Zákon č.
7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
353/2005 Z. z., zákona č.
520/2005 Z. z., zákona č.
198/2007 Z. z., zákona č.
209/2007 Z. z., zákona č.
270/2008 Z. z., zákona č.
477/2008 Z. z., zákona č.
552/2008 Z. z., zákona č.
276/2009 Z. z., zákona č.
492/2009 Z. z., zákona č.
224/2010 Z. z., zákona č.
130/2011 Z. z., zákona č.
348/2011 Z. z., zákona č.
305/2013 Z. z., zákona č.
371/2014 Z. z., zákona č.
87/2015 Z. z., zákona č.
117/2015 Z. z., zákona č.
282/2015 Z. z., zákona č.
389/2015 Z. z., zákona č.
390/2015 Z. z., zákona č.
437/2015 Z. z., zákona č.
91/2016 Z. z., zákona č.
125/2016 Z. z., zákona č.
291/2016 Z. z., zákona č.
315/2016 Z. z., zákona č.
377/2016 Z. z., zákona č.
264/2017 Z. z., zákona č.
279/2017 Z. z., zákona č.
373/2018 Z. z., zákona č.
390/2019 Z. z., zákona č.
312/2020 Z. z., zákona č.
343/2020 Z. z., zákona č.
421/2020 Z. z., zákona č.
72/2021 Z. z. a zákona č.
454/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 1 sa slová „riešenie hroziaceho úpadku dlžníka“ nahrádzajú slovami „hroziaci úpadok, povinnosti súvisiace s hroziacim úpadkom dlžníka“.
2.
V § 3 ods. 2 prvej vete, § 11 ods. 3, § 12 ods. 2 a § 19 ods. 1 sa číslo „30“ nahrádza číslom „90“.
3.
V § 3 ods. 2 sa vkladá nová tretia veta, ktorá znie: „Predpokladá sa, že právnická osoba je platobne schopná, ak so zreteľom na všetky okolnosti možno odôvodnene predpokladať, že v správe majetku alebo v prevádzkovaní podniku je možné pokračovať a rozdiel medzi výškou jej splatných peňažných záväzkov a peňažného majetku (ďalej len „medzera krytia“) je menej ako desatina výšky jej splatných peňažných záväzkov, alebo v dobe nie dlhšej ako 60 dní medzera krytia pod takúto hranicu klesne.“.
4.
V § 3 odsek 4 znie:
„(4)
Dlžník, ktorý sa dozvedel alebo sa pri zachovaní odbornej starostlivosti mohol dozvedieť o svojom úpadku, nesmie plniť splatnú peňažnú pohľadávku vo väčšom rozsahu ako do výšky, aká by na veriteľa pripadala pri uspokojení veriteľov v prípade vyhlásenia konkurzu; to neplatí, ak
a)
úpadok dlžníka nastal počas verejnej preventívnej reštrukturalizácie,1aa) a
b)
ide o plnenie pohľadávky nevyhnutne potrebnej na zachovanie prevádzky podniku dlžníka voči nespriaznenej osobe.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1aa znie:
„
1aa) § 7 až 49 zákona č.
111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
5.
§ 4 vrátane nadpisu znie:
„§ 4
Hroziaci úpadok
(1)
Dlžník je v hroziacom úpadku, najmä ak mu hrozí platobná neschopnosť.
(2)
Dlžníkovi hrozí platobná neschopnosť, ak s prihliadnutím na všetky okolnosti možno dôvodne predpokladať, že v priebehu 12 kalendárnych mesiacov nastane jeho platobná neschopnosť.
(3)
Dlžník je povinný predchádzať úpadku. Ak dlžníkovi hrozí úpadok, je povinný prijať bez zbytočného odkladu vhodné a primerané opatrenia na jeho odvrátenie. Ak dlžníkovi hrozí platobná neschopnosť, môže riešiť hroziaci úpadok najmä preventívnym konaním podľa osobitného predpisu.1b)“.
6.
