MINIMÁLNE POŽIADAVKY NA OBSAH ŠTUDIJNÝCH PROGRAMOV NA ZÍSKANIE ODBORNEJ SPÔSOBILOSTI NA VÝKON ODBORNÝCH PRACOVNÝCH ČINNOSTÍ LEKÁRA, ZUBNÉHO LEKÁRA, FARMACEUTA A NA OBSAH ŠTUDIJNÝCH PROGRAMOV ALEBO NA OBSAH UČEBNÝCH PLÁNOV A UČEBNÝCH OSNOV NA ZÍSKANIE ODBORNEJ SPÔSOBILOSTI NA VÝKON ODBORNÝCH PRACOVNÝCH ČINNOSTÍ SESTRY A PÔRODNEJ ASISTENTKY A NA NADOBUDNUTIE POŽADOVANÝCH VEDOMOSTÍ
A. Študijný program na získanie odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností lekára – študijný odbor všeobecné lekárstvo
Vysokoškolské doktorské vzdelávanie v študijnom programe všeobecné lekárstvo trvá v dennej forme štúdia najmenej šesť rokov a zahŕňa najmenej 5 500 hodín teoretickej výučby a praktickej výučby.
Štúdiom sa získavajú primerané vedomosti
1. o vedách, vo vedných oblastiach, na ktorých je založená medicína a dobré ovládanie vedeckých metód vrátane princípov merania biologických funkcií, hodnotenia vedecky zistených faktov a analýz údajov,
2. o štruktúre, funkciách a správaní zdravých osôb a chorých osôb, o vzťahoch medzi zdravím a životným a pracovným prostredím, psychosociálnym prostredím a spôsobom života človeka,
3. z klinických disciplín a praktík, ktoré poskytujú ucelenú predstavu o mentálnych chorobách a fyzických chorobách a o medicíne z hľadiska prevencie, diagnostiky, liečby a humánnej reprodukcie a
4. klinická prax v nemocnici pod odborným vedením.
B. Študijný program na získanie odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností zubného lekára – študijný odbor zubné lekárstvo
Vysokoškolské doktorské vzdelávanie v študijnom programe zubné lekárstvo trvá v dennej forme štúdia najmenej päť rokov. Zahŕňa teoretickú výučbu a praktickú výučbu.
a) Minimálne požiadavky na obsah vzdelania:
Obsah vzdelávania tvoria najmenej tieto predmety:
ab) lekársko-biologické a všeobecné lekárske predmety
3. histológia vrátane cytológie,
11. preventívna medicína a epidemiológia,
15. všeobecné lekárstvo vrátane pediatrie,
18. všeobecná psychológia,
19. psychopatológia – neuropatológia,
ac) predmety priamo súvisiace so zubným lekárstvom
2. dentálne materiály a prístroje,
3. konzervatívne zubné lekárstvo,
4. preventívne zubné lekárstvo,
5. anestetiká a sedatíva v zubnom lekárstve,
14. organizácia, etika a legislatíva v odbore zubné lekárstvo,
15. sociálne aspekty zubárskej praxe.
b) štúdiom sa získavajú primerané vedomosti
1. z vedných oblastí, na ktorých je založené zubné lekárstvo a dobré porozumenie vedeckým metódam vrátane princípov merania biologických funkcií, vyhodnocovania vedecky podložených faktov a analýz údajov,
2. o telesnej konštitúcii, fyziológii a správaní zdravých osôb a chorých osôb a o vplyve prírodného prostredia a spoločenského prostredia na zdravotný stav človeka do tej miery, do akej tieto faktory ovplyvňujú zubné lekárstvo,
3. o štruktúre a funkcii zdravých zubov i chorých zubov, ústnej dutiny, čeľustí a okolitých tkanív a o ich vzťahu k celkovému zdravotnému stavu a k telesnému bytiu a spoločenskému bytiu pacienta,
4. o klinických disciplínach a metódach poskytujúcich zubnému lekárovi súvislý obraz o anomáliách, léziách a ochoreniach zubov, ústnej dutiny, čeľustí a okolitých tkanív a o preventívnom, diagnostickom a terapeutickom zubnom lekárstve a
5. klinické skúsenosti dosahované pod primeraným odborným dohľadom.
