Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

202/2022 Z. z. v znení účinnom od 7. 6. 2022
202
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
z 3. júna 2022,
ktorou sa ustanovujú kritériá na určovanie najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo školstva“) podľa § 47 písm. c) zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 209/2018 Z. z. ustanovuje:

§ 1

Kritériá na určovanie najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl na príslušný školský rok (ďalej len „kritériá“) sa členia na vstupné kritéria a určovacie kritériá.

§ 2

Vstupné kritériá

(1)
Vstupnými kritériami pre jednotlivé študijné odbory a jednotlivé učebné odbory okrem učebných odborov nižšieho stredného odborného vzdelávania v stredných odborných školách sú
a)
rámcová prognóza počtu novoprijatých žiakov stredných škôl na príslušný školský rok,
b)
dodatočná potreba trhu práce,
c)
rozpis rámcovej prognózy počtu novoprijatých žiakov stredných škôl podľa jednotlivých študijných odborov a jednotlivých učebných odborov.
(2)
Rámcová prognóza počtu novoprijatých žiakov stredných škôl sa zverejňuje na webovom sídle ministerstva školstva do 30. apríla roka predchádzajúceho školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(3)
Pri rozpise rámcovej prognózy počtu novoprijatých žiakov stredných škôl na príslušný školský rok sa ako podklad využíva dodatočná potreba trhu práce a zohľadňujú sa
a)
analýzy a prognózy vývoja na trhu práce,
b)
príslušná regionálna stratégia rozvoja výchovy a vzdelávania,
c)
princípy podľa § 3 ods. 2,
d)
predpokladaný počet žiakov v systéme duálneho vzdelávania,
e)
predpokladaný počet žiakov, ktorí budú prijímaní na vzdelávanie v stredných odborných školách, ktoré majú oprávnenie používať označenie podniková škola, a
f)
potreba navýšenia počtu žiakov v jednotlivých študijných odboroch a jednotlivých učebných odboroch, v ktorých sa na celom území Slovenskej republiky vzdeláva len v jednej strednej škole.
(4)
Ak dodatočná potreba trhu práce nie je k dispozícii pre príslušný školský rok, pri rozpise rámcovej prognózy počtu novoprijatých žiakov stredných škôl sa využijú ako podklad doklady, princípy a údaje, ktoré sa zohľadňujú na účely podľa odseku 3.
(5)
Rozpis rámcovej prognózy počtu novoprijatých žiakov stredných škôl na príslušný školský rok podľa jednotlivých študijných odborov a jednotlivých učebných odborov sa zverejňuje na webovom sídle samosprávneho kraja do 31. mája roka predchádzajúceho školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.

§ 3

Určovacie kritériá

(1)
Najvyšší počet žiakov prvého ročníka získaný zo vstupných kritérií sa pomerne rozdeľuje medzi jednotlivé študijné odbory a jednotlivé učebné odbory v príslušných stredných školách na základe vyhodnotenia určovacích kritérií.
(2)
Pri rozdeľovaní najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka podľa odseku 1 sa zohľadňujú princípy, ktorými sú
a)
rovnaký prístup k výchove a vzdelávaniu v stredných školách bez ohľadu na zriaďovateľa,
b)
racionalizácia a koncentrácia poskytovania výchovy a vzdelávania v stredných školách s dôrazom na efektívne využívanie finančných prostriedkov poskytovaných na výchovu a vzdelávanie zo štátneho rozpočtu,
c)
primeraná dostupnosť výchovy a vzdelávania v stredných školách žiakom na území samosprávneho kraja,
d)
zabezpečenie výchovy a vzdelávania v stredných školách v jazyku národnostnej menšiny vrátane stredných škôl, v ktorých sa vzdelávajú žiaci s trvalým pobytom na území iného samosprávneho kraja, ako je samosprávny kraj, v ktorom má sídlo príslušná stredná škola,
e)
zabezpečenie výchovy a vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v stredných školách.
(3)
Najvyšší počet žiakov prvého ročníka možno pre jednotlivý študijný odbor alebo pre jednotlivý učebný odbor v príslušnej strednej škole určiť najviac do počtu žiakov, ktorý navrhol zriaďovateľ tejto strednej školy podľa školského zákona.1)
(4)
Určovacie kritériá sa členia na základné kritériá a ďalšie kritériá.
(5)
Základné kritériá sa zohľadňujú pri určovaní najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(6)
Ďalšie kritériá sa zohľadňujú pri určovaní najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl v rozsahu podľa § 7 ods. 2§ 8 ods. 7.

