Publikováno:
34/2014 Zb.Us.
Zbierka nálezov a uznesení Ústavného súdu
Typ:
Nález
Právna veta:
Právo na rovný prístup k verejným funkciám je zvláštnym politickým, participačným,
základným právom, pretože premosťuje občiansku spoločnosť a verejnú službu. Jeho zvláštnosť
spočíva v tom, že je ochranou pred mocou, aby nebránila riadnemu prístupu k moci,
k sebe samej.
Spor medzi odmietnutým kandidátom na generálneho prokurátora a prezidentom republiky
je primárne kompetenčný spor, spor o objektívne právo medzi národnou radou a prezidentom
republiky, ktorý by bol v konaní o výklade (čl. 128 ústavy) opäť judiciabilný, ak
by národná rada menovaním nového kandidáta vlastne nezrušila svoje pôvodné uznesenie.
Z výkladu PL. ÚS 4/2012 vyplýva, že národnou radou zvolený kandidát nemá nárok na
funkciu generálneho prokurátora. Národná rada má kedykoľvek možnosť „svojho“ kandidáta
novou voľbou, novým uznesením stiahnuť, môže zvoliť kandidáta iného. Až menovaním
kandidáta prezidentom republiky stráca dosah nad svojím kandidátom. V tomto zmysle
je sťažovateľ objektom, destinatárom, rozhodovania národnej rady.
Primeraná doba (PL. ÚS 4/2012) je procesným komponentom práva na prístup k verejnej
funkcii, procesným však nie v zmysle čl. 48 ods. 2 ústavy, ale v tom zmysle, že neprimeranosť
rozhodovania nesmie byť nedôstojná pre kandidáta a nesmie narúšať riadny chod ústavných
orgánov, kontinuitu moci. Prezident republiky má mať možnosť pokojne preskúmať ústavné,
zákonné a na osobu vzťahujúce sa (PL. ÚS 4/2012) kritériá navrhnutého kandidáta, avšak
dbať pritom na skutočnosti, či ide o ústavného činiteľa, či ide o monokratický alebo
kolegiálny orgán a či má neobsadenie vplyv na riadny chod ústavných orgánov, pričom
smerodajná je aj dôstojnosť kandidáta samotného. Nadštandardné predlžovanie primeranosti
možno justifikovať len právnymi spormi, ktoré sa bezprostredne dotýkajú osoby kandidáta.