NAJVÄČŠIE PRÍPUSTNÉ ROZMERY VOZIDIEL A JAZDNÝCH SÚPRAV, NAJVÄČŠIE PRÍPUSTNÉ HMOTNOSTI VOZIDIEL A JAZDNÝCH SÚPRAV A ĎALŠIE SÚVISIACE TECHNICKÉ POŽIADAVKY NA VOZIDLÁ A JAZDNÉ SÚPRAVY
4.
Ďalšie technické požiadavky na vozidlá a jazdné súpravy súvisiace s hmotnosťami a rozmermi
a)
najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla za vozidlo kategórie L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, ktoré nie je vybavené brzdou, nesmie prevýšiť 50 % prevádzkovej hmotnosti ťažného vozidla. Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla za vozidlo kategórie L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e vybaveného nájazdovou brzdou nesmie prevýšiť prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla,
b)
vzdialenosť nápravy alebo osi kolies prípojného vozidla za vozidlo kategórie L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e nesmie presiahnuť rázvor kolies ťažného vozidla,
c)
vymeniteľné nadstavby a normalizované nákladové jednotky, ako sú kontajnery, sú zahrnuté v rozmeroch uvedených v prvom bode písm. a) až f) a v štvrtom bode písm. k),
d)
motorové vozidlo alebo jazdná súprava, ktoré sa pohybujú, musia byť schopné otočiť sa vo vymedzenom kruhu, ktorý má vonkajší polomer 12,50 m a vnútorný polomer 5,30 m,
e)
hmotnosť pripadajúca na hnaciu nápravu alebo hnacie nápravy vozidla alebo jazdnej súpravy nesmie klesnúť pod 25 % celkovej hmotnosti naloženého vozidla alebo jazdnej súpravy,
f)
hmotnosť pripadajúca na riadenú nápravu alebo nápravy motorového vozidla kategórie N alebo kĺbového autobusu (merané pri státí na vodorovnej pozemnej komunikácii) nesmie klesnúť pod 20 % okamžitej hmotnosti a pri ostatných autobusoch okrem triedy I a triedy A pod 25 % okamžitej hmotnosti,
g)
pri vozidlách kategórie M, N, O a L v prevádzke v premávke na pozemných komunikáciách sa pripúšťa nerovnomernosť rozloženia okamžitej hmotnosti vozidla na kolesá jednotlivých náprav medzi pravou a ľavou polovicou, ak to dovoľuje únosnosť pneumatiky, najviac však 15 % hmotnosti pripadajúcej na nápravu. Táto hodnota môže byť prekročená, ak výrobca ustanovil pre vozidlo a jeho určitú hmotnosť rozpätie prípustných polôh ťažiska nákladu a uvedie tieto údaje v návode pre používateľa vozidla,
h)
pri vozidlách kategórie M a N pri zapojení nebrzdeného prípojného vozidla kategórie O nesmie prevýšiť hmotnosť ustanovenú výrobcom ťažného vozidla, najviac však 0,75 t. Pri vozidlách kategórie M pri zapojení brzdeného prípojného vozidla kategórie O nesmie prevýšiť hmotnosť ustanovenú výrobcom ťažného vozidla, najviac však 3,50 t,
i)
pri vozidlách v kombinovanej doprave
4a) rozmery ustanovené v prvom bode písmena c) bodoch 3, 8 a 9 a v prvom bode písmena d) môžu byť prekročené o 0,15 m,
j)
ak autobus stojí, musí sa na zemi urobiť čiara pozdĺž vertikálnej roviny dotýkajúcej sa strany vozidla, ktorá je obrátená smerom von z kruhu. V prípade kĺbového autobusu musia byť obidve jeho pevné časti s touto rovinou rovnobežné. Ak sa vozidlo pohybuje z priameho smeru do kruhovej oblasti popísanej v písmene d), žiadna jeho časť nesmie vyčnievať z vertikálnej roviny o viac než 0,60 m,
k)
vzdialenosť medzi poslednou nápravou motorového vozidla kategórie M2, M3, N2 a N3 a prvou nápravou prívesu kategórie O musí byť najmenej 3,00 m,
l)
vzdialenosť meraná horizontálne medzi osou návesového čapu a akýmkoľvek bodom vonkajšieho obrysu prednej časti návesu musí byť menšia ako 2,04 m,
m)
prostredné vozidlo jazdnej súpravy musí mať vyššiu alebo rovnakú okamžitú hmotnosť ako posledné vozidlo jazdnej súpravy,
n)
najväčšia prípustná hmotnosť v tonách motorového vozidla so štyrmi nápravami nesmie prevýšiť päťnásobnú vzdialenosť v metroch medzi stredmi najprednejšej a poslednej nápravy vozidla,
o)
náklad na vozidle alebo jazdnej súprave musí byť rovnomerne rozložený a riadne zaistený vhodným technickým zariadením5) proti pohybu. Ak je na pripevnenie nákladu použitá upevňovacia súprava, musí byť v riadnom technickom stave a viazacia sila uvedená na štítku musí zodpovedať hmotnosti prepravovaného nákladu,
p)
najväčšia prípustná hmotnosť saní za vozidlo kategórie LS nesmie prevýšiť 50 % prevádzkovej hmotnosti ťažného vozidla,
q)
najväčšie prípustné hmotnosti zvláštnych vozidiel nesmú prekročiť hodnoty platné pre vozidlá uvedené v druhom bode písm. a) až k) a
1.