§ 4

Základné kritériá pre gymnázium

(1)
Základnými kritériami pre gymnázium sú
a)
pomer počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie, k určenému počtu žiakov; váha kritéria je 20 %,
b)
naplnenosť určeného najvyššieho počtu žiakov; váha kritéria je 15 %,
c)
podiel absolventov, ktorí pokračujú v štúdiu na vysokej škole; váha kritéria je 15 %,
d)
výsledky hodnotenia externej časti maturitnej skúšky; váha kritéria je 20 %.
(2)
Pomerom počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie k určenému počtu žiakov sa rozumie podiel počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie v príslušnom gymnáziu v príslušnom študijnom odbore v roku predchádzajúcom školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl, a počtu žiakov upraveného ministerstvom školstva pre príslušný študijný odbor k 31. januáru roka predchádzajúceho školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(3)
Naplnenosťou určeného najvyššieho počtu žiakov sa rozumie podiel novoprijatých žiakov prvého ročníka gymnázia v príslušnom študijnom odbore k 15. septembru roka predchádzajúceho školskému roku, v ktorom sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl, a najvyššieho počtu žiakov upraveného ministerstvom školstva pre príslušný študijný odbor k 31. januáru roka predchádzajúceho školskému roku, v ktorom sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(4)
Podielom absolventov príslušného gymnázia, ktorí pokračujú v štúdiu na vysokej škole sa rozumie podiel absolventov, ktorí po ukončení štúdia v príslušnom školskom roku pokračujú v štúdiu na vysokej škole, a celkového počtu absolventov príslušného gymnázia v príslušnom školskom roku.
(5)
Výsledkom hodnotenia externej časti maturitnej skúšky sa rozumie priemerná percentuálna úspešnosť žiakov príslušného gymnázia v externej časti maturitnej skúšky v príslušnom gymnáziu v roku predchádzajúcom školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl. Do priemernej percentuálnej úspešnosti sa započítajú len údaje z predmetov
a)
povinný predmet zo skupiny predmetov cudzí jazyk a slovenský jazyk a literatúra, ak nejde o gymnázium podľa písmena b), c) alebo písmena d),
b)
povinný predmet zo skupiny predmetov cudzí jazyk a maďarský jazyk a literatúra, ak ide o gymnázium s vyučovacím jazykom maďarským,
c)
povinný predmet zo skupiny predmetov cudzí jazyk a ukrajinský jazyk a literatúra, ak ide o gymnázium s vyučovacím jazykom ukrajinským,
d)
druhý vyučovací jazyk a slovenský jazyk a slovenská literatúra, ak ide o triedu gymnázia s dvoma vyučovacími jazykmi s päťročným štúdiom.
(6)
Ak je na základe určovacích kritérií gymnáziu pridelený nižší počet žiakov ako 17, pridelený počet žiakov sa prerozdelí pomerne na základe vyhodnotenia určovacích kritérií medzi ostatné gymnáziá, ktorým sa na základe vyhodnotenia určovacích kritérií pridelilo najmenej 17 žiakov, alebo ak ide o gymnázium, v ktorom sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v jazyku národnostnej menšiny, najmenej 9 žiakov.