Vzdelávanie poskytne vedomosti potrebné na vykonávanie všetkých činností zahŕňajúcich prevenciu, diagnostiku a liečenie anomálií a ochorení zubov, ústnej dutiny, čeľustí a okolitých tkanív.
C. Študijný program na získanie odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností farmaceuta – študijný odbor farmácia
Vysokoškolské magisterské vzdelávanie v študijnom programe farmácia trvá v dennej forme štúdia najmenej päť rokov, z toho najmenej štyri roky teoretického a praktického štúdia na univerzite a najmenej šesť mesiacov praxe vo verejnej lekárni alebo v nemocnici pod dohľadom nemocničnej lekárne alebo farmaceutického oddelenia, prípadne obdobného pracoviska nemocnice.
a) Minimálne požiadavky na obsah vzdelávania:
1. biológia rastlín a živočíchov,
3. všeobecná a anorganická chémia,
6. farmaceutická chémia vrátane analýzy liekov,
7. všeobecná a aplikovaná biochémia (lekárska),
8. anatómia a fyziológia, lekárska terminológia,
10. farmakológia a farmakoterapia,
11. farmaceutická technológia,
14. legislatíva a profesijná etika.
Rovnováha medzi teoretickým a praktickým štúdiom má byť zabezpečená v každom predmete.
b) Štúdiom sa získavajú primerané vedomosti
1. o liečivách a pomocných látkach používaných pri výrobe liekov,
2. z farmaceutickej technológie, fyzikálneho, chemického, biologického a mikrobiologického skúšania liekov,
3. o metabolizme endogénnych a exogénnych látok vrátane liečiv, o účinkoch liečiv, o používaní liekov a o pôsobení toxických látok,
4. umožňujúce vyhodnotiť vedecké údaje o liekoch s cieľom poskytovať na ich základe primerané informácie,
5. o právnych a iných požiadavkách súvisiacich s výkonom farmaceutických činností.
D. Študijný program na získanie odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností sestry – študijný odbor ošetrovateľstvo alebo študijný odbor diplomovaná všeobecná sestra
Vysokoškolské bakalárske vzdelávanie v študijnom programe ošetrovateľstvo alebo vyššie odborné štúdium v študijnom odbore diplomovaná všeobecná sestra na výkon povolania sestry trvá v dennej forme štúdia najmenej tri roky a zahŕňa najmenej 4 600 hodín pomerne rozdelených na teoretickú časť a praktickú časť.
a) Minimálne požiadavky na obsah vzdelávania:
1.1.1 povaha a etika profesie,
1.1.2 všeobecné zásady zdravotníctva a ošetrovateľstva,
1.1.3 zásady ošetrovateľstva vo vzťahu k
1.1.3.1 všeobecnej medicíne a k špecializovanej medicíne,
1.1.3.2 všeobecnej chirurgii a k špecializovanej chirurgii,
1.1.3.3 starostlivosti o dieťa a k pediatrii,
1.1.3.4 starostlivosti o matku,
1.1.3.5 duševnému zdraviu a k psychiatrii,
1.1.3.6 starostlivosti o starých a ku geriatrii,
1.2 základné vedné disciplíny
1.2.1 anatómia a fyziológia,
1.2.3 bakteriológia, virológia a parazitológia,
1.2.4 biofyzika, biochémia a rádiológia,
1.2.6.1 preventívna medicína,
1.2.6.2 zdravotná výchova,
1.3.5 sociálna a zdravotnícka legislatíva,
1.3.6 právne aspekty ošetrovateľstva.
