Typ:
Rozsudok
Právna veta:
Najvyšší súd SR poukazuje na to, že v posudzovanej veci nemožno vylúčiť aplikačnú
prednosť ustanovení Aarhuského dohovoru na posudzovaný prípad, keďže Slovenská republika
túto prednosť uznala (Aarhuský dohovor bol publikovaný v Zbierke zákonov SR pod č. 43/2006,
pričom Národná rada Slovenskej republiky ho v doložke prednosti označila za medzinárodnú
zmluvu, ktorá má v zmysle čl. 7 ods. 5 Ústavy SR prednosť pred zákonmi).
Aarhuský dohovor zakotvuje v čl. 4 ods. 3 a 4 možnosti zamietnutia prístupu k informáciám,
kde po zhodnotení jednotlivých bodov požadovanú informáciu nemožno subsumovať pod
žiadnu z uvedených. V závere čl. 4 Aarhuského dohovoru je uvedené, že dôvody pre zamietnutie
majú byť vykladané reštriktívne, berúc do úvahy záujem verejnosti, ktorému zverejnenie
slúži a berúc do úvahy, či požadované informácie súvisia s emisiami do životného prostredia.
V zmysle čl. 2 ods. 3 Aarhuského dohovoru obsahom informácie (sprístupnenia dokumentu
Predbežnej bezpečnostnej správy) je práve informácia, ktorá sa týka vplyvu činnosti
JE Mochovce na jednotlivé zložky životného prostredia, teda vodu, pôdu, krajinu, krajinné
prostredie, energie, emisie, pričom podľa [čl. 4 ods. 4 písm. d) druhá veta Aarhuského
dohovoru] musia byť informácie o emisiách, ktoré sú dôležité z hľadiska ochrany životného
prostredia sprístupnené.
Aarhuský dohovor možno aplikovať aj na zákon č. 541/2004 Z. z., keďže samotná definícia
pojmu „informácia o životnom prostredí“ bola prebratá z Aarhuského dohovoru a Smernice
2003/4/ES do slovenského právneho poriadku, a preto nie je potrebné skúmať priamy
alebo nepriamy účinok Aarhuského dohovoru na tento zákon.
Dôvody zamietnutia infožiadosti uvedené v čl. 4 ods. 1, 2 Smernice 2003/4/ES sa majú
vykladať reštriktívnym spôsobom. V každom jednotlivom prípade sa musí zohľadňovať
verejný záujem na sprístupnení, to znamená, že sa zvažuje verejný záujem, ktorému
slúži zverejnenie informácií oproti záujmu, ktorému slúži ich zamietnutie, a preto
členské štáty v zmysle [čl. 4 ods. 2 Smernice 2003/4/ES písm. a), d), f), g) a h)],
nesmú umožniť zamietnutie žiadosti, keď sa žiadosť týka informácií o emisiách do životného
prostredia.
Smernica 2003/4/ES ani Aarhuský dohovor nezakladajú prístup verejnosti k informáciám
o životnom prostredí v neobmedzenom rozsahu. Oba predpisy zakotvujú princíp, podľa
ktorého možno utajiť iba konkrétne informácie, ktorých zverejnenie by naozaj mohlo
ohroziť bezpečnosť, pričom zostávajúce informácie sa majú sprístupniť.