§ 5

Základné kritériá pre strednú odbornú školu

(1)
Základnými kritériami pre strednú odbornú školu sú
a)
pomer počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie k určenému počtu žiakov; váha kritéria je 20 %,
b)
spolupráca strednej odbornej školy so zamestnávateľmi; váha kritéria je 15 %,
c)
naplnenosť určeného najvyššieho počtu žiakov; váha kritéria je 20 %,
d)
zamestnanosť absolventov; váha kritéria je 15 %.
(2)
Pomerom počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie k určenému počtu žiakov sa rozumie podiel počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie v príslušnej strednej odbornej škole v príslušnom študijnom odbore alebo v príslušnom učebnom odbore v roku predchádzajúcom školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl, a počtu žiakov upraveného ministerstvom školstva pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor k 31. januáru roka predchádzajúceho školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(3)
Spoluprácou strednej odbornej školy so zamestnávateľmi sa rozumie podiel počtu žiakov príslušnej strednej odbornej školy v príslušnom študijnom odbore alebo príslušnom učebnom odbore v dennej forme štúdia, ktorí vykonávajú praktické vyučovanie na základe učebnej zmluvy alebo na základe zmluvy o poskytovaní praktického vyučovania, a celkového počtu žiakov príslušnej strednej odbornej školy v príslušnom študijnom odbore alebo príslušnom učebnom odbore v dennej forme štúdia.
(4)
Naplnenosťou určeného najvyššieho počtu žiakov sa rozumie podiel novoprijatých žiakov prvého ročníka strednej odbornej školy v príslušnom študijnom odbore alebo v príslušnom učebnom odbore k 15. septembru roka predchádzajúceho školskému roku, v ktorom sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl, a najvyššieho počtu žiakov upraveného ministerstvom školstva pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor k 31. januáru roka predchádzajúceho školskému roku, v ktorom sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(5)
Zamestnanosťou absolventov sa rozumie podiel zamestnaných absolventov príslušného študijného odboru alebo príslušného učebného odboru príslušnej strednej odbornej školy a celkového počtu zamestnaných absolventov, nezamestnaných absolventov a absolventov mimo evidencie príslušného študijného odboru alebo príslušného učebného odboru príslušnej strednej odbornej školy. Kritérium sa vyhodnocuje ako aritmetický priemer za mesiace máj až júl roka nasledujúceho po ukončení štúdia posudzovaných absolventov. Zamestnanými absolventmi sa rozumejú absolventi, ktorí sú v pracovnoprávnom vzťahu, štátnozamestnaneckom vzťahu alebo samostatne zárobkovo činnými osobami.

§ 6

Základné kritériá pre strednú športovú školu, školu umeleckého priemyslu a konzervatórium

(1)
Základnými kritériami pre strednú športovú školu, školu umeleckého priemyslu a konzervatórium sú
a)
pomer počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie k určenému počtu žiakov; váha kritéria je 25 %,
b)
naplnenosť určeného najvyššieho počtu žiakov; váha kritéria je 25 %,
c)
zamestnanosť absolventov; váha kritéria je 20 %.
(2)
Pomerom počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie k určenému počtu žiakov sa rozumie podiel počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie v príslušnom druhu strednej školy v príslušnom študijnom odbore alebo príslušnom učebnom odbore v roku predchádzajúcom školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl, a počtu žiakov upraveného ministerstvom školstva pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor k 31. januáru roka predchádzajúceho školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(3)
Naplnenosťou určeného najvyššieho počtu žiakov sa rozumie podiel novoprijatých žiakov prvého ročníka príslušného druhu strednej školy v príslušnom študijnom odbore alebo v príslušnom učebnom odbore k 15. septembru roka predchádzajúceho školskému roku, v ktorom sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl, a najvyššieho počtu žiakov upraveného ministerstvom školstva pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor k 31. januáru roka predchádzajúceho školskému roku, v ktorom sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(4)
Zamestnanosťou absolventov sa rozumie podiel zamestnaných absolventov príslušného študijného odboru alebo príslušného učebného odboru v príslušnom druhu strednej školy a celkového počtu zamestnaných absolventov, nezamestnaných absolventov a absolventov mimo evidencie príslušného študijného odboru alebo príslušného učebného odboru v príslušnom druhu strednej školy. Kritérium sa vyhodnocuje ako aritmetický priemer za mesiace máj až júl roka nasledujúceho po ukončení štúdia posudzovaných absolventov. Zamestnanými absolventmi sa rozumejú absolventi, ktorí sú v pracovnoprávnom vzťahu, štátnozamestnaneckom vzťahu alebo samostatne zárobkovo činnými osobami.