2.1 ošetrovateľstvo vo vzťahu k
2.1.1 všeobecnej medicíne a k špecializovanej medicíne,
2.1.2 všeobecnej chirurgii a k špecializovanej chirurgii,
2.1.3 starostlivosti o dieťa a k pediatrii,
2.1.4 starostlivosti v materstve,
2.1.5 mentálnemu zdraviu a k psychiatrii,
2.1.6 starostlivosti o starých a ku geriatrii,
2.1.7 ošetrovaniu v domácnosti,
2.1.8 primárnej starostlivosti a ku komunite.
b) Štúdiom sa získavajú primerané vedomosti
1. z vedeckých odborov, na ktorých je založené všeobecné ošetrovateľstvo vrátane dostatočného pochopenia štruktúry, fyziologických funkcií a správania zdravého človeka a chorého človeka a vzťahov medzi zdravím človeka a jeho fyzickým prostredím a sociálnym prostredím,
2. o povahe a etike profesie a o všeobecných zásadách zdravotníctva a ošetrovateľstva a
3. klinické a praktické skúsenosti, ktoré sa majú vyberať podľa ich výučbovej hodnoty a musia sa získavať pod vedením kvalifikovaného sesterského personálu v zariadeniach, kde je počet kvalifikovaného personálu a vybavenie primerané na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti pacientom.
Štúdiom sa získavajú aj vedomosti zo vzdelávania sestier a skúsenosti z práce so sestrami a zo spolupráce s ostatnými zdravotníckymi pracovníkmi v iných kategóriách pracovníkov v zdravotníctve.
(1) Teoretická výučba je časť vzdelávania študentov ošetrovateľstva, na ktorých základe získavajú vedomosti a profesijné zručnosti potrebné na plánovanie, poskytovanie a vyhodnotenie komplexnej ošetrovateľskej starostlivosti. Vykonáva sa vo vzdelávacích ustanovizniach zameraných na prípravu sestier a uskutočňujú ju najmä pedagogickí zamestnanci, ktorí sú odborne spôsobilí na výkon odborných pracovných činností v kategórii sestra.
(2) Klinická výučba je časť vzdelávania študentov ošetrovateľstva, na ktorej základe študent ošetrovateľstva získava ako člen tímu vedomosti plánovať, poskytovať a vyhodnocovať požadovanú ošetrovateľskú starostlivosť v nepriamom kontakte so zdravým alebo chorým jedincom alebo komunitou. Študent ošetrovateľstva sa učí nielen byť členom tímu, ale aj viesť takýto tím a organizovať ošetrovateľskú starostlivosť vrátane zdravotnej výchovy pre jednotlivcov a malé skupiny v zdravotníckych zariadeniach alebo pre komunity. Výučba sa uskutočňuje v nemocniciach a v iných zdravotníckych zariadeniach a v komunite pod vedením pedagogických zamestnancov, ktorí sú odborne spôsobilí na výkon odborných pracovných činností v kategórii sestra. Na vyučovacom procese sa môže zúčastniť aj iný kvalifikovaný personál. Študent ošetrovateľstva sa zúčastňuje na práci príslušných oddelení, ak tieto práce prispejú k jeho odbornému vzdelávaniu a umožnia mu, aby sa naučil prevziať zodpovednosť súvisiacu s ošetrovateľskou starostlivosťou.
(3) Teoretická výučba musí byť vyvážená a koordinovaná s klinickou výučbou tak, aby sa vedomosti a skúsenosti uvedené v písmene b) mohli získať zodpovedajúcim spôsobom. Dĺžka teoretickej výučby musí dosahovať minimálne jednu tretinu a klinická výučba minimálne jednu polovicu z celkovej doby štúdia.
E. Študijný program na získanie odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností pôrodnej asistentky – študijný odbor pôrodná asistencia alebo študijný odbor diplomovaná pôrodná asistentka
Vysokoškolské bakalárske vzdelávanie v študijnom programe pôrodná asistencia alebo vyššie odborné štúdium v študijnom odbore diplomovaná pôrodná asistentka trvá v dennej forme štúdia
b) najmenej 18 mesiacov štúdia, do ktorého môžu byť prijatí uchádzači, ktorí získali vysokoškolské bakalárske vzdelanie v študijnom odbore ošetrovateľstvo, alebo vyššie odborné štúdium v študijnom odbore diplomovaná všeobecná sestra.
a) Minimálne požiadavky na obsah vzdelávania:
1. Teoretická výučba a technická výučba
1.1.1 základy anatómie a fyziológie,
1.1.3 základy bakteriológie, virológie a parazitológie,
1.1.4 základy biofyziky, biochémie a rádiológie,
1.1.5 pediatria s osobitným zreteľom na novorodencov,
1.1.6 hygiena, zdravotná výchova, preventívna medicína, včasná diagnostika chorôb,
1.1.7 výživa a dietetika s osobitným zreteľom na ženy, novorodencov a dojčatá,
1.1.8 základy sociológie a sociálno-medicínske problémy,
1.1.9 základy farmakológie,
1.1.11 zásady a metódy učenia,
1.1.12 zdravotnícka a sociálna legislatíva a organizácia zdravotníctva,
1.1.13 profesijná etika a legislatíva,
1.1.14 výchova k sexuálnemu životu a plánovanie rodiny,
1.1.15 právna ochrana matky a dieťaťa.