Za § 4 sa vkladá § 4a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 4a
Povinnosti súvisiace s hroziacim úpadkom dlžníka
(1)
Dlžník je povinný sústavne sledovať svoju finančnú situáciu, ako aj stav svojho majetku a záväzkov tak, aby sa mohol včas dozvedieť o hroziacom úpadku a bez zbytočného odkladu prijať vhodné a primerané opatrenia na jeho odvrátenie; je tiež povinný zdržať sa konania, ktoré by mohlo ohroziť životaschopnosť podniku dlžníka.
(2)
Ak je dlžník vedený v zozname dlžníkov podľa osobitných predpisov,1c) ide o okolnosť, ktorá signalizuje, že dlžníkovi môže hroziť úpadok a dlžník je povinný posúdiť, či mu úpadok hrozí.
(3)
Ak štatutárny orgán dlžníka nemá dostatok odborných vedomostí alebo skúseností, je povinný vyhľadať pomoc odborníka na posúdenie, či dlžníkovi hrozí úpadok a aké opatrenia je potrebné uskutočniť na prekonanie hroziaceho úpadku.
(4)
Štatutárny orgán dlžníka, ktorý sa dozvedel alebo s prihliadnutím na všetky okolnosti mohol dozvedieť, že dlžníkovi hrozí úpadok, je povinný v súlade s požiadavkami potrebnej starostlivosti urobiť všetko, čo by v obdobnej situácii urobila iná rozumne starostlivá osoba v obdobnom postavení na jeho prekonanie.
(5)
Počas hroziaceho úpadku je štatutárny orgán dlžníka povinný zohľadňovať spoločné záujmy veriteľov vrátane zamestnancov a ich zástupcov, spoločníkov a iných osôb, ktoré môžu byť hroziacim úpadkom dlžníka dotknuté.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1c znie:
„
1c)
§ 171 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
§ 25a zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č.
95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 52 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (
daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
7.
V § 10a ods. 1 sa slovo „ministerstva“ nahrádza slovami „Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)“.
8.
V § 11 ods. 2 prvej vete sa slová „Dlžník v predlžení“ nahrádzajú slovami „Dlžník, ktorý je právnickou osobou,“ a slovo „predlžení“ sa nahrádza slovom „úpadku“.
9.
V § 11 ods. 3 prvej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo ak sa predpokladá úpadok dlžníka z dôvodu, že došlo k zverejneniu oznámenia podľa osobitného predpisu3ca) v Obchodnom vestníku“.
10.
V § 11a ods. 2 sa slová „podnikateľ pod dočasnou ochranou poruší povinnosť uložiť do zbierky listín vyhlásenie podľa osobitného predpisu.3d)“ nahrádzajú slovami „štatutárny orgán dlžníka poruší povinnosť zverejniť vyhlásenie podľa osobitného predpisu.3d)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3d znie:
„
3d)
§ 16 zákona č. 111/2022 Z. z.“.
11.
V § 12 ods. 1 druhá veta znie: „Návrh na vyhlásenie konkurzu sa podáva elektronickými prostriedkami do elektronickej schránky súdu, ktorý musí byť autorizovaný navrhovateľom, inak sa naň neprihliada.“.
12.
V § 12 ods. 1 sa vypúšťa tretia veta.
13.
V § 12 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
Ak ide o návrh veriteľa na vyhlásenie konkurzu dlžníka, ktorého úpadok sa predpokladá podľa § 11 ods. 3, navrhovateľ nie je povinný dokladať svoju pohľadávku spôsobom podľa odseku 2 písm. a) až e).“.
Doterajšie odseky 3 až 6 sa označujú ako odseky 4 až 7.
14.
V § 16 ods. 1 prvej vete sa za slová „toho istého dlžníka,“ vkladajú slová „alebo konanie o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie,“, za slová „povolenia reštrukturalizácie“ sa vkladá čiarka a slová „alebo do zastavenia verejnej preventívnej reštrukturalizácie alebo povolenia verejnej preventívnej reštrukturalizácie,“ a za slovo „povolí“ sa vkladajú slová „alebo v konaní o verejnej preventívnej reštrukturalizácii povolí verejnú preventívnu reštrukturalizáciu“.