§ 7

Ďalšie kritériá

(1)
Ďalšími kritériami pre gymnázium, strednú odbornú školu, strednú športovú školu, školu umeleckého priemyslu a konzervatórium sú
a)
zabezpečenie výchovy a vzdelávania žiakov v jazyku národnostnej menšiny,
b)
úroveň odporúčaného normatívu materiálno-technického a priestorového zabezpečenia strednej školy,
c)
skutočnosť, že stredná škola zabezpečuje ubytovanie žiakov v školskom internáte,
d)
výsledky monitorovania a hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania vykonaných Štátnou školskou inšpekciou,
e)
výsledky hodnotenia teoretickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky, praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky, absolventskej skúšky a záverečnej skúšky,
f)
výsledky z celoslovenských kôl súťaží alebo predmetových olympiád a výsledky z medzinárodných kôl súťaží alebo predmetových olympiád v pomere k celkovému počtu žiakov strednej školy,
g)
zapojenie strednej školy do medzinárodných projektov a medzinárodných programov,
h)
podiel vyučovacích hodín odučených v školskom roku predchádzajúcom školskému roku, v ktorom sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl, v príslušnom študijnom odbore alebo v príslušnom učebnom odbore v príslušnej strednej škole pedagogickými zamestnancami, ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady pre príslušné vyučovacie predmety, a všetkých odučených vyučovacích hodín v školskom roku predchádzajúcom školskému roku, v ktorom sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl, v príslušnom študijnom odbore alebo v príslušnom učebnom odbore v príslušnej strednej škole,
i)
podiel pedagogických zamestnancov strednej školy s atestáciou a celkového počtu pedagogických zamestnancov strednej školy a podiel odborných zamestnancov strednej školy s atestáciou a celkového počtu odborných zamestnancov strednej školy,
j)
primeraná dostupnosť odborného vzdelávania a prípravy na území samosprávneho kraja.
(2)
Samosprávny kraj si zvolí a vyhodnotí pre každý druh strednej školy najmenej tri ďalšie kritériá; každé z ďalších kritérií má váhu najmenej 5 %.
(3)
Váha ďalších kritérií je súhrnne 30 %.

