ŠTANDARDY ŠPECIALIZAČNÝCH VZDELÁVACÍH PROGRAMOV
1.
Štandard pre špecializačný vzdelávací program „Sociálna posudková činnosť“
Charakteristika – absolvovaním špecializačného vzdelávacieho programu získa absolvent vedomosti a zručnosti, ktoré sú potrebné na vykonávanie špecializovaných odborných činností v špecializovanom odbore sociálnej práce, a to sociálna posudková činnosť. Absolvent bude schopný vykonávať sociálnu posudkovú činnosť pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a pre fyzické osoby na účely vybraných druhov sociálnych služieb. Absolvent získa poznatky a vedomosti v týchto oblastiach: právny rámec kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb; posudzovanie individuálnych potrieb, rodinného a širšieho sociálneho prostredia fyzickej osoby; komunitná dimenzia kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb; komplexné ponímanie prístupnosti; rôznorodosť kompenzačných nástrojov; optimalizácia kompenzačnej pomoci v rámci posudkovej, rozhodovacej, kontrolnej a terénnej činnosti; manažment kontroly; dilemy a paradoxy kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb. Absolvent bude na základe získaných vedomostí schopný analyzovať potreby, schopnosti, sociálne znevýhodnenia fyzickej osoby a jej rodiny v kontexte jej života (prostredia), analyzovať podporné kapacity rodiny a podporného kruhu fyzickej osoby, bude schopný správne a tvorivo uplatňovať kompenzačný, ale aj širší právny a komunitný rámec, vyberať optimálne kombinácie podporných nástrojov, revidovať potreby podpory, využívať výsledky kontroly na účely optimalizácie a identifikovať dilemy a paradoxy vlastnej práce a modifikovať ich. Absolvent bude pripravený na tímovú prácu a flexibilný prenos získaných poznatkov a zručností z edukačného procesu do vlastného pracovného prostredia a činnosti a bude pripravený na sieťovanie na komunálnej úrovni.
Štruktúra a celkový rozsah – špecializačný vzdelávací program pozostáva z teoretickej a praktickej prípravy. Celkový rozsah prípravy je 200 hodín. Súčasťou celkového rozsahu je práca pod supervíziou v rozsahu najmenej 15 hodín v rámci tém špecializačného vzdelávacieho programu.
Organizačná forma – kombinovaná (kombinácia prezenčnej a dištančnej formy, pričom prezenčná forma tvorí minimálne 70 % celkového rozsahu).
Cieľová skupina – sociálni pracovníci a fyzické osoby, ktoré sa pripravujú na výkon sociálnej posudkovej činnosti pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a/alebo posudzovania odkázanosti na sociálnu službu.
Témy, obsah a rozsah teoretickej prípravy a praktickej prípravy na výkon špecializovanej odbornej činnosti:
Téma | Počet hodínna tému z celkového počtu hodín | Počet hodín teoretickej prípravy z počtu hodín na tému | Počet hodínpraktickej prípravy z počtu hodín na tému |
---|
Základné východiská v oblasti ľudských práv a slobôd fyzických osôb so zdravotným postihnutím | 20 | 15 | 5 |
Aktuálna právna úprava a organizačné zabezpečenie sociálnej posudkovej činnosti | 40 | 30 | 10 |
Sociálna posudková činnosť v kontexte podpory sociálnej inklúzie | 20 | 10 | 10 |
Posudzovanie individuálnych predpokladov fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím. Posudzovanie individuálnych predpokladov fyzických osôb odkázaných na sociálnu službu | 40 | 20 | 20 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod supervíziou) |
Posudzovanie rodinného a širšieho sociálneho prostredia fyzických osôb | 60 | 25 | 35 (z toho najmenej 10 hodín prebieha pod supervíziou) |
Kontrolná činnosť v oblasti sociálnej posudkovej činnosti | 20 | 10 | 10 |
Teoretickú prípravu tvoria prednášky, diskusie, prezentácie a obdobné pedagogické metódy. Praktickú prípravu tvorí modelovanie, nácvik, tréning, hranie rolí a obdobné zážitkové metódy v oblasti vzdelávania.
