Čakajte prosím...
A A A

Hľadaný výraz nenájdený

Hľadaný § nenájdený

251/2011 Z. z. v znení účinnom od 1. 8. 2022
251
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
z 27. júla 2011,
ktorou sa ustanovujú podrobnosti riadenia bezpečnosti pozemných komunikácií
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky podľa § 14 písm. a) zákona č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje:

§ 1

Predmet úpravy

Táto vyhláška ustanovuje
a)
postup posudzovania vplyvu bezpečnosti pozemnej komunikácie (ďalej len „postup posudzovania vplyvu na bezpečnosť“),
b)
prvky posudzovania vplyvu bezpečnosti pozemnej komunikácie na bezpečnosť cestnej siete (ďalej len „prvky posudzovania vplyvu na bezpečnosť“),
c)
prvky auditu bezpečnosti pozemnej komunikácie (ďalej len „prvky bezpečnostného auditu“),
d)
postup klasifikácie bezpečnosti cestnej siete,
e)
klasifikáciu bezpečnostných deficitov pozemnej komunikácie,
f)
postup vykonávania inšpekcie na mieste (ďalej len „inšpekcia“),
g)
prvky cielenej prehliadky pozemnej komunikácie,
h)
nápravné opatrenia na zvýšenie bezpečnosti pozemných komunikácií a zníženie dopravnej nehodovosti (ďalej len „nápravné opatrenia“).

§ 2

Postup posudzovania vplyvu na bezpečnosť

Pri posudzovaní vplyvu na bezpečnosť sa postupuje takto:
a)
analyzuje sa súčasný stav a stav prvotného návrhu riešenia a vykoná sa ich porovnanie,
b)
definujú sa ciele zvýšenia bezpečnosti, ktoré by sa mali dosiahnuť realizáciou bezpečnostných opatrení, podstatnou zmenou existujúcej pozemnej komunikácie alebo zhotovením novej pozemnej komunikácie,
c)
vyhodnotia sa a porovnajú alternatívne riešenia z pohľadu vplyvu na bezpečnosť pozemnej komunikácie vrátane analýzy nákladov a prínosov,
d)
identifikujú sa nevyhovujúce prvky a bezpečnostné deficity, ktoré majú vplyv na bezpečnosť pozemnej komunikácie,
e)
predložia sa návrhy, ktorými možno zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a zmierniť riziko vzniku nehôd.

§ 3

Prvky posudzovania vplyvu na bezpečnosť

Pri posudzovaní vplyvu na bezpečnosť sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)
výskyt dopravných nehôd s následkom ľahkého zranenia, s následkom ťažkého zranenia alebo s následkom smrti,
b)
ciele zníženia počtu dopravných nehôd v prípade realizácie navrhovanej pozemnej komunikácie,
c)
výber trasy, jej smerové a výškové vedenie, smerovanie dopravy a zmeny v dopravnom prúde po realizácii navrhovanej pozemnej komunikácie,
d)
vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť existujúcej cestnej siete (napr. umiestnenie výjazdov, križovatiek a úrovňových krížení so železničnou dráhou),
e)
vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky,
f)
vplyv navrhovanej pozemnej komunikácie na intenzitu cestnej premávky, kategorizáciu dopravy podľa jej typu, funkčnú úroveň a kapacitu cestnej premávky,
g)
geografická poloha, klimatické podmienky a seizmická činnosť,
h)
riešenie statickej dopravy, zhodnotenie jej kapacity a potreby,
i)
bezpečnosť premávky na navrhovaných križovatkách so zohľadnením ich typu, zabezpečenia bezpečnej vzdialenosti medzi nimi, dodržania bezpečných rozhľadových pomerov,
j)
šírkové usporiadanie navrhovanej pozemnej komunikácie vrátane posúdenia bezpečného počtu jazdných pruhov,
k)
spôsob zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti na navrhovanej pozemnej komunikácii,
l)
bezpečnosť cestnej premávky v miestach vyhradených pre pohyb vozidiel verejnej dopravy,
m)
bezpečnosť cestných prejazdov, podjazdov a nadjazdov vrátane železničných úrovňových a mimoúrovňových priecestí,
n)
bezpečnosť pozemnej komunikácie s ohľadom na zaradenie a funkciu v cestnej sieti,
o)
bezpečnosť pohybu zraniteľných účastníkov cestnej premávky; zraniteľným účastníkom cestnej premávky je vodič dvojkolesového motorového vozidla a nemotorizovaný účastník cestnej premávky, najmä chodec a cyklista.