15.
V § 16 ods. 1 druhej vete sa za slová „reštrukturalizačné konanie“ vkladajú slová „alebo konanie o verejnej preventívnej reštrukturalizácii“ a v tretej vete sa za slová „reštrukturalizačného konania“ vkladá čiarka a slová „alebo konania o verejnej preventívnej reštrukturalizácii“.
16.
V § 19 ods. 2 sa vypúšťa slovo „iba“ a na konci sa pripájajú tieto vety: „Ak bol konkurz vyhlásený ako hlavné insolvenčné konanie, odvolanie je oprávnený podať ktorýkoľvek veriteľ dlžníka.3c) Ak bol konkurz vyhlásený ako vedľajšie insolvenčné konanie, odvolanie je oprávnený podať správca v hlavnom insolvenčnom konaní.3e)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3e znie:
„
3e) Čl. 39 nariadenia
(EÚ) č. 2015/848 v platnom znení.“.
17.
V § 21 ods. 3 prvá a druhá veta znejú: „Predbežný správca má nárok na odmenu a úhradu preukázaných výdavkov alebo paušálnu náhradu výdavkov. Ak predbežný správca doručil súdu návrh na určenie odmeny a výdavkov predbežného správcu alebo paušálnej náhrady výdavkov v lehote na podanie záverečnej správy o majetnosti alebo nemajetnosti dlžníka, o odmene a výdavkoch predbežného správcu alebo o paušálnej náhrade výdavkov predbežného správcu rozhodne súd v uznesení, ktorým zastavil konkurzné konanie pre nedostatok majetku alebo vyhlásil konkurz, inak rozhodne súd o odmene a výdavkoch predbežného správcu alebo o paušálnej náhrade výdavkov predbežného správcu samostatným uznesením do 30 dní od zastavenia konkurzného konania alebo vyhlásenia konkurzu.“.
18.
V § 22 ods. 1 prvej vete sa za slovami „prihlasovania pohľadávok“ vypúšťa čiarka a slová „následkoch nedodržania lehoty na prihlasovanie pohľadávok a následkoch nesprávneho prihlásenia pohľadávok“.
19.
§ 25 a 26 vrátane nadpisov znejú:
„§ 25
Vstup do konania
(1)
Ak počas konkurzného konania dôjde k prevodu alebo prechodu pohľadávky, ktorá veriteľovi zakladá postavenie účastníka konkurzného konania, takýto veriteľ alebo nadobúdateľ pohľadávky oznámi správcovi túto skutočnosť. K oznámeniu je potrebné doložiť listiny, ktoré osvedčujú dôvod vstupu nadobúdateľa pohľadávky do konkurzného konania, a označiť pôvodne prihlásenú pohľadávku podľa údajov zo zoznamu pohľadávok v registri úpadcov.
(2)
Ak nie sú splnené predpoklady pre vstup do konania, oznámenie podľa odseku 1 s prílohami a svojim stanoviskom predloží správca najneskôr do troch dní na rozhodnutie súdu. Súd rozhodne do desiatich dní o vstupe do konania uznesením.
(3)
Ak sú splnené predpoklady na vstup do konania, správca bez zbytočného odkladu vyznačí zmenu v zozname pohľadávok v registri úpadcov.
§ 26
Potvrdenie nadobudnutia pohľadávky
Ak počas konkurzného konania dôjde k prevodu alebo prechodu pohľadávky, ktorá veriteľovi zakladá postavenie účastníka konkurzného konania, na iného účastníka konkurzného konania, ustanovenie § 25 sa použije primerane.“.
20.
V § 27 ods. 1 písmeno a) znie:
„a)
dňom zápisu nadobúdateľa pohľadávky v zozname pohľadávok v registri úpadcov podľa § 25,“.
