s jednotným

normatívom na

vzdelávací

proces
Počet žiakov

na

pedagogického

zamestnanca
Počet

nepedagogických

zamestnancov na

pedagogického

zamestnanca
Časť platu

pedagogického

zamestnanca

pripadajúca na

jedného žiaka
Časť platu

nepedagogického

zamestnanca

pripadajúca na

jedného žiaka
Prepočet platu

nepedagogického

zamestnanca na

pedagogického

zamestnanca
Príspevok na mzdy

pripadajúci na

jedného žiaka

vyjadrený ako časť

platu pedagogického

zamestnanca
Koeficient

personálnej

náročnosti
(KPN)
Koeficient

ekonomickej

náročnosti

výchovno-

-vzdelávacie-

ho procesu

(KENVP)
Koeficient

prevádzkovej

náročnosti

(KPRN)
ABC=1/AD=B/AE=K*DF=C+EG =

normalizácia

na najmenšiu

hodnotu

v stĺpci F
H =

0,5*(G+1)
1Špeciálne

základné školy
40,300,25000,07500,25000,30001,5431,2712,000
2Špeciálne stredné

školy
60,250,16670,04170,02780,19441,0001,0001,500
Pomer priemerného platu nepedagogických zamestnancov k priemernému platu pedagogických zamestnancov (K) 0,67
Kategória zariadení s jednotným normatívom na teploKoeficient tepelnej náročnosti (KTN)
1Teplotné pásmo I.1,000
2Teplotné pásmo II.1,057
3Teplotné pásmo III.1,114
4Teplotné pásmo IV.1,171
5Teplotné pásmo V.1,229
6Teplotné pásmo VI.1,286
7Teplotné pásmo VII.1,343
8Teplotné pásmo VIII.1,400
Kategória zariadení s jednotným normatívom na prevádzku okrem teplaKoeficient prevádzkovej náročnosti (KPRN)
1Zariadenia so štandardnou prevádzkovou náročnosťou1,000
2Zariadenia so zvýšenou prevádzkovou náročnosťou1,500
3Zariadenia s vysokou prevádzkovou náročnosťou2,000
Príloha č. 3 k nariadeniu vlády č. 2/2004 Z. z.
Kategórie školských zariadení
Druh školského zariadenia

§ 9 ods. 1
Kategória
Školské kluby detí - školské kluby detí
Pedagogicko-psychologické poradne - okresné pedagogicko-psychologické poradne

- krajské pedagogicko-psychologické poradne
Zariadenia praktického vyučovania - stredisko odbornej praxe

- školské hospodárstvo
Centrá voľného času a školské strediská

záujmovej činnosti
- centrum voľného času

- školské stredisko záujmovej činnosti
Záujmovo-vzdelávacie zariadenia -jazykové školy

- štátne jazykové školy
Druh školského zariadenia

§ 9b ods. 1
Kategória
Zariadenia špeciálnopedagogického

poradenstva
- špeciálnopedagogické poradne

- detské integračné centrá
Špeciálne výchovné zariadenia - centrá výchovnej a psychologickej

prevencie

- liečebno-výchovné sanatória

- diagnostické centrá

- reedukačné detské domovy

- reedukačné domovy pre mládež
Príloha č. 4 k nariadeniu vlády č. 2/2004 Z. z.
Príloha č. 5 k nariadeniu vlády č. 758/2004 Z. z.
Hodnoty zvýšených koeficientov pre školy s počtom žiakov do 250
Počet

žiakov
KoeficientPočet

žiakov
KoeficientPočet

žiakov
Koeficient
1 -1501,4951841,2862181,132
1511,4531851,2822191,128
1521,4471861,2782201,123
1531,4411871,2742211,118
1541,4351881,2702221,114
1551,4291891,2662231,109
1561,4241901,2622241,105
1571,4181911,2582251,100
1581,4121921,2552261,096
1591,4071931,2512271,091
1601,4011941,2472281,087
1611,3961951,2432291,083
1621,3901961,2402301,078
1631,3851971,2362311,074
1641,3801981,2322321,070
1651,3741991,2292331,066
1661,3692001,2252341,062
1671,3642011,2202351,058
1681,3592021,2142361,053
1691,3542031,2092371,049
1701,3492041,2032381,045
1711,3452051,1982391,041
1721,3402061,1932401,038
1731,3352071,1872411,034
1741,3302081,1822421,030
1751,3262091,1772431,026
1761,3212101,1722441,022
1771,3172111,1672451,018
1781,3122121,1622461,015
1791,3082131,1572471,011
1801,3031241,1522481,007
1811,2992151,1472491,004
1821,2952161,1422501,000
1831,2912171,137