Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

283/2023 Z. z. v znení účinnom od 28. 6. 2025
283
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
zo 6. júla 2023,
ktorým sa ustanovujú požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím, kritériá funkčnosti a kritériá na posúdenie neprimeranej záťaže
Vláda Slovenskej republiky podľa § 11 zákona č. 351/2022 Z. z. o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) nariaďuje:

§ 1

Toto nariadenie vlády ustanovuje
a)
požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím podľa § 4 ods. 1 zákona,
b)
kritériá funkčnosti podľa § 5 ods. 1 zákona,
c)
kritériá na posúdenie neprimeranej záťaže podľa § 7 ods. 1 písm. b) zákona.

§ 2

(1)
Všeobecné požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím sú ustanovené v prílohe č. 1.
(2)
Dodatočné požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím sú ustanovené v prílohe č. 2.

§ 3

Kritériá funkčnosti sú ustanovené v prílohe č. 3.

§ 4

Kritériá na posúdenie neprimeranej záťaže sú ustanovené v prílohe č. 4.

§ 5

Služba sa môže do 28. júna 2030 poskytovať pomocou výrobku, ktorý nespĺňa požiadavky na prístupnosť výrobkov pre osoby so zdravotným postihnutím, ak sa tento výrobok používal na poskytovanie služby pred 28. júnom 2025 v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi upravujúcimi používanie tohto výrobku.

§ 6

Týmto nariadením vlády sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 5.

§ 7

Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 28. júna 2025.
Ľudovít Ódor v. r.
Poznámky
1)
§ 24 ods. 1 písm. b)§ 31 písm. l) zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 325/2022 Z. z.

Príloha č. 1 k nariadeniu vlády č. 283/2023 Z. z.

Všeobecné požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím





S cieľom v čo najväčšej miere umožniť predpokladané využívanie služieb osobami so zdravotným postihnutím sa zabezpečí, aby sa služba poskytovala tak, aby
a)
bola zabezpečená prístupnosť výrobkov, ktoré sa používajú pri poskytovaní služby, v súlade s ustanovenými požiadavkami na prístupnosť výrobkov pre osoby so zdravotným postihnutím,
b)
boli informácie o fungovaní služby, a ak sa pri poskytovaní služby používajú výrobky, aj informácie o prepojení služby na tieto výrobky, informácie o ich vlastnostiach, ktoré sa týkajú prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím, a o ich interoperabilite s asistenčnými zariadeniami a prístrojmi
1.
sprístupnené prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála,
2.
poskytované zrozumiteľným spôsobom,
3.
poskytované spôsobmi, ktoré dokáže používateľ vnímať,
4.
sprístupnené, ak ide o obsah, v textových formátoch, ktoré sa môžu použiť na vytvorenie alternatívnych asistenčných formátov prezentovateľných používateľom rôznymi spôsobmi a prostredníctvom viac než jedného zmyslového kanála,
5.
poskytované písmom primeranej veľkosti a vhodného typu s prihliadnutím na predvídateľné podmienky použitia a s použitím dostatočného kontrastu a nastaviteľných medzier medzi písmenami, riadkami a odsekmi,
6.
sprevádzané alternatívnou prezentáciou akéhokoľvek netextového obsahu,
7.
poskytované v elektronickej podobe, ak sú potrebné na poskytovanie služby jednotným a primeraným spôsobom tak, aby bola služba vnímateľná, ovládateľná, zrozumiteľná a spoľahlivá,
c)
webové sídla a mobilné aplikácie, ktorými sa služba poskytuje, vrátane súvisiacich online aplikácií a služieb poskytovaných prostredníctvom mobilných zariadení, boli v súlade so štandardami pre prístupnosť a funkčnosť webových sídiel a aplikácií,1) a to takým spôsobom, aby boli vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé,
d)
podporné služby (helpdesk, telefonické informačné strediská, technická podpora, konverzné služby a služby odbornej prípravy), ak sú dostupné, poskytovali informácie o prístupnosti služby pre osoby so zdravotným postihnutím a jej kompatibilite s asistenčnými technológiami, a to prístupnými spôsobmi komunikácie.

Príloha č. 2 k nariadeniu vlády č. 283/2023 Z. z.