§ 4

Prvky bezpečnostného auditu

(1)
Pri bezpečnostnom audite dokumentácie na stavebné povolenie sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)
geografická poloha, klimatické podmienky, meteorologické podmienky a seizmická činnosť,
b)
bezpečnosť premávky na navrhovaných križovatkách so zohľadnením ich typu, zabezpečenia bezpečnej vzdialenosti medzi nimi, dodržania bezpečných rozhľadových pomerov,
c)
smerové a výškové vedenie navrhovanej pozemnej komunikácie,
d)
šírkové usporiadanie navrhovanej pozemnej komunikácie vrátane posúdenia bezpečného počtu jazdných pruhov,
e)
spôsob zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti na navrhovanej pozemnej komunikácii,
f)
bezpečnosť navrhovanej pozemnej komunikácie z pohľadu účastníkov cestnej premávky,
g)
bezpečnosť cestnej premávky v miestach vyhradených pre pohyb vozidiel verejnej dopravy,
h)
bezpečnosť cestných prejazdov, podjazdov a nadjazdov vrátane železničných úrovňových a mimoúrovňových priecestí,
i)
bezpečnosť pozemnej komunikácie s ohľadom na zaradenie a funkciu v cestnej sieti,
j)
opatrenia pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
(2)
Pri bezpečnostnom audite dokumentácie skutočného realizovania stavby sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)
dispozičné riešenie všetkých súčastí a zariadení pozemnej komunikácie,
b)
dopravné značenie so zameraním na jednoduchosť, jednoznačnosť, spôsob vyhotovenia dopravného značenia a jeho vplyv na bezpečnosť a prípadné obmedzenie rozhľadových pomerov,
c)
navrhnuté osvetlenie z pohľadu zachovania bezpečnosti cestnej premávky,
d)
potreba osadenia záchytných bezpečnostných zariadení zvyšujúcich bezpečnosť pozemnej komunikácie,
e)
návrh krajnice vozovky a návrh cestnej zelene,
f)
vplyv pevných prekážok v blízkosti navrhovanej pozemnej komunikácie na bezpečnosť pozemnej komunikácie,
g)
dispozičné riešenie parkovacích plôch a odstavných plôch,
h)
bezpečnosť navrhovanej pozemnej komunikácie z pohľadu všetkých účastníkov cestnej premávky.
(3)
Pri bezpečnostnom audite stavby pozemnej komunikácie pred začatím jej užívania sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)
zabezpečenie viditeľnosti a bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky pri odlišných poveternostných podmienkach,
b)
správnosť, jednoznačnosť a čitateľnosť umiestnených dopravných značiek,
c)
vlastnosti povrchu vozovky pozemnej komunikácie,
d)
osvetlenie z pohľadu zachovania bezpečnosti pozemnej komunikácie,
e)
osadenie záchytných bezpečnostných zariadení zvyšujúcich bezpečnosť pozemnej komunikácie a ochranu ľahko zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
f)
krajnice vozovky a cestná zeleň,
g)
pevné prekážky v blízkosti navrhovanej pozemnej komunikácie,
h)
dispozičné riešenie parkovacích plôch a odstavných plôch.

§ 5

Postup klasifikácie bezpečnosti cestnej siete

(1)
Pri klasifikácii bezpečnosti cestnej siete sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)
kategória pozemnej komunikácie,
b)
práce na pozemnej komunikácii,
c)
parkoviská a odstavné plochy,
d)
intenzita cestnej premávky vrátane intenzity zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
e)
odhad prúdov chodcov a cyklistov,
f)
spôsob zabezpečenia dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti na navrhovanej pozemnej komunikácii,
g)
zariadenia inteligentných dopravných systémov riadenia cestnej premávky,
h)
organizácia dopravy v okolí škôl a školských zariadení z pohľadu zachovania bezpečnosti pozemnej komunikácie,
i)
návrhové prvky pozemnej komunikácie,
j)
pevné prekážky v blízkosti pozemnej komunikácie a ich hustota,
k)
záchytné bezpečnostné zariadenia,
l)
mosty a tunely,
m)
usporiadanie križovatiek,
n)
intenzita a smerovanie cestnej premávky na križovatkách,
o)
stav a vybavenie pozemnej komunikácie,
p)
chodníky, priechody pre chodcov a ich označenie z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky,
q)
infraštruktúra a priechody pre cyklistov,
r)
alternatívne trasy pre chodcov a cyklistov,
s)
informačné a riadiace systémy cestnej siete.
(2)
Pri klasifikácii bezpečnosti cestnej siete sa posudzujú najmä tieto kritériá dopravnej nehodovosti:
a)
počet, miesto a príčina dopravných nehôd s následkom smrti v členení podľa skupín účastníkov cestnej premávky za posledných päť rokov,
b)
počet, miesto a príčina ťažkých dopravných nehôd v členení podľa skupín účastníkov cestnej premávky za posledných päť rokov.
(3)
Pri klasifikácii bezpečnosti cestnej siete sa posudzovaný úsek pozemnej komunikácie hodnotí podľa objektívne meranej integrovanej bezpečnosti na
a)
úsek s nízkou úrovňou bezpečnosti,
b)
úsek so strednou úrovňou bezpečnosti,
c)
úsek s vysokou úrovňou bezpečnosti.