Spôsob ukončenia – splnenie predpokladu osobnej účasti pri prezenčnej forme špecializovaného vzdelávacieho programu (maximálna povolená neúčasť je 10 % z celkového počtu hodín), absolvovanie špecializačnej skúšky pozostávajúcej z písomného a ústneho overenia vedomostí v rozsahu schváleného špecializačného vzdelávacieho programu.
2.
Štandard pre špecializačný vzdelávací program „Sociálna kuratela“
Charakteristika – absolvovaním špecializačného vzdelávacieho programu získa absolvent vedomosti a zručnosti, ktoré sú potrebné na vykonávanie špecializovaných odborných činností v špecializovanom odbore sociálnej práce, a to sociálna kuratela. Absolvent získa hlbšie teoretické vedomosti o príčinách vzniku, vývoji a dôsledkoch sociálnopatologických javov na jednotlivca, jeho rodinu a širšie sociálne prostredie, o sociálnych a ekonomických problémoch jednotlivca, jeho rodiny a širšieho sociálneho prostredia, o medzinárodných právnych aktoch vrátane právne záväzných aktov Európskej únie a všeobecne záväzných právnych predpisoch Slovenskej republiky, ktoré sa vzťahujú na výkon opatrení sociálnej kurately (trestné právo, občianske právo, právo sociálneho zabezpečenia, pracovné právo, správne právo, ochrana osobných údajov a ostatné oblasti práva, ktoré súvisia s výkonom opatrení sociálnej kurately). Absolvent zároveň získa hlbšie teoretické vedomosti o metódach, technikách a aktuálnych prístupoch sociálnej práce zodpovedajúcich špecifikám sociálnej kurately, hlbšie poznatky z ostatných odborov (psychológia, kultúrna a sociálna antropológia a iné súvisiace odbory) a o zdravotných rizikách výkonu sociálnej kurately. Absolvent si počas praktickej časti špecializačného vzdelávacieho programu prehĺbi spôsobilosti a zručnosti tak, aby bol schopný vykonať komplexnú sociálnu diagnostiku klienta sociálnej kurately, plánovať sociálnu intervenciu, aplikovať teoretické poznatky uplatňovaním zodpovedajúcich právnych predpisov, metód a techník sociálnej práce v závislosti od závažnosti poruchy psychického vývinu, fyzického vývinu a sociálneho vývinu fyzickej osoby a situácie, v ktorej sa nachádza fyzická osoba. V rámci praktickej časti si absolvent osvojí aj metódy riešenia konfliktov v situáciách sociálnej kurately, postupy sociálnych kurátorov v trestnom konaní a v občianskom súdnom konaní, postupy sociálnych kurátorov v priestupkovom konaní a konaní pred správnym orgánom, postupy zamerané na znižovanie sociálnych rizík a na zvládanie rizikových situácií a získa informácie o znižovaní zdravotných rizík a informácie potrebné k administrácii výkonu.
Štruktúra a celkový rozsah – špecializačný vzdelávací program pozostáva z teoretickej a praktickej prípravy. Celkový rozsah prípravy je 230 hodín. Súčasťou celkového rozsahu je práca pod supervíziou v rozsahu najmenej 40 hodín v rámci tém špecializačného vzdelávacieho programu, z toho najmenej 30 % tvorí individuálna priama supervízia.
Organizačná forma – kombinovaná (kombinácia prezenčnej a dištančnej formy, pričom prezenčná forma tvorí minimálne 70 % celkového rozsahu).
Cieľová skupina – sociálni pracovníci a fyzické osoby, ktoré sa pripravujú na výkon opatrení sociálnej kurately pre deti a/alebo opatrení sociálnej kurately plnoletých fyzických osôb.