Dodatočné požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím





S cieľom v čo najväčšej miere umožniť predpokladané využívanie služieb osobami so zdravotným postihnutím sa zabezpečí, aby druhy služieb uvedené v časti A až E sa poskytovali tak, aby súčasťou ich prevádzkovania boli nasledujúce funkcie, praktiky, stratégie, postupy a úpravy, ktorých cieľom je riešiť potreby osôb so zdravotným postihnutím a zabezpečiť interoperabilitu s asistenčnými technológiami:

A. Služby poskytované v rámci služieb leteckej osobnej dopravy, autobusovej dopravy, železničnej osobnej dopravy a vodnej osobnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona

Pri poskytovaní služby v rámci služieb leteckej osobnej dopravy, autobusovej dopravy, železničnej osobnej dopravy a vodnej osobnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona musí byť zabezpečené poskytovanie
a)
informácií o prístupnosti dopravného prostriedku, priľahlej infraštruktúre a zástavbe a o pomoci pre osoby so zdravotným postihnutím,
b)
informácií o inteligentnom predaji cestovných lístkov (najmä informácie o elektronickom objednávaní a rezervácii cestovných lístkov), cestovných informácií v reálnom čase (najmä cestovné poriadky a informácie o narušení dopravy, prípojoch a o cestovaní inými druhmi dopravy) a dodatočných informácií o službách (najmä informácie o personálnom obsadení staníc, výťahoch mimo prevádzky a o službách, ktoré sú dočasne nedostupné).



B. Služby poskytované v rámci služieb mestskej dopravy, prímestskej dopravy a regionálnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a) piateho bodu zákona

Pri poskytovaní služby mestskej dopravy, prímestskej dopravy a regionálnej dopravy podľa § 2 ods. 1 písm. a) piateho bodu zákona musí byť zabezpečená prístupnosť samoobslužných terminálov, ktoré sa používajú pri poskytovaní služby, v súlade s ustanovenými požiadavkami na prístupnosť výrobkov pre osoby so zdravotným postihnutím.



C. Finančné služby podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona

Pri poskytovaní finančnej služby podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona musí byť
a)
zabezpečené poskytovanie metód identifikácie, elektronických podpisov, bezpečnosti a platobných služieb, ktoré sú vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé,
b)
zabezpečené, aby boli poskytované informácie zrozumiteľné, a to bez toho, aby bola presiahnutá úroveň komplexnosti B2 (stredne pokročilá) spoločného európskeho referenčného rámca Rady Európy pre jazyky.



D. Elektronické knihy podľa § 2 ods. 1 písm. c) zákona

Pri poskytovaní elektronickej knihy podľa § 2 ods. 1 písm. c) zákona musí byť
a)
zabezpečené, aby v prípade, že elektronická kniha obsahuje okrem textu aj zvuk, poskytovala aj synchronizovaný text a zvuk,
b)
zabezpečené, aby digitálne súbory elektronickej knihy nebránili asistenčným technológiám v riadnom fungovaní,
c)
zabezpečený prístup k jej obsahu, navigácii v obsahu súborov a grafickej úprave vrátane dynamickej grafickej úpravy, zabezpečenia štruktúry, flexibility a voľby pri prezentácii obsahu,
d)
umožnené alternatívne podanie jej obsahu a interoperability jej obsahu s rôznymi asistenčnými technológiami spôsobom, ktorý je vnímateľný, zrozumiteľný, ovládateľný a spoľahlivý,
e)
zabezpečené, aby ju bolo možné nájsť, a to tak, že prostredníctvom metaúdajov sa poskytnú informácie o prvkoch prístupnosti,
f)
zabezpečené, aby opatrenia správy digitálnych práv neblokovali prvky prístupnosti.



E. Služby informačnej spoločnosti podľa § 2 ods. 1 písm. d) zákona

Pri poskytovaní služby informačnej spoločnosti podľa § 2 ods. 1 písm. d) zákona musí byť
a)
zabezpečené poskytovanie informácií o prístupnosti predávaných výrobkov a služieb, ak tieto informácie poskytuje zodpovedný hospodársky subjekt,
b)
zabezpečená prístupnosť funkcií na účely identifikácie, bezpečnosti a platby, ak sú súčasťou služby namiesto výrobku, a to tak, aby boli vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé,
c)
zabezpečené poskytovanie metód identifikácie, elektronických podpisov a platobných služieb, ktoré sú vnímateľné, ovládateľné, zrozumiteľné a spoľahlivé.

Príloha č. 3 k nariadeniu vlády č. 283/2023 Z. z.