2. Predmety špecifické pre činnosť pôrodných asistentiek
2.1 anatómia a fyziológia,
2.2 embryológia a vývin plodu,
2.3 tehotenstvo, pôrod a šestonedelie,
2.4 gynekologická a pôrodnícka patológia,
2.5 poradenstvo pre tehotné ženy a príprava na rodičovstvo vrátane psychologických aspektov,
2.6 príprava na pôrod (vrátane poznatkov o technickom vybavení v pôrodníctve a o ich použití),
2.7 analgézia, anestézia a resuscitácia,
2.8 fyziológia a patológia novorodenca,
2.9 starostlivosť o novorodenca a dohľad nad ním,
2.10 psychologické a sociálne faktory.
3. Klinická výučba vykonávaná pod odborným dohľadom
3.1 poradenstvo pre tehotné ženy vrátane vykonania najmenej 100 prenatálnych vyšetrení,
3.2 dohľad a starostlivosť o najmenej 40 tehotných žien, odvedenie najmenej 40 pôrodov; ak tento počet nemožno dosiahnuť vzhľadom na nedostatok rodiacich žien, možno ho znížiť na minimum 30 pôrodov za predpokladu, že asistuje pri ďalších 20 pôrodoch,
3.3 asistencia pri jednom/dvoch kliešťových pôrodoch,
3.4 skúsenosti s epiziotómiou a uvedenie do problematiky zošívania,
3.5 dohľad a starostlivosť o 40 žien s rizikovým tehotenstvom alebo pôrodom, alebo popôrodnou starostlivosťou,
3.6 dohľad a starostlivosť vrátane vyšetrení aspoň o 100 rodičiek a zdravých novorodencov,
3.7 dohľad a starostlivosť o matky a novorodencov vrátane nedonosených a prenosených novorodencov, novorodencov s nízkou pôrodnou hmotnosťou a chorých novorodencov,
3.8 starostlivosť o patologické prípady na úseku gynekológie a pôrodníctva a choroby novorodencov a dojčiat,
3.9 úvod do starostlivosti o bežné patologické prípady v internej medicíne a v chirurgii.
b) Štúdiom sa získavajú primerané vedomosti
1. z vied, na ktorých sú založené činnosti pôrodných asistentiek, najmä z pôrodníctva a z gynekológie,
2. z profesijnej etiky a príslušných právnych predpisov,
3. o biologických funkciách z anatómie a fyziológie na úseku pôrodníctva a náuky o novorodencoch, ako aj vedomosti o vzťahoch medzi zdravotným stavom a fyzickým a sociálnym prostredím ľudskej bytosti a o jej správaní,
4. zo vzdelávania zdravotníckych pracovníkov a skúsenosti z práce s takými pracovníkmi a
5. klinické skúsenosti získané v uznaných zariadeniach a pod dohľadom kvalifikovaných pôrodných asistentiek a iných pracovníkov v oblasti pôrodnej asistencie a pôrodníctva.
Teoretická výučba musí byť vyvážená a koordinovaná s klinickou výučbou tak, aby sa uvedené vedomosti a skúsenosti nadobúdali primeraným spôsobom.
Klinická výučba má mať formu odborne vedeného praktického cvičenia v nemocniciach a v iných zdravotníckych zariadeniach so súhlasom príslušných orgánov alebo organizácií pod vedením učiteľov - pôrodných asistentiek a v spolupráci a s podporou ostatných kvalifikovaných pôrodných asistentiek. Počas výučby sa študenti zúčastňujú na činnostiach nemocničného pracoviska a osvojujú si povinnosti, ktoré sú spojené s výkonom činnosti pôrodnej asistentky.