VÝPOČET ČISTÝCH NÁKLADOV, VÝNOSOV A FINANČNÉ OHODNOTENIE TRHOVÝCH VÝHOD
Čisté náklady sa vypočítajú podľa vzorca
a) ČN sú čisté náklady, ktoré sa vypočítajú za špecifické skupiny užívateľov, ktoré sú pre podnik poskytujúci univerzálnu službu stratové v príslušnom roku a sú uvedené v žiadosti o úhradu čistých nákladov. Pri výpočte sa zohľadňujú len náklady vzniknuté v súvislosti s poskytovaním služby verejných telefónnych automatov, verejnej telefónnej služby na pevnom mieste pripojenia k sieti vrátane faksimilného prenosu informácií a prenosu dát s prenosovými rýchlosťami umožňujúcimi funkčný prístup k internetu poskytované špecifickým skupinám užívateľov a informačné služby o telefónnych číslach poskytované účastníkom so zrakovým postihnutím a k nim prislúchajúce výnosy.
b) N sú náklady spojené s poskytovaním univerzálnej služby, ktoré by podniku poskytujúcemu univerzálnu službu nevznikli, keby sa univerzálna služba neposkytovala.
N sa vypočíta podľa vzorca
Nu je súčet nákladov za stratové skupiny užívateľov 1 až m,
Nvt je súčet nákladov za stratové verejné telefónne automaty 1 až k.
Do nákladov za stratové skupiny užívateľov 1 až m sa započítavajú
1. náklady na zriadenie, prevádzku a údržbu pripojenia účastníka,
2. náklady na odchádzajúce volania.
Do nákladov za stratové verejné telefónne automaty 1 až k sa započítavajú
1. ročné odpisy vzťahujúce sa na zriadenie verejných telefónnych automatov,
2. náklady na prevádzku a údržbu verejných telefónnych automatov,
3. náklady na odchádzajúce volania.
c) P sú výnosy, ktoré by podnik poskytujúci univerzálnu službu nezískal, keby univerzálnu službu neposkytoval.
P sa vypočíta podľa vzorca
Pu je súčet výnosov za stratové skupiny užívateľov 1 až m,
Pvt je súčet výnosov za stratové verejné telefónne automaty 1 až k.
Do výnosov za stratové skupiny užívateľov 1 až m sa započítavajú výnosy
1. zo zriadenia a z prevádzky pripojenia účastníka,
2. z odchádzajúcich volaní od špecifických skupín užívateľov vrátane výnosov z volaní na bezplatné čísla a čísla, kde sú náklady rozdelené,
3. z prichádzajúcich volaní špecifickým skupinám užívateľov,
4. z prepojovaných volaní špecifickým skupinám užívateľov,
5. z volaní platených volanými užívateľmi.
Do výnosov za stratové verejné telefónne automaty 1 až k sa započítavajú výnosy z
1. odchádzajúcich volaní,
2. volaní platených volajúcimi účastníkmi.
d) V sú trhové výhody vznikajúce podniku poskytujúcemu univerzálnu službu zohľadnené pri výpočte čistých nákladov. Trhové výhody sa finančne ohodnocujú; finančné ohodnotenie môže byť vyššie ako hodnota získaná odpočítaním zodpovedajúcich výnosov od kalkulovaných dlhodobých prírastkových nákladov.
Finančné ohodnotenie trhových výhod sa určí odhadom ako podiel z celoročných nákladov na reklamu a marketing alebo ako podiel z celoročného obratu podniku poskytujúceho univerzálnu službu. Pri určovaní podielu sa vychádza z analýzy trhu, pričom môžu byť zohľadnené porovnania výsledkov s výsledkami analýz v ostatných členských štátoch Európskej únie.
1. posilnenie povesti podniku z dôvodu jeho postavenia ako poskytovateľa univerzálnej služby,
2. prístup k súhrnným informáciám o využívaní telefónnej služby, a tým zodpovedajúcu znalosť trhu,
3. reklama prostredníctvom verejných telefónnych automatov,
4. znalosť podmienok na poskytovanie služieb vo všetkých regiónoch.