Témy, obsah a rozsah teoretickej prípravy a praktickej prípravy na výkon špecializovanej odbornej činnosti:
Téma | Počet hodínna tému z celkového počtu hodín | Počet hodínteoretickej prípravy z počtu hodín na tému | Počet hodínpraktickej prípravy z počtu hodín na tému |
---|
Východiská sociálnej kurately a) medzinárodné koncepčné a strategické dokumenty, právne východiská vrátane súvisiacich právnych predpisov b) etické aspekty výkonu c) sociálna patológia, teoretické koncepty vzniku deviantného správania (biologické, psychologické, psychosociálne a sociologické teórie) d) teória psychopatológie e) praktická príprava na spisovanie návrhov, podaní, správ, vyjadrení, na rozhodovaciu činnosť, na medzisektorovú a interdisciplinárnu spoluprácu | 40 | 30 | 10 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod supervíziou) |
Sociálna kuratela detí a) teoretické východiska porúch psychického, fyzického a sociálneho vývinu dieťaťa b) rizikové správanie, poruchy správania (etiológia, typológia, symptomatológia) c) delikvencia, kriminalita, závislosti a ďalšie negatívne javy (etiológia, symptomatológia) d) metódy, techniky a prístupy sociálnej práce zodpovedajúce špecifikám sociálnej kurately detí e) kompetencie a postupy v trestnom konaní, konaní pred súdom vrátane praktickej prípravy f) penitenciárna a postpenitenciárna sociálna práca – kompetencie sociálneho kurátora detí vrátane praktickej prípravy g) praktická príprava na výkon preventívnych, diagnostických a intervenčných postupov sociálnej práce v závislosti od poruchy vývinu dieťaťa a situácie dieťaťa a jeho rodiny vrátane interdisciplinárnych prístupov pomoci h) praktická príprava na zvládanie konfliktných a rizikových situácií v sociálnej kuratele detí i) správne konanie, kompetencie a postupy v konaní pred správnym orgánom vrátane konaní o priestupku | 65 | 35 | 30 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod skupinovou supervíziou a 10 hodín formou individuálnej supervízie) |
Sociálna kuratela plnoletých fyzických osôb a) teoretické východiská porúch psychického, fyzického a sociálneho vývinu plnoletých fyzických osôb b) kriminalita, závislosti, násilie, obchodovanie s ľuďmi, sexuálne komerčné služby, extrémizmus, rasizmus, xenofóbia a ďalšie negatívne javy - teoretické východiská (vrátane etiológie a symptomatológie) vo vzťahu k plnoletým fyzickým osobám c) metódy, techniky a prístupy sociálnej práce zodpovedajúce špecifikám sociálnej kurately plnoletých fyzických osôb d) penitenciárna a postpenitenciárna sociálna práca – kompetencie sociálneho kurátora plnoletých fyzických osôb vrátane praktickej prípravy e) praktická príprava na výkon preventívnych, diagnostických a intervenčných postupov sociálnej práce v závislosti od poruchy vývinu plnoletej fyzickej osoby a situácie tejto osoby a jej rodiny vrátane interdisciplinárnych prístupov pomoci f) praktická príprava na zvládanie konfliktných a rizikových situácií v sociálnej kuratele plnoletých fyzických osôb | 65 | 35 | 30 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod skupinovou supervíziou a 10 formou individuálnej supervízie) |
Riziká sociálneho vylúčenia (vybrané sociálne a ekonomické problémy) a) teoretické poznatky, ktoré súvisia so sociálnymi a ekonomickými problémami jednotlivcov, rodín, skupín, komunít (napríklad chudoba, dlhodobá nezamestnanosť, bezdomovectvo) b) základy kultúrnej a sociálnej antropológie c) špecifiká sociálnej práce v marginalizovaných rómskych komunitách d) sociálne poradenstvo zamerané na manažment osobných a rodinných financií vrátane praktickej prípravy e) orientácia v externých zdrojoch pomoci a podpory (služby zamestnanosti, pomoc v hmotnej núdzi, sociálne služby a iné zdroje pomoci a podpory) | 50 | 20 | 30 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod skupinovou supervíziou) |
Administratíva a dokumentácia v sociálnej kuratele | 10 | 5 | 5 |
Teoretickú prípravu tvoria prednášky, diskusie, prezentácie a obdobné pedagogické metódy. Praktickú prípravu tvorí modelovanie, nácvik, tréning, hranie rolí a obdobné zážitkové metódy v oblasti vzdelávania.
Spôsob ukončenia – splnenie predpokladu osobnej účasti pri prezenčnej forme špecializovaného vzdelávacieho programu (maximálna povolená neúčasť je 10 % z celkového počtu hodín), absolvovanie špecializačnej skúšky pozostávajúcej z písomného a ústneho overenia vedomostí v rozsahu schváleného špecializačného vzdelávacieho programu.