§ 5a

Klasifikácia bezpečnostných deficitov pozemnej komunikácie

(1)
Pri posudzovaní vplyvu bezpečnosti pozemnej komunikácie sa určia nevyhovujúce prvky pozemnej komunikácie a jej bezpečnostné deficity s určením miery ich rizika.
(2)
Bezpečnostné deficity pozemnej komunikácie sa klasifikujú podľa miery rizika na
a)
bezpečnostný deficit s nízkou mierou rizika,
b)
bezpečnostný deficit so strednou mierou rizika,
c)
bezpečnostný deficit s vysokou mierou rizika.
(3)
Bezpečnostný deficit s nízkou mierou rizika môže mať vplyv na vznik kolíznych až nehodových situácií alebo môže zvýšiť subjektívny pocit rizika účastníkov cestnej premávky. Bezpečnostný deficit s nízkou mierou rizika môže vyvolať kolíznu situáciu alebo dopravnú nehodu. V prípade vzniku dopravnej nehody môžu byť jej dôsledky závažnejšie ako v prípade použitia správneho technického riešenia.
(4)
Bezpečnostný deficit so strednou mierou rizika má vplyv na vznik kolíznych situácií alebo dopravných nehôd a obmedzuje bezpečné užívanie pozemnej komunikácie. V prípade vzniku dopravnej nehody sú jej dôsledky s vysokou pravdepodobnosťou závažnejšie ako v prípade použitia správneho technického riešenia.
(5)
Bezpečnostný deficit s vysokou mierou rizika má zásadný vplyv na vznik kolíznych situácií a dopravných nehôd a bráni bezpečnému užívaniu pozemnej komunikácie. V prípade vzniku dopravnej nehody sú jej dôsledky výrazne závažnejšie ako v prípade použitia správneho technického riešenia.

§ 6

Postup vykonávania inšpekcie

Pri vykonávaní inšpekcie sa postupuje takto:
a)
opíše sa hodnotený úsek pozemnej komunikácie,
b)
analyzuje sa vývoj a príčiny dopravnej nehodovosti hodnoteného úseku pozemnej komunikácie a analyzujú sa správy o nehodách,
c)
zohľadnia sa počty dopravných nehôd, smrteľných zranení a ťažkých zranení za posledných päť rokov,
d)
analyzujú sa plnenia odporúčaní z predchádzajúcich správ o vykonanej inšpekcii,
e)
predložia sa návrhy a odporúčania nápravných opatrení.

§ 6a

Prvky cielenej prehliadky pozemnej komunikácie

Pri vykonávaní cielenej prehliadky pozemnej komunikácie sa posudzujú najmä tieto prvky:
a)
návrhové prvky pozemných komunikácií,
b)
návrhové prvky križovatiek,
c)
opatrenia pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
d)
osvetlenie a vybavenie pozemných komunikácií,
e)
záchytné bezpečnostné zariadenia a oplotenie,
f)
vozovky,
g)
mosty a tunely.

§ 7

Nápravné opatrenia

Na zvýšenie bezpečnosti pozemnej komunikácie a zníženie dopravnej nehodovosti možno navrhnúť a odporúčať najmä tieto nápravné opatrenia:
a)
odstránenie alebo ochrana pevných prekážok v krajnici alebo v ochrannom pásme pozemnej komunikácie,
b)
modernizácia pozemnej komunikácie,
c)
zníženie najvyššej dovolenej rýchlosti,
d)
zvýšenie dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky,
e)
zlepšenie viditeľnosti za rôznych poveternostných a svetelných podmienok,
f)
doplnenie alebo modernizácia záchytných bezpečnostných prvkov pozemnej komunikácie,
g)
zmena organizácie dopravy, prehodnotenie umiestnenia dopravných značiek a signálnych plánov,
h)
ochrana pred zosuvmi pôdy, kameňov a lavín,
i)
zlepšenie priľnavosti povrchu vozovky, návrh na obnovu alebo výmenu povrchu vozovky,
j)
zlepšenie križovatiek vrátane cestných a železničných úrovňových prejazdov,
k)
zmena vedenia trasy, dispozičného riešenia križovatiek, pozemných komunikácií železničných dráh, modernizácia pozemnej komunikácie podľa platných technických noriem,
l)
zmena kategórie pozemnej komunikácie, šírky pozemnej komunikácie, pridanie spevnených krajníc, núdzových pruhov,
m)
zníženie možnosti stretu s ľahko zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky,
n)
inštalácia systému riadenia a regulácie dopravy.

§ 8

Touto vyhláškou sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.

§ 9

Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. augusta 2011.
v z. Ján Hudacký v. r.

Príloha k vyhláške č. 251/2011 Z. z.

Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
1.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/96/ES z 19. novembra 2008 o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry (Ú. v. EÚ L 319, 29. 11. 2008).
2.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 z 23. októbra 2019, ktorou sa mení smernica 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry (Ú. v. EÚ L 305, 26. 11. 2019).