21.
V § 27 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Správca podľa takejto skutočnosti upraví zoznam pohľadávok v registri úpadcov.“.
22.
V § 28 odsek 2 znie:
„(2)
Prihláška sa podáva u správcu elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára do elektronickej schránky správcu a musí byť autorizovaná. Ak ide o zahraničného veriteľa podľa osobitného predpisu,8ac) prihláška sa podáva u správcu elektronicky prostredníctvom na to určeného formulára podľa osobitného predpisu.8ad) Prihláška musí byť správcovi doručená v základnej prihlasovacej lehote do 45 dní od vyhlásenia konkurzu. Ak návrh podáva zástupca dlžníka, k návrhu musí pripojiť splnomocnenie na zastupovanie dlžníka pri prihlasovaní pohľadávky v konkurze, ktoré musí byť autorizované dlžníkom, inak sa naň neprihliada.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 8ac a 8ad znejú:
„
8ac) Čl. 2 ods. 12 nariadenia
(EÚ) č. 2015/848 v platnom znení.
8ad) Čl. 55 nariadenia
(EÚ) č. 2015/848 v platnom znení.“.
23.
V § 28 ods. 3 prvej a druhej vete sa vypúšťa slovo „správcovi“ a v poslednej vete sa slová „v Obchodnom vestníku s uvedením veriteľa a prihlásenej sumy“ nahrádzajú slovami „v registri úpadcov s uvedením okolnosti, že prihláška bola podaná po uplynutí základnej prihlasovacej lehoty“.
24.
V § 28 ods. 4 sa vypúšťajú slová „doručenej správcovi“.
25.
V § 29 ods. 1 prvá veta znie: „Prihláška musí byť podaná spôsobom podľa § 28 ods. 2 a musí obsahovať základné náležitosti prihlášky, inak sa na prihlášku neprihliada.“.
26.
V § 29 ods. 1 sa vypúšťa písmeno f).
27.
V § 31 ods. 1 a 2 sa za slová „zoznamu pohľadávok“ vkladajú slová „v registri úpadcov“.
28.
V § 31 ods. 1 druhá veta znie: „To platí primerane aj o zmenách v zozname pohľadávok v registri úpadcov, ktoré je správca povinný v zozname pohľadávok v registri úpadcov uskutočniť bez zbytočného odkladu.“.
29.
§ 31 odsek 3 znie:
„(3)
Najneskôr päť dní pred konaním prvej schôdze veriteľov správca oznámi súdu, že prihlásené pohľadávky boli zapísané do zoznamu pohľadávok v registri úpadcov.“.
30.
V § 32 ods. 3 písm. b) sa slová „Obchodnom vestníku“ nahrádzajú slovami „registri úpadcov“.
31.
V § 33 druhej vete sa vypúšťa slovo „nezabezpečených“ a slová „(ďalej len „nezabezpečený veriteľ“)“.
32.
V § 34 ods. 1 a § 126 ods. 1 sa slová „pätnásty deň“ nahrádzajú slovami „30 dní“ a slová „dvadsiaty deň“ sa nahrádzajú slovami „45 dní“.
33.
V § 34 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5)
Správca môže požiadať súd alebo veriteľský výbor o súhlas s uskutočnením schôdze veriteľov prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie, ktoré umožňujú vyhotovenie obrazovo-zvukového záznamu; na tento účel správca zašle prístupové údaje súdu a prihláseným veriteľom. Oznámenie o zvolaní schôdze veriteľov musí v takomto prípade obsahovať čas, predmet rokovania a termín, dokedy majú veritelia, ktorí v prihláške pohľadávky neuviedli adresu elektronickej pošty, požiadať správcu o prístupové údaje potrebné pre účasť na schôdzi veriteľov.“.
Doterajší odsek 5 sa označuje ako odsek 6.
34.
