Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a)
vzletovou a pristávacou dráhou vymedzená obdĺžniková plocha na osobitnom letisku upravená na pristátie lietadla a vzlet lietadla,
b)
pásom vzletovej a pristávacej dráhy vymedzená plocha osobitného letiska určená najmä na
1.
zníženie nebezpečenstva poškodenia lietadla pri vybehnutí mimo vzletovej a pristávacej dráhy a
2.
zaistenie bezpečnosti lietadla letiaceho nad pásom vzletovej a pristávacej dráhy pri jeho vzlete a pristátí,
c)
prahom vzletovej a pristávacej dráhy začiatok časti vzletovej a pristávacej dráhy, ktorá je použiteľná na pristátie lietadla,
d)
prevádzkovou plochou časť osobitného letiska určená na vzlet lietadla, pristátie lietadla a rolovanie lietadla,
e)
rolovacou dráhou vymedzená dráha na rolovanie lietadla na pozemnom osobitnom letisku určená na spojenie jednej časti osobitného letiska s druhou časťou osobitného letiska,
f)
dojazdovou dráhou vymedzená pravouhlá plocha na osobitnom letisku nadväzujúca na koniec použiteľnej dĺžky rozjazdu upravená tak, aby na nej mohlo lietadlo zastaviť pri prerušenom vzlete,
g)
predpolím vymedzená pravouhlá plocha na osobitnom letisku určená alebo upravená ako vhodná plocha, nad ktorou môže letún vykonať časť svojho počiatočného stúpania do určenej výšky,
h)
použiteľnou dĺžkou rozjazdu dĺžka vzletovej a pristávacej dráhy, ktorá je vyhlásená za použiteľnú a vhodnú na rozjazd letúna pri vzlete,
i)
použiteľnou dĺžkou pre prerušený vzlet použiteľná dĺžka rozjazdu zväčšená o dĺžku dojazdovej dráhy, ak je zriadená,
j)
použiteľnou dĺžkou vzletu použiteľná dĺžka rozjazdu zväčšená o dĺžku predpolia, ak je zriadené,
k)
použiteľnou dĺžkou pristátia dĺžka vzletovej a pristávacej dráhy, ktorá je vyhlásená za použiteľnú a vhodnú na dojazd pristávajúceho letúna,
l)
vzťažným bodom osobitného letiska bod určujúci zemepisnú polohu osobitného letiska udávanú v stupňoch, minútach a sekundách,
m)
nadmorskou výškou osobitného letiska nadmorská výška
1) najvyššieho bodu vzletovej a pristávacej dráhy,
n)
pozdĺžnym sklonom vzletovej a pristávacej dráhy sklon vypočítaný ako podiel rozdielu medzi najväčšou nadmorskou výškou a najmenšou nadmorskou výškou osi vzletovej a pristávacej dráhy a dĺžkou vzletovej a pristávacej dráhy,
o)
priečnym sklonom vzletovej a pristávacej dráhy sklon vypočítaný ako podiel rozdielu medzi nadmorskými výškami krajných bodov vzletovej a pristávacej dráhy v danom profile, kolmom na os vzletovej pristávacej dráhy, a dĺžkou daného profilu,
p)
medzníkom zariadenie alebo predmet označujúci hranice osobitného letiska,
q)
ukazovateľom smeru pristátia lietadla zariadenie vizuálne indikujúce aktuálny smer určený na pristátie lietadla a vzlet lietadla,
r)
značením symbol alebo skupina symbolov rozmiestnených na povrchu osobitného letiska na poskytnutie leteckých informácií,
2)s)
krehkou konštrukciou objekt malej hmotnosti skonštruovaný tak, že sa vplyvom nárazu zlomí, zdeformuje alebo ohne, a tak vytvorí minimálne nebezpečenstvo pre lietadlo,
t)
prekážkou trvalý alebo dočasný pevný objekt alebo pohyblivý objekt alebo jeho časť, ktorý
1.
sa nachádza na osobitnom letisku v priestore určenom na pohyb lietadla,
2.
prevyšuje vymedzené plochy určené na zaistenie bezpečnosti lietadla počas letu alebo
3.
sa nachádza mimo priestoru podľa prvého bodu alebo mimo plochy podľa druhého bodu a je nebezpečný pre leteckú prevádzku,
u)
prekážkovou rovinou a plochou plocha, ktorá vymedzuje limit najväčších výšok, ktoré môžu objekty dosahovať,
v)
návestidlom predmet umiestnený nad úrovňou zeme na vyznačenie prekážky alebo vymedzenie hranice,
w)
vizuálnym prostriedkom ukazovateľ, signalizačné zariadenie, značenie, znak a návestidlo alebo ich kombinácia,
x)
kritickým typom lietadla najväčší typ lietadla, ktorý môže osobitné letisko využiť, pričom osobitné letisko spĺňa základné požiadavky na fyzikálne charakteristiky a výkony uvedené v letovej príručke lietadla,
y)
objektom slúžiacim na zabezpečenie leteckej prevádzky osobitného letiska najmä vzletová a pristávacia dráha, rolovacia dráha a ostatná infraštruktúra, vybavenie a zariadenia, ktoré slúžia na zabezpečenie leteckej prevádzky, okrem infraštruktúry a vybavenia, ktoré sú v prvom rade potrebné na vykonávanie neleteckých činností, najmä parkovanie automobilov, obchody a iné činnosti, ktoré neslúžia leteckej prevádzke,
z)
neodstrániteľnou prekážkou prekážka, ktorou je najmä terén, terénna vyvýšenina, súbor existujúcich funkčne spojených stavieb, historická pamiatka alebo iný objekt, ktorý nie je možné alebo vhodné odstrániť vzhľadom na rozsah a účel, ktorému slúži, alebo jeho hodnotu,
aa)
športovým padákom lietajúce športové zariadenie slúžiace na zostupný let osoby z lietadla na zemský povrch, ktorého charakter nosnej plochy nie je určovaný tuhou konštrukciou,
ab)
padákovým klzákom bezmotorové lietadlo ťažšie ako vzduch, ktorého vzlet sa uskutočňuje rozbehom pilota alebo silou vyvinutou vlečným zariadením, ktoré je určené na vzlet padákového klzáka a ktorého charakter nosnej plochy nie je určovaný tuhou konštrukciou,
ac)
motorovým padákovým klzákom lietadlo ťažšie ako vzduch s motorovou pohonnou sústavou na chrbte pilota, ktorá umožňuje vzlet a pristátie prostredníctvom práce nôh pilota, alebo s motorovou pohonnou sústavou na podvozku, ktorého charakter nosnej plochy nie je určovaný tuhou konštrukciou,
ad)
závesným klzákom bezmotorové lietadlo ťažšie ako vzduch, ktorého vzlet sa uskutočňuje rozbehom pilota alebo silou vyvinutou vlečným zariadením, ktoré je určené na vzlet závesného klzáka a je riadené zmenou polohy ťažiska pilota s možnosťou dodatočného aerodynamického riadenia okolo jednej osi, a
ae)
motorovým závesným klzákom lietadlo ťažšie ako vzduch s motorovou pohonnou sústavou, ktoré je riadené zmenou polohy ťažiska pilota s možnosťou dodatočného aerodynamického riadenia okolo jednej osi.