§ 8

Kritériá pre učebné odbory nižšieho stredného odborného vzdelávania strednej

odbornej školy

(1)
Vstupným kritériom pre jednotlivé učebné odbory nižšieho stredného odborného vzdelávania strednej odbornej školy je rámcová prognóza počtu novoprijatých žiakov do učebných odborov nižšieho stredného odborného vzdelávania v strednej odbornej škole.
(2)
Rámcová prognóza počtu novoprijatých žiakov do učebných odborov nižšieho stredného odborného vzdelávania v strednej odbornej škole sa zverejňuje na webovom sídle ministerstva školstva do 31. mája roka predchádzajúceho školskému roku, na ktorý sa určuje najvyšší počet žiakov prvého ročníka stredných škôl.
(3)
Na základe príslušných určovacích kritérií sa počet novoprijatých žiakov podľa odseku 1 pomerne rozdeľuje medzi jednotlivé učebné odbory nižšieho stredného odborného vzdelávania v príslušných stredných odborných školách.
(4)
Na rozdeľovanie najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka podľa odseku 3 sa postupuje podľa § 37.
(5)
Základnými kritériami pre učebné odbory nižšieho stredného odborného vzdelávania strednej odbornej školy sú
a)
zamestnanosť absolventov učebných odborov nižšieho stredného odborného vzdelávania; váha kritéria je 35 %,
b)
podiel počtu žiakov príslušnej strednej odbornej školy, ktorí skončili štúdium v tejto strednej odbornej škole bez získania nižšieho stredného odborného vzdelania a nepokračovali v štúdiu v rámci stredného odborného vzdelávania, úplného stredného všeobecného vzdelávania alebo úplného stredného odborného vzdelávania a počtu všetkých žiakov príslušnej strednej odbornej školy v učebných odboroch nižšieho stredného odborného vzdelávania; váha kritéria je 35 %.
(6)
Zamestnanosťou absolventov učebných odborov nižšieho stredného odborného vzdelávania sa rozumie podiel počtu zamestnaných absolventov príslušného učebného odboru nižšieho stredného odborného vzdelávania v príslušnom samosprávnom kraji a celkového počtu zamestnaných absolventov, nezamestnaných absolventov a absolventov mimo evidencie príslušného učebného odboru v príslušnom samosprávnom kraji. Kritérium sa vyhodnocuje ako aritmetický priemer za mesiace máj až júl roka nasledujúceho po ukončení štúdia posudzovaných absolventov. Zamestnanými absolventmi sa rozumejú absolventi, ktorí sú v pracovnoprávnom vzťahu, štátnozamestnaneckom vzťahu alebo samostatne zárobkovo činnými osobami.
(7)
Samosprávny kraj si zvolí a vyhodnotí pre učebné odbory nižšieho stredného odborného vzdelávania najmenej tri ďalšie kritériá; každé z ďalších kritérií má váhu najmenej 5 %.
(8)
Váha ďalších kritérií je súhrnne 30 %.

§ 9

Spoločné ustanovenia

(1)
Ak v príslušnom študijnom odbore alebo v príslušnom učebnom odbore nie sú žiadni absolventi alebo žiadni žiaci, na vyhodnocovanie príslušných základných kritérií sa používajú údaje za absolventov alebo za žiakov v príbuzných študijných odboroch alebo v príbuzných učebných odboroch.
(2)
Ak nie sú k dispozícii údaje potrebné na vyhodnotenie príslušného základného kritéria za všetky stredné školy v príslušnom samosprávnom kraji, v príslušnom študijnom odbore alebo v príslušnom učebnom odbore sa príslušné základné kritérium nevyhodnocuje. Váha určovacích kritérií sa zvýši o váhu príslušného základného kritéria podľa váhy zostávajúcich určovacích kritérií.
(3)
Najvyšší počet žiakov pre každú strednú školu v členení na jednotlivé študijné odbory a jednotlivé učebné odbory sa zverejňuje na webovom sídle samosprávneho kraja podľa vzoru zverejneného na webovom sídle ministerstva školstva.

§ 10

Prechodné ustanovenia

(1)
Rámcová prognóza počtu novoprijatých žiakov do učebných odborov nižšieho stredného odborného vzdelávania v strednej odbornej škole na školský rok 2023/2024 sa zverejní na webovom sídle ministerstva školstva do 8. júna 2022.
(2)
Rozpis rámcovej prognózy počtu novoprijatých žiakov stredných škôl podľa jednotlivých študijných odborov a jednotlivých učebných odborov na školský rok 2023/2024 sa zverejní na webovom sídle samosprávneho kraja do 10. júna 2022.
(3)
Ak sa údaje na vyhodnotenie kritéria pomeru počtu žiakov, ktorí si podali prihlášku na vzdelávanie, k určenému počtu žiakov na vyhodnotenie určovacích kritérií na školský rok 2023/2024 samosprávnym krajom neposkytnú do 31. augusta 2022, použije sa s rovnakou váhou ako určovacie kritérium pomer počtu žiakov, ktorí prejavili záujem zúčastniť sa prijímacieho konania v príslušnom študijnom odbore alebo v príslušnom učebnom odbore, k určenému počtu žiakov.

§ 11

Zrušovacie ustanovenie

Zrušuje sa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 292/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú kritériá na určovanie najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl v znení vyhlášky č. 420/2021 Z. z.

§ 12

Účinnosť

Táto vyhláška nadobúda účinnosť 7. júna 2022.
Branislav Gröhling v. r.