V § 35 ods. 6 prvej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak sa schôdza veriteľov uskutočnila prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie, ktoré umožňujú vyhotovenie obrazovo-zvukového záznamu, správca vyhotoví obrazovo-zvukový záznam, ktorý uchová na nosiči dát, a po skončení schôdze veriteľov ho pripojí k správcovskému spisu alebo v správcovskom spise urobí poznámku, kde je tento obrazovo-zvukový záznam uložený.“.
35.
V § 35 ods. 7 prvej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo kópiu obrazovo-zvukového záznamu schôdze veriteľov“.
36.
V § 35 ods. 7 druhej vete sa za slová „odpis zápisnice“ vkladajú slová „a obrazovo-zvukový záznam schôdze veriteľov“.
37.
V § 35 ods. 8 sa na konci pripája táto veta: „Ak sa schôdza veriteľov uskutočnila prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie, ktoré umožňujú vyhotovenie obrazovo-zvukového záznamu, na ktorej bol prítomný súd, môže súd o námietke rozhodnúť bezprostredne; rozhodnutie o námietke sa nevyhotovuje písomne.“.
38.
Za § 36 sa vkladá § 36a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 36a
Dočasný veriteľský výbor
(1)
Ak to považuje súd za potrebné, môže pred konaním prvej schôdze veriteľov ustanoviť dočasný veriteľský výbor, ktorý bude vykonávať funkciu veriteľského výboru do konania prvej schôdze veriteľov. Dočasný veriteľský výbor má troch alebo piatich členov. Členov dočasného veriteľského výboru určí súd tak, aby v ňom boli zastúpení najmä relevantní veritelia,9aa) a aby v ňom boli primerane zastúpení zabezpečení a nezabezpečení veritelia. Funkciu členov dočasného veriteľského výboru vykonávajú v prípade, ak pred vyhlásením konkurzu prebiehala reštrukturalizácia, ktorá bola zastavená a v ktorej bol ustanovený veriteľský výbor, veritelia, ktorí boli členmi veriteľského výboru v reštrukturalizácii.
(2)
Zánikom funkcie člena dočasného veriteľského výboru nezaniká pôsobnosť veriteľského výboru. Ak je to potrebné, súd môže člena dočasného veriteľského výboru kedykoľvek odvolať, vymeniť alebo doplniť.
(3)
Ustanovenia § 37 ods. 2, 3, 5 a § 38 sa použijú primerane.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9aa znie:
„
9aa)
§ 2 ods. 1 písm. f) zákona č. 111/2022 Z. z.“.
39.
V § 37 ods. 1 druhej vete sa slovo „Prví“ nahrádza slovami: „Ak § 131 ods. 3 neustanovuje inak, prví“.
40.
V § 37 ods. 1 a 4 a § 38 ods. 7 sa vypúšťa slovo „nezabezpečený“ vo všetkých tvaroch.
41.
V § 37 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 až 6 sa označujú ako odseky 2 až 5.
42.
V § 41 sa na konci pripájajú tieto vety: „Ak dochádza k prieťahom alebo porušovaniu povinností ustanovených týmto zákonom, môže súd uložiť správcovi vykonanie potrebných opatrení na odstránenie nedostatkov. Nesplnenie povinnosti uloženej súdom je závažným porušením povinnosti správcu.“.
43.
§ 42 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7)
Ak správca zomrie, súd správcu bez zbytočného odkladu odvolá a ustanoví správcu postupom podľa § 40 ods. 1; pri vykonávaní funkcie správcu vo viacerých konkurzných konaniach súd ustanoví totožného správcu do všetkých týchto konaní. Uznesenie o odvolaní a ustanovení správcu bez zbytočného odkladu zverení v Obchodnom vestníku. Ustanovenia odsekov 1 až 6 sa nepoužijú.“.
44.
V § 74a ods. 5 písm. a) sa slovo „predlžení“ nahrádza slovom „úpadku“.
45.