Kritériá funkčnosti





1.
Používanie bez zraku
Ak služba poskytuje zrakové spôsoby používania, musí umožňovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje zrak.
2.
Používanie v prípade obmedzeného zraku
Ak služba poskytuje zrakové spôsoby používania, musí umožňovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý umožňuje používateľom s obmedzeným zrakom používať službu.
3.
Používanie bez vnímania farieb
Ak služba poskytuje zrakové spôsoby používania, musí umožňovať najmenej jeden spôsob používania, pri ktorom sa od používateľa nevyžaduje vnímanie farieb.
4.
Používanie bez sluchu
Ak služba poskytuje zvukové spôsoby používania, musí umožňovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje sluch.
5.
Používanie v prípade obmedzeného sluchu
Ak služba poskytuje zvukové spôsoby používania, musí umožňovať najmenej jeden spôsob používania s rozšírenými zvukovými funkciami, ktoré umožňujú používateľom s obmedzeným sluchom používať službu.
6.
Používanie bez hlasových schopností
Ak služba vyžaduje od používateľov hlasové pokyny, musí umožňovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý si nevyžaduje hlasové pokyny. Hlasový pokyn zahŕňa akékoľvek zvuky vytvorené ústne, ako je reč, pískanie alebo tľoskanie jazykom.
7.
Používanie v prípade obmedzenej motoriky alebo sily
Ak služba vyžaduje manuálne úkony, musí poskytovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý umožňuje používateľom využívať ju alternatívnymi spôsobmi, na ktoré nie je nevyhnutná jemná motorika a manipulácia, sila rúk ani použitie viac ako jedného ovládacieho prvku súčasne.
8.
Používanie s obmedzeným dosahom
Ak služba poskytuje manuálny spôsob používania, musí poskytovať najmenej jeden spôsob používania, ktorý funguje aj pri obmedzenom dosahu alebo obmedzenej sile.
9.
Používanie pri obmedzených poznávacích schopnostiach
Ak služba vyžaduje využívanie poznávacích schopností, musí poskytovať najmenej jeden spôsob používania s prvkami, ktoré obsahujú vlastnosti zjednodušujúce a uľahčujúce jej používanie.
10.
Súkromie
Ak služba zahŕňa prvky, ktoré sa poskytujú v záujme prístupnosti služby pre osoby so zdravotným postihnutím, musí poskytovať najmenej jeden spôsob používania, pri ktorom sa zachová súkromie pri používaní týchto prvkov.

Príloha č. 4 k nariadeniu vlády č. 283/2023 Z. z.

Kritériá na posúdenie neprimeranej záťaže





A. Kritériá na posúdenie neprimeranej záťaže sú
a)
pomer medzi čistými nákladmi na dosiahnutie súladu s požiadavkami na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím vo vzťahu k celkovým nákladom (prevádzkové výdavky a kapitálové výdavky) na poskytovanie služby pre poskytovateľa služby,
b)
odhadované náklady a prínosy pre poskytovateľa služby vrátane výrobných procesov a investícií vo vzťahu k odhadovanému prínosu pre osoby so zdravotným postihnutím, pričom sa zohľadňuje množstvo a frekvencia poskytovania konkrétnych služieb,
c)
pomer medzi čistými nákladmi na dosiahnutie súladu s požiadavkami na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím vo vzťahu k čistému obratu poskytovateľa služby.



B. Na posúdenie čistých nákladov na dosiahnutie súladu s požiadavkami na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím podľa časti A písm. a) a c) sa uplatňujú
1.
kritériá týkajúce sa jednorazových organizačných nákladov, ktoré sa majú zohľadniť pri posudzovaní, a to
1a.
náklady na dodatočné ľudské zdroje s odbornými znalosťami v oblasti prístupnosti služieb pre osoby so zdravotným postihnutím,
1b.
náklady na odbornú prípravu ľudských zdrojov a získanie schopností v oblasti prístupnosti služieb pre osoby so zdravotným postihnutím,
1c.
náklady na vývoj nového procesu na začlenenie prístupnosti do poskytovania služby,
1d.
náklady na vypracovanie usmernení o prístupnosti služby pre osoby so zdravotným postihnutím,
1e.
jednorazové náklady na oboznámenie sa s právnymi predpismi upravujúcimi prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím,
2.
kritériá týkajúce sa priebežných výrobných a vývojových nákladov, ktoré sa majú zohľadniť pri posudzovaní, a to
2a.
náklady súvisiace s navrhovaním prvkov prístupnosti služby pre osoby so zdravotným postihnutím,
2b.
náklady, ktoré vzniknú pri výrobných procesoch,
2c.
náklady súvisiace s testovaním prístupnosti služby pre osoby so zdravotným postihnutím,
2d.
náklady týkajúce sa vypracovania dokumentácie.

Príloha č. 5 k nariadeniu vlády č. 283/2023 Z. z.

ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE





Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).