pri vozidlách kategórie R s nápravami v strede môžu byť vyššie ako hmotnosti ustanovené pri prívesoch uvedených v druhom bode písm. d), e) a f) v závislosti od počtu náprav o hmotnosť pripadajúcu na spájacie zariadenie (oko oja), a to pri traktorových návesoch maximálne o 3,00 t a pri traktorových prívesoch s nápravami v strede maximálne o 1,00 t,
2.
pri vozidlách kategórie S nesmú prevýšiť hodnoty ustanovené pre traktorové prívesy alebo návesy,
r)
pri vozidlách kategórie T a PS nesmie byť hmotnosť pripadajúca na riadenú nápravu (merané pri státí na vodorovnej pozemnej komunikácii) menšia ako 20 % okamžitej hmotnosti vozidla. Pri vozidlách kategórie T sa však pripúšťa nižšia hmotnosť pripadajúca na riadenú nápravu po namontovaní nadstavby, pracovného stroja neseného alebo ťahaného vymeniteľného stroja pri súčasnom znížení rýchlosti na 20 km.h-1, pričom hmotnosť pripadajúca na riadenú nápravu nesmie byť menšia ako
1.
19 % pri traktoroch s okamžitou hmotnosťou najviac 4,50 t,
2.
18 % pri traktoroch s okamžitou hmotnosťou prevyšujúcou 4,50 t,
s)
pri vozidlách kategórie T, R, S a PS sa pripúšťa nerovnomernosť rozloženia okamžitej hmotnosti vozidla na kolesá jednotlivých náprav medzi pravou a ľavou polovicou, ak to dovoľuje únosnosť pneumatík,
1.
pri vozidlách kategórie T a R najviac 15 % hmotnosti pripadajúcej na nápravu,
2.
pri vozidlách kategórie PS a S najviac 20 % hmotnosti pripadajúcej na nápravu,
3.
pri vozidlách kategórie T po namontovaní nadstavby, pracovného stroja neseného alebo ťahaného vymeniteľného stroja najviac 20 % hmotnosti pripadajúcej na nápravu,
t)
pri vozidlách kategórie T a C pri zapojení nebrzdeného vozidla kategórie R a S súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na všetky nápravy nesmie prevýšiť hmotnosť ustanovenú výrobcom najviac 3,50 t pri súčasnom znížení rýchlosti na 20 km.h-1. Brzdovým zariadením nájazdového typu môžu byť vybavené vozidlá kategórie R a S, ktorých súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na všetky nápravy je menej ako 3,50 t. Také vozidlá kategórie R a S možno pripojiť iba k ťažnému vozidlu, ktorého prevádzková hmotnosť je rovná alebo prevyšuje najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla.
Vysvetlivky:
a)
Najväčšie prípustné rozmery vozidiel a jazdných súprav sa merajú bez žiadnych kladných tolerancií podľa STN 30 0026 – Základná terminológia cestných vozidiel. Rozmery vozidiel. Termíny a definície.
b)
Do celkovej šírky vozidla sa započítava aj zdvojenie kolies na náprave, pričom sa neberie do úvahy akékoľvek vydutie časti pneumatík, ktoré je v styku s pozemnou komunikáciou.
c)
Do celkovej dĺžky vozidla (jazdnej súpravy) sa nezapočítava dĺžka nakladacieho satelitného vozíka, ktorý je v prepravnej polohe namontovaný vzadu na vozidle, ak nepresahuje vozidlo o viac než 1,20 m.
d)
Do najväčšej dĺžky autobusu sa započítava akákoľvek odnímateľná výbava, napríklad batožinová nadstavba alebo skrinka na lyže.