V § 85 sa za odsek 1 vkladajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
„(2)
Správca je povinný konkurznému súdu, príslušnému orgánu a súdu, ktorý vedie konanie vyvolané alebo súvisiace s konkurzom, do 30 dní po uplynutí piatich rokov od vyhlásenia konkurzu a následne v pravidelných ročných intervaloch zaslať správu (ďalej len „reštančná správa“), v ktorej uvedie
a)
priemerné mesačné náklady na správu a speňažovanie majetku úpadcu,
b)
priemerné mesačné príjmy zo správy majetku podliehajúceho konkurzu,
c)
označenie majetku, ktorý nebol ešte speňažený, a opis okolností, ktoré bránia jeho speňaženiu.
(3)
Ak ide o dlžníka, ktorý je zapísaný v obchodnom registri, správca reštančnú správu bez zbytočného odkladu po jej vyhotovení založí do zbierky listín.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 4.
46.
V § 91 ods. 3 sa vypúšťajú slová „ustanovený pri vyhlásení konkurzu“ a vypúšťa sa posledná veta.
47.
V § 92 ods. 2 druhej vete sa slová „záväzky, ktoré vznikli v súvislosti prevádzkovaním úpadcovho podniku po vyhlásení konkurzu,“ nahrádzajú slovami „záväzkové vzťahy schválené kupujúcim pri jeho prevode“.
48.
V § 92 ods. 6 sa vypúšťa prvá veta.
49.
§ 95 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Nezabezpečené pohľadávky z nového úveru sa z výťažku zo speňaženia majetku tvoriaceho všeobecnú podstatu v zistenom rozsahu uspokoja pred uspokojením pohľadávok podľa odseku 1. Ak niet odlišnej dohody medzi viacerými veriteľmi pohľadávok z nového úveru, pohľadávky sa uspokoja pomerne; na odlišnú dohodu sa prihliada len vtedy, ak je uložená v zbierke listín dlžníka. Na účely uloženia odlišnej dohody v zbierke listín je dlžník povinný poskytnúť veriteľom súčinnosť.“.
50.
V § 106 ods. 3 druhej vete sa číslo „4“ nahrádza číslom „5“.
51.
V § 108 ods. 1 sa slová „dlžníkovi hrozí úpadok alebo je v úpadku“ nahrádzajú slovami „je dlžník v úpadku“.
52.
V § 109 ods. 3 písmeno c) znie:
53.
V § 109 ods. 3 písm. e) sa za slová „právneho predchodcu“ vkladajú slová „alebo od skončenia verejnej preventívnej reštrukturalizácie inak, ako potvrdením verejného preventívneho reštrukturalizačného plánu podľa osobitného predpisu,22d)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 22d znie:
„
22d)
§ 15 zákona č. 111/2022 Z. z.“.
54.
V § 110 ods. 1 písmeno c) znie:
„c)
zistenie, či je dlžník v úpadku a kedy úpadok nastal spolu s odôvodnením, prečo úpadok nastal,“.
55.
§ 111 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4)
Ak vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii, počas ktorej nastal úpadok dlžníka, nedôjde k potvrdeniu verejného preventívneho reštrukturalizačného plánu súdom podľa osobitného predpisu,22e) návrh na povolenie reštrukturalizácie možno podať najskôr po uplynutí dvoch rokov od skončenia verejnej preventívnej reštrukturalizácie.“.
Poznámka pod čiarkou k odkazu 22e znie:
„
22e)
§ 12 zákona č. 111/2022 Z. z.“.
56.
V § 112 ods. 1 druhá veta znie: „Návrh na povolenie reštrukturalizácie sa podáva elektronickými prostriedkami do elektronickej schránky súdu, ktorý musí byť autorizovaný navrhovateľom, inak sa naň neprihliada.“.
57.
§ 121 vrátane nadpisu znie:
„§ 121
Prihlasovanie pohľadávok
Prihláška sa podáva u správcu elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára a musí byť autorizovaná; to neplatí, ak ide o zahraničného veriteľa podľa osobitného predpisu.8ac) Prihláška musí byť správcovi doručená do 30 dní od povolenia reštrukturalizácie, inak sa na ňu neprihliada. Ustanovenie § 28 ods. 6 sa použije primerane.“.
58.
V § 122 odsek 2 znie:
„(2)
Ustanovenia § 30 a 31 sa použijú rovnako.“.
59.
V § 123 ods. 1 sa za slová „zoznamu pohľadávok“ vkladajú slová „v registri úpadcov“ a vypúšťa sa bodkočiarka a slová „zoznam pohľadávok správca vyhotovuje v štyroch rovnopisoch“.
60.
V § 123 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 až 6 sa označujú ako odseky 2 až 5.
61.
V § 126 ods. 1 sa za druhú vetu vkladá nová tretia a štvrtá veta, ktoré znejú: „Správca môže požiadať súd o súhlas s uskutočnením schôdze veriteľov prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie, ktoré umožňujú vyhotovenie obrazovo-zvukového záznamu; na tento účel správca zašle prístupové údaje súdu a prihláseným veriteľom. Oznámenie o zvolaní schôdze veriteľov musí v takomto prípade obsahovať čas, predmet rokovania a termín, dokedy majú veritelia, ktorí v prihláške pohľadávky neuviedli adresu elektronickej pošty, požiadať správcu o prístupové údaje potrebné pre účasť na schôdzi veriteľov.“.
62.
V § 126 ods. 4 prvej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak sa schôdza veriteľov uskutočnila prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie prostriedkami, ktoré umožňujú vyhotovenie obrazovo-zvukového záznamu, správca vyhotoví obrazovo-zvukový záznam, ktorý uchová na nosiči dát, a po skončení schôdze veriteľov ho pripojí k správcovskému spisu alebo v správcovskom spise urobí poznámku, kde je tento obrazovo-zvukový záznam uložený.“.
63.
V § 126 ods. 5 sa za slová „odpis zápisnice“ vkladajú slová „a obrazovo-zvukový záznam schôdze veriteľov“.
64.
V § 129 ods. 3 druhá veta znie: „Ustanovenie § 131 ods. 3 platí rovnako.“ a vypúšťa sa tretia až piata veta.
65.
V § 131 ods. 3 prvej vete sa slová „správcu postupom podľa § 40 ods. 1“ nahrádzajú slovami „do funkcie správcu toho istého správcu, ktorý vykonával funkciu v reštrukturalizácii“.
66.
V § 131 ods. 3 tretej vete sa za slovom „konania“ vypúšťa čiarka a slová „funkcia veriteľského výboru a funkcia správcu“ sa nahrádzajú slovami „a funkcia veriteľského výboru a funkcia správcu nezaniká“.
67.
V § 155a ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo skôr, ako uplynú štyri roky od skončenia reštrukturalizácie“.
68.
V § 166c ods. 1 písm. f) sa za slovo „nároky“ vkladajú slová „zamestnancov dlžníka“.
69.
V § 166d ods. 1 a 2 sa za slová „ dlžníka je“ vkladajú slová „hodnota alebo“.
70.
V § 166d ods. 2 prvej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „jej výška sa pomerne neznižuje.“.
71.
§ 166e sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Ak došlo k oddlženiu, konkurz vyhlásený na majetok dlžníka nie je prekážkou prevádzkovania živnosti podľa osobitného predpisu.25aa)“.
72.
V § 166g ods. 1 sa za slová „zdroj príjmov“ vkladá čiarka a slová „pokračoval vo výkone podnikateľskej činnosti alebo inej obdobnej činnosti alebo začal podnikať“.
73.
V § 166g ods. 2 písm. k) sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo poverená osoba podľa osobitného predpisu8aa)“.
74.
V § 166j ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Ustanovenie § 42 ods. 7 sa použije rovnako.“.
75.
V § 180 ods. 3 prvej vete sa slová „Dočasná ochrana,32) vyhlásenie konkurzu, začatie reštrukturalizačného konania ani povolenie reštrukturalizácie nemá“ nahrádzajú slovami „Konania podľa tohto zákona alebo preventívne konania podľa osobitného predpisu1b) nemajú“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 32 sa vypúšťa.
76.
V § 180a ods. 2 sa za slovami „§ 95 ods. 2“ vypúšťa čiarka a vkladá sa slovo „a“ a vypúšťajú sa slová „a spriaznených pohľadávok“.
77.
V § 197 ods. 1 prvej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak bolo vedené konanie podľa osobitného predpisu,1b) v konaní podľa tohto zákona koná a rozhoduje sudca, ktorý bol zákonným sudcom v konaní podľa osobitného predpisu.“.
78.
§ 204 sa dopĺňa písmenom r), ktoré znie:
„r)
podrobnosti o medzere krytia a spôsobe určenia platobnej neschopnosti, predlženia, hroziaceho úpadku a hroziacej platobnej neschopnosti.“.
79.
Za § 206m sa vkladá § 206n, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 206n
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 17. júla 2022
(1)
Ak odseky 2 až 6 neustanovujú inak, konania vrátane konaní vyvolaných a súvisiacich s konaniami podľa tohto zákona začaté a právoplatne neskončené do 16. júla 2022 sa dokončia podľa predpisov účinných do 16. júla 2022.
(2)
O vstupe do konania a o potvrdení nadobudnutia pohľadávky rozhoduje súd podľa predpisov účinných do 16. júla 2022, len ak bol takýto návrh podaný do 16. júla 2022.
(3)
Ustanovenie § 16 ods. 1 účinné od 17. júla 2022 sa použije aj na konania začaté do 16. júla 2022.
(4)
Na prihlasovanie pohľadávok a na schôdze veriteľov v konkurzoch vyhlásených a reštrukturalizáciách povolených do 16. júla 2022 sa použijú ustanovenia účinné od 17. júla 2022. V konkurzoch vyhlásených a reštrukturalizáciách povolených do 16. júla 2022 zabezpečí správca zverejnenie zoznamu pohľadávok v registri úpadcov najneskôr do 31. januára 2023. Od zverejnenia zoznamu pohľadávok v registri úpadcov sa zoznam pohľadávok vedie prostredníctvom registra úpadcov.
(5)
V konkurzoch vyhlásených do 16. júla 2022 sa o výmene správcu rozhoduje podľa predpisov účinných do 16. júla 2022.
(6)
Ustanovenia § 41 a 85 v znení účinnom od 17. júla 2022 sa použijú aj v konaniach začatých do 16. júla 2022. V konaniach, ktoré ku dňu nadobudnutia účinnosti tohto zákona trvajú viac ako päť rokov, je správca povinný vyhotoviť a zaslať súdu prvú reštančnú správu podľa § 85 v znení účinnom od 17. júla 2022 najneskôr do 31. októbra 2022.
(7)
V čase od 17. júla 2022 do 31. decembra 2022 je dlžník, ktorý je právnickou osobou, platobne neschopným podľa § 3 ods. 2, ak nie je schopný plniť 180 dní po lehote splatnosti aspoň dva peňažné záväzky viac ako jednému veriteľovi; to platí aj v prípade vyhlásenia konkurzu na návrh veriteľa v súvislosti s preukázaním splnenia podmienok na vyhlásenie konkurzu podľa § 12 ods. 2 a v súvislosti s osvedčením platobnej schopnosti dlžníka podľa § 19 ods. 1.“.
80.
Príloha sa dopĺňa ôsmym bodom, ktorý znie:
„8.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady
(EÚ) 2019/1023 z 20. júna 2019 o rámcoch preventívnej reštrukturalizácie, o oddlžení a diskvalifikácii a o opatreniach na zvýšenie účinnosti reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní a o zmene smernice
(EÚ) 2017/1132 (Smernica o reštrukturalizácii a insolvencii) (Ú. v. EÚ L 172, 26. 6. 2019).“.